Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per una pedagogia del compromís davant la barbàrie: les vides negres sí que importen

    Enric Aragonès Jovéjuliol 6, 20228 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa menys d’un mes publicava al Diario de la Educación l’article titulat Educar frente a la impunidad, en el qual reflexionava sobre de què serveix educar en valors a l’escola quan “l’emèrit” (l’exrei) torna amb impunitat a Espanya i els seus delictes prescriuen per a una justícia falsejada pels poderosos. O veiem com les grans fortunes s’enriqueixen encara més amb la pandèmia i evadeixen impunement els seus beneficis a paradisos fiscals; les elèctriques continuen guanyant sumes astronòmiques que es reparteixen entre els seus directius amb absoluta impunitat mentre inflen el preu de la llum i la pobresa energètica irromp a les llars; o el govern gasta 20.000 milions d’euros en armament, mentre no es reverteixen les retallades en educació o la sanitat pública cada vegada està més infrafinançada. O veiem, una altra vegada, com són assassinats joves a la tanca de Melilla per les polítiques migratòries del nostre Estat i el règim marroquí, mentre se’ns demana a les institucions educatives que formem les futures generacions en els valors de la interculturalitat i l’antiracisme.

    Avui escric amb indignació i amb un dolor, per al que no tinc ni paraules amb què expressar-me, davant la impunitat d’aquest crim contra la humanitat. L’assassinat massiu d’entre 37 i 45 joves refugiats. No sols per aquest brutal assassinat col·lectiu, sinó perquè l’actual president del meu Govern l’ha justificat, utilitzant el marc argumental habitual del neofeixisme. Una matança “ben resolta”, va assegurar Pedro Sánchez després de la massacre. Les seves declaracions han estat per felicitar la policia marroquina. Ni una paraula en memòria dels morts ni d’alè a les seves famílies, ni una ombra de dol per la pèrdua de vides humanes. Mentrestant, la dictadura marroquina s’afanya a enterrar les víctimes per ocultar la barbàrie sense investigació, sense autòpsia, sense identificació. A fosses comunes, que tant ens horroritzen quan ho fan els «enemics» i poc o res quan ho fan els «aliats».

    Les vides negres sí que importen

    L’assassinat d’aquests joves refugiats i la repressió de més de 2.000 més és conseqüència de la política de migració de la Unió Europea (sent Espanya un dels seus capdavanters) que signa acords per externalitzar aquesta tasca de repressió i així poder assassinar impunement, com ha succeït en tantes ocasions anteriors amb absoluta impunitat. La UE i Espanya es renten així les mans, justificant que es compleixen els tractats internacionals de drets humans atès que el genocidi no es realitza en territori europeu. No és un drama ni una tragèdia. Les morts a la frontera són decisions polítiques amb responsables polítics, que els mitjans i aparells de l’Estat s’afanyen a ocultar i justificar amb una capa de silenci, emblanquiment, minimització i impunitat.

    Com diu Helena Maleno: des del nou acord entre Espanya i el Marroc, les batudes i altres mesures repressives contra la població migrant s’han multiplicat i estès en la quotidianitat. El Govern de coalició es va comprometre a la seva arribada al poder, fa quatre anys, a eliminar les tanques frontereres de Ceuta i Melilla, que estan electrificades i amb filferros de pues, però no sols no s’ha fet res sobre aquest tema, sinó que l’altura de les tanques s’ha incrementat un parell de metres i s’ha ampliat el sistema de vigilància i control.

    Ens hem de preguntar el que s’ha viralitzat en les xarxes: com és possible que hagin pogut entrar a Espanya 124.000 persones en menys de quatre mesos fugint d’una guerra a Ucraïna i n’hàgim matat 37 que volien entrar a Espanya fugint d’una guerra i fam a Sudan: “Hi ha guerres a Àfrica però no importa, som negres, no som blancs d’ulls blaus com els ucraïnesos, no som dels seus”. És el racisme estructural que està inundant la narrativa col·lectiva i que normalitza i fins i tot reacciona amb indiferència davant la vulneració sistemàtica dels drets humans a les fronteres, al·legant que la necessitat de milions de persones que fugen de la fam, la guerra, la persecució política i la falta de possibilitats de supervivència és un “assalt violent i organitzat per màfies” que constitueix “un atac a la integritat territorial del nostre país”. Aquesta és la narrativa criminal de l’extrema dreta i del neofeixisme, que el president d’un país suposadament democràtic utilitza per eludir les seves responsabilitats humanitàries i el compliment dels drets humans.

    Per molt que ens encomanin a l’escola o la universitat educar en interculturalitat, de res servirà si les polítiques d’Estat que es practiquen i justifiquen transmeten justament el missatge contrari, brutalment i sostingudament. Com si les vides negres no importessin, igual que ve denunciant i combatent el moviment Black Lives Matter. En aquests dies es compleix la frase de Brecht: «Quins temps seran els que vivim, que cal explicar el que és obvi!».

    Lluitant també estem ensenyant

    Per això el professorat i la comunitat educativa hem d’apostar per una pedagogia del compromís. Per a anar més enllà de l’escola i lluitar per convertir la societat en una escola plena, a temps complet, que eduqui també en els valors que proclamem en educació.

    Un dels lemes més corejats per la comunitat educativa en les manifestacions en defensa de l’educació pública o en les marxes del 15M va ser: “El mestre, la mestra lluitant, també està ensenyant”. Frase que ens recorda al professorat que, d’una banda, som també part de la ciutadania que s’implica social i políticament per aconseguir un món més just i millor i que per això hem de defensar al carrer i en els espais públics, amb la resta de la societat, els valors i principis que proclamem a les nostres aules; i, d’altra banda, que el nostre exemple és un referent també, com a educadors i educadores, per als més joves i per la resta de la societat. Oferint amb el nostre compromís als estudiants oportunitats per comprendre i experimentar com la política, el poder i la responsabilitat funcionen en i través d’ells, tant dins com fora de les escoles.

    La pedagogia del compromís no sols proporciona les capacitats intel·lectuals i les normes ètiques perquè els professionals de l’educació ens comprometem amb la justícia social i els drets humans, sinó que ens implica a formar als nostres estudiants perquè lluitin contra la injustícia, la vulneració de drets i el racisme, tractant de desenvolupar en ells un profund desig d’una societat basada en relacions de justícia i equitat.

    Hem de redefinir el propòsit i significat de l’educació com a part d’una lluita més àmplia per un ordre social democràtic just, combatent l’intent de reduir l’ensenyament a qüestions de tècnica i mètode

    Els professionals de l’educació hem de redefinir el propòsit i significat de l’educació com a part d’un intent més ampli de lluitar per un ordre social democràtic just, combatent l’intent de reduir l’ensenyament a l’aula exclusivament a qüestions de tècnica i mètode. No oblidem que el que els professionals de l’educació ensenyem és inseparable de la visió del coneixement que produïm, de les relacions socials que legitimem i de les visions i enfocaments que difonem entre els estudiants.

    Implicar-nos fins a embrutar-nos: evitar la indiferència còmplice

    En definitiva, “hem d’implicar-nos fins a embrutar-nos”, que diria el poeta Rafael Alberti. L’escola, la comunitat educativa, no podem ser indiferents ni còmplices davant de qualsevol vulneració dels drets humans. No podem romandre silenciosos. Hem d’unir les nostres veus amb les de tants moviments socials, oenegés, xarxes de solidaritat, organitzacions, sindicats i col·lectius que estan clamant contra la barbàrie.

    L’educació és inseparable de la vida, del model social i polític que volem construir i defensar. És necessari que passem d’una pedagogia crítica a una praxi crítica. Necessitem involucrar-nos “fins a embrutar-nos les mans”, prendre partit, sentir-nos implicats, comprometre’ns amb el sofriment dels qui ens envolten i posar en pràctica una pedagogia més oberta i més compromesa que connecti les aules de classe amb els desafiaments enfrontats pels moviments socials als carrers a fi de repensar l’injust ordre social actual i contribuir a reconstruir un altre món possible.

    L’educació és un projecte de desenvolupament de les persones com a ciutadans i ciutadanes partícips activament en el projecte polític, econòmic i cultural de la societat en la qual viuen. És un projecte per a la democràcia i la ciutadania. I això suposa la impossible separació entre educació i pràctica política. Per això és més necessària que mai una avui dia una “Pedagogia Antifeixista” no sols a l’escola sinó també al carrer, a la societat, a les nostres institucions i a la nostra política.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació és política frontera migracions opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La ‘desaparició’ dels accidents i primers auxilis dels centres educatius
    Next Article
    Opinió
    A totes les escoles i instituts
    Enric Aragonès Jové

    Coordinador pedagògic de l’Escola Municipal de Música – Centre de les Arts de L’Hospitalet i professor col·laborador de l’ESMUC

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}