Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Per un dret al lleure infantil i juvenil

    Redaccióoctubre 26, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Rafael Ruiz de Gauna i Maria Valencia llegint el manifest al congrés. / Foto: Fundació Pere Tarrés
    Rafael Ruiz de Gauna i Maria Valencia llegint el manifest al congrés. / Foto: Fundació Pere Tarrés

    El passat cap de setmana es va celebrar a Barcelona el 3er Congrés de Lleure Educatiu, convocat per la Fundació Pere Tarrés i Didania, amb 300 participants vinculats a l’educació en el lleure. L’objectiu principal de la trobada va ser reflexionar sobre la contribució del lleure educatiu al segle XXI, en clau de construcció d’identitats personals i comunitàries.

    Pràcticament 40.000 infants arreu de Catalunya i més de 130.000 a tota Espanya participen dels centres d’educació en el lleure els caps de setmana i als períodes de vacances escolars, amb milers de joves voluntaris que ofereixen amb qualitat el seu temps al servei de l’educació i l’acompanyament dels més menuts.

    Els espais de lleure educatiu…

    • Esdevenen entorns privilegiats de creixement personal, d’adquisició de valors, hàbits i virtuts per a la vida, de potenciació de les relacions personals, d’aprenentatge de la ciutadania i gestió de les emocions. Possibiliten la responsabilitat, la interioritat i l’adquisició de sentit de la vida. Permeten experiències de lleure alternatiu, menys consumista
    • Afavoreixen la conciliació de la vida familiar i professional, i és un complement de primer ordre per a l’escola o l’educació de les famílies
    • Desenvolupen capacitats aplicades, competències útils per a la vida professional, com el treball en equip, la comunicació interpersonal, l’orientació a resultats, l’ètica, la iniciativa i la creativitat, l’autoconeixement i la gestió de les emocions
    • Promouen la participació en la societat, la implicació en l’espai públic i l’aprenentatge de la democràcia de manera pràctica. Lluiten contra les desigualtats socials cada vegada més creixents i en un context de major individualització, aportant prevenció social i igualtat d’oportunitats
    • Contribueixen a la integració dels nens i les nenes, per tant de les persones, en la seva diversitat funcional i cultural
    • Afavoreixen que els nens i les nenes disposin d’espais personals per gaudir del joc amb els seus companys

    En definitiva, el lleure educatiu genera beneficis notables en el creixement dels infants, adolescents i joves, en el seu procés de maduració personal, així com en la seva socialització. A més, les experiències de lleure educatiu incideixen en la construcció de ciutadania activa, compromesa i solidària, ensenyant a participar, prendre decisions i avançar per a transformar. D’aquesta manera, l’educació en el lleure afavoreix i es significa en la construcció d’identitat i personalitat de milers de nens i nenes, com a ciutadans del futur, alhora que també ho són del present, moment en el que cal començar a acompanyar-los en aquesta definició personal i social.

    L’educació en el lleure és un dret a garantir per a tots els nens i nenes, un dret recollit i reconegut a la Convenció dels drets dels infants del 1989. En el moment actual, no podem afirmar el compliment d’aquest dret per a tots els infants del nostre país, especialment per a aquells que es troben en una situació de fragilitat sociofamiliar.

    Seria fàcil pensar que aquest és un espai de “luxe” o “accessori” per a la vida d’aquells que no disposen de les mateixes oportunitats que la majoria. Un espai on flueixen les relacions entre iguals d’una forma natural i amb la serenor i la riquesa de la infància; on els referents adults, els educadors, esdevenen persones significatives que garanteixen la seguretat i la vinculació positiva; un nou model de relacions afectives; un espai diferenciat de benestar, ordre i calma; … esdevé un entorn essencial en el creixement i el desenvolupament integral de qualsevol nen o nena i, especialment, d’aquells que es troben en situació de vulnerabilitat social.

    Massa sovint es dóna un espai de trencament en l’accés a aquest tipus d’activitats educatives per a una part de la població amb més dificultats socioeconòmiques, fet que ens pertoca assumir des de les entitats i les administracions, com a element integrador clau, facilitant-ne l’accés i la participació del major nombre d’infants en aquests espais tan plens i rics en vivències.

    Com a conclusió del Congrés, la Fundació Pere Tarrés i Didania agafem el compromís explícit de seguir treballant, alhora que demanem la col·laboració de les administracions i agents socials per a:

    • Garantir el dret al joc i a la participació per a tots els nens i nenes.
    • Capacitar els professionals (voluntaris i remunerats) per a garantir la qualitat en la tasca educativa.
    • Generar xarxes de col·laboració amb altres agents del territori per a promoure una educació inclusiva i potenciar el desenvolupament de les nostres comunitats.
    • Reconèixer la diversitat d’iniciatives que contribueixen al desenvolupament de la infància, en l’educació no formal, prioritzant les que provenen de la iniciativa social i dotant –les de models estables i amb infraestructures adequades.
    • Millorar contínuament la nostra aportació educativa i social, afavorint experiències innovadores, tenint en compte també la participació de la família.
    • Proposar les regulacions que protegeixin el menor, deixant alhora espais a la creativitat i la innovació.
    • Promoure a les administracions públiques i, en particular, als ajuntaments, de manera coordinada amb les entitats, actuacions i recursos econòmics i infraestructures suficients. Dotar d’un fons d’ajudes per a activitats extraescolars, de vacances, … suficient i àgil que permeti avançar en l’equitat educativa.
    • Avaluar l’impacte i els canvis generats en les persones i les comunitats, aplicant els resultats per potenciar el lleure educatiu.
    • Treballar per fer extensiva aquestes experiències a adolescents i joves, millorant metodologies que siguin prou atractives, amb el protagonisme dels participants
    • Facilitar la implicació de les famílies en el funcionament de les entitats i centres de lleure per afavorir la seva participació en aquesta mena de projectes que complementen i sumen a favor d’una educació integral de la infància.

    El Lleure Educatiu és un entorn destacat per al creixement de la persona en totes les seves dimensions. És un espai d’educació integral i d’educació en valors incomparable. Es tracta, sense dubte, l’educació en el lleure, d’una autèntica escola per a la ciutadania i la convivència humana.

    Rafael Ruiz de Gauna és director de Relacions Institucionals de la Fundació Pere Tarrés i Maria Valencia és presidenta de Didania

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Congrés de lleure educatiu Didania educació en el lleure esplais Fundació Pere Tarrés infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un món de pictogrames contra les barreres verbals
    Next Article
    Actualitat
    Documental sobre Malala, la cara B de l’activista a qui una bala no va fer callar
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}