Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per un ensenyament funcional, eficaç, eficient, amb visió educativa sistèmica (I)

    Martí Teixidósetembre 18, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    1.- Direcció pedagògica i equip de mestres.

    El sistema escolar amb establiments escolars de deu, vint, quaranta o vuitanta  docents ha de garantir des del primer moment una direcció científica-tècnica professional. Un professional cercat, acreditat i seleccionat; no candidats a seleccionar per una comissió feble com s’està fent. Més encara quan hem constatat que la majoria de docents no han estat adequadament formats. La gestió administrativa gerencial l’ha de dur un altre professional. La presidència del Consell Escolar es pot encarregar a un docent, un pare-mare o a altre professional plenament dedicat. Els directors o directores acreditats per les realitzacions de l’escola poden ser encarregats de la supervisió educativa d’altres centres pròxims.

    2.- Ensenyament de la llengua catalana, de llengües, i desenvolupament de la competència plurilingüe.

    Cal canviar d’immediat el model d’ensenyament de llengües promogut per l’escola dels il·lustrats i l’Estat de llengua oficial. Les societats han esdevingut multilingües amb llengües familiars diverses, la necessitat d’una llengua comuna sense deixar d’oir i anar comprenent d’altres llengües vives i alhora aprendre alguna llengua transnacional. La neurofisiologia mostra com es generen les connexions sinàptiques quan l’infant està exposat a diverses llengües i desenvolupa la competència plurilingüe. Molt millor que quan fins als set anys solament és receptor d’una llengua. Cal deixar d’ensenyar les llengües separades. Tots els docents han de ser plurilingües (català, castellà, anglès o altra) i han d’activar la intercomprensió.

    3.- Horari i calendari escolar.

    Assumpte tan debatut, ara silenciat però retornarà. No hem resolt res. No ho podem resoldre si ens mantenim en la idea de l’escola de la instrucció uniforme dels il·lustrats. Cal diversitat d’horaris i calendari a la vista dels usos i necessitats socials. Però no farem de l’escola un autoservei. L’escola és una institució que aplega persones amb valors compartits, finalitats acordades que solament s’assoleixen en comunitat. Horari i calendari han de garantir un temps comú, comunitari i temps de responsabilització personal, a l’escola o a casa, individual o en equip. El treball personal es pot fer en franja matinal o de postmigdia i entremig hi ha la franja comuna. A les tardes corresponen activitats de desenvolupament lliure en entitats diverses o al mateix centre si no hi ha prou oferta. El menjador escolar ha de formar part de l’activitat escolar pel seu valor educatiu i comunitari. No ha de ser obligatori, però és un temps de relació i modelatge entre alumnes i professors assistit per encarregats o monitors.

    Cal diversitat d’horaris i calendari a la vista dels usos i necessitats socials. Però no farem de l’escola un autoservei

    4.- Alumnes amb dificultats. Trastorn d’atenció i hiperactivitat. Assetjament escolar.

    L’escola actual, comprensiva de tots els alumnes els ha d’atendre amb acció conjunta i diversificada. Quan un infant  no progressa en lectura no es pot demanar intervenció psicoterapèutica d’entrada. El mestre amb observació sistemàtica ha d’identificar la causa i aplicar les actuacions adequades. Com diu Daniel Pennac (2007), l’alumne ja té el dolor de no aprendre, posem-nos de la seva banda, amb exigència mesurada, és clar doncs la gramàtica s’aprèn amb gramàtica.

    Avui predominen els alumnes inquiets, fills d’una societat hiperactiva i dispersa. Un diagnòstic psicomèdic precís no aporta quina és la intervenció adequada; s’hi afegeix la pedagogia amb el toc de gràcia: els hiperactius han fet singulars contribucions en la història; els dispersos són persones d’atenció múltiple que poden arribar a la màxima concentració. Una dificultat afegida, anòmala és l’assetjament escolar. És totalment evitable si s’observa la dinàmica dels alumnes i es detecta la primera insinuació. En tot cas és una realitat social, present en els relats verboicònics de ficció. Així, veure junts i fer una anàlisi semiòtica amb un debat psicosocial esdevé una prevenció segura.

    5.- Societat amb dificultats. Violència, masclisme, sexualitat agressiva, drogodependències, consumisme. Aquesta és la selva on hem de viure, una selva que no hi era, que la fem nosaltres. Els nounats humans seguiran la mateixa estela o bé amb l’educació podem prevenir i reduir molt tantes dificultats. Una alternativa clara. Cada grup d’alumnes de 25 o 30 amb dos mestres o professors, dona i home (millor que reduir ràtios). Educadors habituals i en equip coneixeran bé els alumnes en un diàleg professional aprofundit. Els alumnes tindran model de dona i home en complementarietat relacional i col·laboració. Part del temps, actuen ambdós, part del temps actua un sol i l’altre elabora les notes d’observació, fa l’ajustament de recursos o conversa amb un alumne o grup d’amics. La baixa per malaltia, la cobreix el cotutor sense més actuació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnes docents escoles mètodes opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    La tortura de treballar amb un clima laboral masclista
    Next Article
    Opinió
    Per un ensenyament funcional, eficaç, eficient, amb visió educativa sistèmica (II)
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}