Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Per què la mortalitat infantil dels EEUU és superior a la d’Europa?

    Redacciósetembre 30, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Gabi Menashe
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La mortalitat infantil és una tragèdia impacta sobretot en els països més pobres. A l’Afganistan, Níger, Somàlia o Mali moren més d’un 10% dels infants abans de complir un any de vida, una situació insostenible que ha comportat que la mortalitat infantil hagi estat inclosa als Objectius del Mil·leni amb la intenció de reduïr-la a nivells mínims, d’un 0,3% de mortalitat de mitjana al món. Les causes d’aquest fenomen, als països pobres, són gairebé sempre la manca de mitjans sanitaris, un reflex de les desigualtats imperants al planeta. Però i als països rics?

    Un estudi publicat pel National Bureau of Economic Research estudia els motius pels quals la mortalitat infantil és superior als Estats Units que al països europeus, tot i ser una major potència econòmica. I el resultat és que les famílies nord-americanes d’entorns socioeconòmics desfavorits pateixen més aquesta tragèdia, sobretot a partir del primer mes de vida del nadó.

    “El desavantatge postneonatal dels Estats Units es deu bàsicament a un excés de mortalitat entre els individus d’estatus socioeconòmic baix”, apunten els autors de l’estudi. “Observem que els infants fills de dones blanques, amb un bon nivell educatiu i casades als Estats Units tenen taxes de mortalitat iguals” a les d’Europa, conclouen els investigadors. És a dir, que la taxa de mortalitat infantil nord-americana és més elevada perquè els pobres la pateixen amb més intensitat.

    Per establir les comparacions, l’estudi escull dos països europeus: Finlàndia, que té una de les taxes més baixes, i Àustria, que està a la mitjana europea, d’uns 4,26 morts per cada 1.000 naixements. Els Estats Units es troben a la posició 49 de països del món (5,98 per cada 1.000). Estan a l’alçada, per exemple, de Croàcia, malgrat que tripliquen el seu PIB per càpita. (En aquest cas cal apuntar que Espanya és el desè país amb menys mortalitat, per sota inclús de Finlàndia).

    La recerca, que abraça un període de temps de cinc anys -del 2000 al 2005-, a més d’assenyalar les desigualtats com el principal desencadent de la mortalitat infatil -també dins un mateix país-, aporta una altra novetat: la principal diferència entre els països no es dóna en el moment de néixer el nadó -període neonatal-, sinó a partir del seu primer més de vida -postneonatal-. És a dir, que als Estats Units la mortalitat infantil és similar a l’europea durant el primer mes de vida, però creix molt més entre el primer mes i el dotzè.

    Índex de mortalitat infantil als Estats Units, Àustria i Finlàndia a mesura que avancen els mesos.
    Índex de mortalitat infantil als Estats Units, Àustria i Finlàndia a mesura que avancen els mesos.

    “Pel que fa a les polítiques, aquestes dades suggerèixen que posar el focus en millorar la salut en el moment del naixement (per exemple, ampliant l’atenció prenatal) serà insuficient”, apunten els investigadors, que atesos els seus resultats confien més en una atenció a famílies d’entorns desfavorits durant tot el primer any de vida del nadó. En aquest sentit, aposten per un seguiment a domicili per part d’infermers, servei que la sanitat pública ja cobreix en alguns països europeus.

    Tal com es recorda a l’estudi, durant la segona meitat del segle passat es va apostar per destinar recursos a millorar les tecnologies mèdiques d’atenció als nadons neonatals, però quan els països adquireixen un cert nivell de desenvolupament aquesta ja no hauria de ser la prioritat. En aquest sentit, l’estudi constata que “si els Estats Units tenen algun avantatge pel que fa a la mortalitat respecte a la resta de països és durant el primer mes de vida”. Tampoc es nota la diferència entre aquests països quan s’analitza la mortalitat en funció del pes del nadó en néixer, un altre factor sobre el qual s’hi havia posat el focus durant anys.

    Per reduir el nivell de mortalitat infantil dels Estats Units a partir del primer mes de vida a nivells europeus, els investigadors estimen que caldria invertir uns 7.000 dòlars per infant.

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les organitzacions estudiantils convoquen dos dies de vaga en defensa de la consulta del 9-N
    Next Article
    Actualitat
    Alguns suggeriments per transmetre confiança a l’alumne («Sé que pots»)
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.