Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Per què soc sòcia d’una escola cooperativa?

    Opinió
    Per què soc sòcia d’una escola cooperativa?

    Redacciójuny 9, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests dies, amb l’Arcadi Oliveres en el record (tornar a passar pel cor, que ens deia l’Eduardo Galeano i així poso a la mateixa frase dues persones que il·luminen el meu compromís), em venen les seves paraules: la pregunta no és si un altre món és possible, sinó com és possible aquest.

    I, des d’aquest punt de partida, ser sòcia d’una escola cooperativa és un exercici de transformació social. Ser cooperativa, entre moltes altres coses, implica autonomia i compromís. Autonomia, perquè davant de tot allò que no ens agrada no ens quedem de braços creuats, criticant i esperant que algú es posi a arreglar-ho. Compromís, perquè assumim que l’única manera que les coses vagin millor és ser, també, autocrítics i posar-nos mans a l’obra – amb tot l’accent en el “nos”-. És a dir, treballar plegats, compartir projecte, viure amb alegria el camí inacabable de l’educació.

    És també una voluntat d’assumir la complexitat de l’experiència humana i, per tant, una aposta per deixar enrere el blanc i el negre i mirar de posar color a la immensa escala de grisos que té qualsevol fet humà. És doncs una voluntat d’alimentar una mirada polièdrica que fa les decisions més difícils, però també més riques.

    Com engrescar la participació activa si espero que em donin instruccions? En educació sabem que els infants no aprenen allò que els diem sinó allò que ens veuen fer

    Si estar en una aula és un aprenentatge diari, ser membre d’una cooperativa el multiplica. Com es pot formar persones crítiques i compromeses si jo no ho soc? Com engrescar la participació activa si espero que em donin instruccions? Com estimulo el treball en equip si no assumeixo que em toca retirar, també a mi, els bastons a les rodes?

    En el món educatiu, acostumem a afirmar que infants i joves no fan allò que els diem que han de fer, sinó allò que ens veuen fer. Per això, ser sòcia d’una cooperativa és un exercici –ni molt menys l’únic– de coherència. I aquesta pràctica està alhora farcida d’incoherències: perquè apostem des de la gestió cooperativa per enfortir la cosa pública, perquè volem una economia al servei de les persones i potser encara no som capaces de pacificar les nostres excessives hores de feina, perquè surfegem en un marc educatiu que no sembla una prioritat per la classe dirigent, perquè som una gota en un oceà-sistema que ofega, a vegades literalment, la vida.

    Tinc poques certeses: una és que aquest món, així, no és possible, no és tolerable. I en tinc una altra: no penso esperar-me asseguda a canviar-lo només perquè és difícil. Després de tot, el que és impossible només triga una mica més.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cooperativisme Escoles cooperatives opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Organització per àmbits a secundària: raons, reptes i recels
    Next Article
    Opinió
    Autonomia de l’alumnat, denominador comú?
    Redacció

    Related Posts

    Anàlisi
    Una volta al valor del reconeixement en l’APS

    desembre 16, 2025

    Opinió
    Divulgació sobre neurodiversitat: del discurs buit al coneixement útil

    desembre 16, 2025

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.