Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Però de què ens estranyem?

    Jaume Trillanovembre 4, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pati de l'Escola Alexandre Galí
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les noves mesures decidides la setmana passada per a combatre la pandèmia, com ja sabem, afecten directament al sistema educatiu. El Diari de l’Educació (29/10/2020), puntualment com sempre, les donava a conèixer i les resumia així: “Si bé es manté encara la presencialitat a tot el sistema dels 0 als 16 anys, durant 15 dies es prohibeixen les activitats extraescolars, inclòs l’esport federat, i s’insta que batxillerat i cicles formatius passin al model híbrid o, si pot ser, totalment virtual.” La Redacció del Diari explicava ben explicades aquestes mesures, però no les comentava ni les valorava.

    Després sí que hi ha hagut força comentaris en els diferents mitjans de comunicació (tertúlies, articles d’opinió, editorials …) i també en les xarxes socials. S’han pogut escoltar valoracions molt diverses. Hi ha hagut, per exemple, manifestacions de sorpresa i, tanmateix, també de perplexitat, posant en evidència certes contradiccions entre les pròpies mesures adoptades o una manca de justificació pel que fa a algunes d’elles. Però el que de veritat resulta sorprenent és que hi hagi hagut sorpreses. El fet que es mantingui la presencialitat en l’educació infantil, primària i, de moment, en la secundària obligatòria; que es passi a la semipresencialitat (o fins i tot a la virtualitat total) en l’ensenyament postobligatori; que en els estudis universitaris, des de fa temps, pràcticament tot sigui no presencial; o que s’hagin suspès la major part d’activitats extraescolars o no formals… Tot això té una lògica implacable; una lògica que, m’imagino, tothom coneix malgrat que no sempre es vulgui reconèixer o només es digui amb la boca petita.

    És la lògica de la clara funció de custòdia que, a més a més de les pròpiament pedagògiques, tenen algunes de les institucions del sistema educatiu. Ara, per ser pedagògicament i políticament correcte, a la custòdia se l’anomena d’una altra manera que sona millor: conciliació. Aquesta funció de custòdia/conciliació la tenen, de ple, les escoles d’infantil i primària: si els infants no poden anar a l’escola, les mares i els pares no poden anar a treballar; i en el cas que puguin fer tele-treball, amb les criatures corrent per casa tampoc poden treballar en bones condicions. A la secundària (sobretot, a la postobligatòria) la conciliació ja és molt més fàcil: no és pas un gran problema que els adolescents es quedin sols a casa i, per tant, aquí la semipresencialitat o la virtualitat completa ja no faran gaire nosa. A la universitat el problema de la custòdia ha desaparegut del tot i, per això, des dels inicis de la pandèmia la presencialitat també ha desaparegut gairebé del tot, malgrat la xerrameca oficial dels rectorats insistint que ens mantenim en l’ensenyament híbrid, mixt o com se li vulgui dir. I pel que fa a altres institucions educatives, com les del lleure (esplais, escoltisme…), tampoc hi ha inconvenient en prohibir-les, ja que les seves activitats es realitzen principalment durant els caps de setmana, que és quan els problemes de conciliació ja no hi són o són molt menors. Aquesta mateixa lògica és la que també explica que als casals d’estiu, en el seu moment, se’ls deixés funcionar presencialment, ja que aquesta oferta educativa –durant l’interregne entre la finalització del calendari escolar i l’inici de les vacances laborals dels pares– s’ha convertit des de fa temps en imprescindible per a la conciliació.

    Tot això ho sap tothom; i, en primer lloc, els gestors polítics del sistema educatiu que, juntament amb les altres àrees governamentals, decideixen les mesures que cal prendre per a contenir els contagis. Vull dir que no caldria revestir aquestes mesures sobre la presencialitat/no presencialitat de gaire retòrica pedagògica, ni tampoc escandalitzar-se pel fet que les raons educatives no siguin les prioritàries en la presa de decisions que afecten l’educació.

    En les circumstàncies actuals potser no ens quedarà més remei que acceptar i resignar-nos al fet que, en el trinomi salut/economia/educació els criteris determinants siguin els sanitaris i els econòmics. Cada dia tenim nous exemples de la complexíssima dialèctica que es planteja entre la salut i l’economia. Semblaria que sempre haurien de prevaldre els criteris sanitaris, però sabem que si aquest principi s’apliqués del tot al peu de la lletra, l’economia s’acabaria d’enfonsar irremissiblement, la qual cosa, tant a llarg com a mig i a curt termini, segurament també seria fatal per la salut. En qualsevol cas, en tota aquesta dialèctica (salut/economia) plantejada per la covid19, ja veiem que l’educació (com similarment també li passa a la cultura) hi és una mica com a convidada de pedra: en resulta molt i molt directament afectada, però la seva veu compta només secundàriament. Segurament, ara per ara, no ens quedarà més remei que acceptar-ho així. És a dir, acceptar que són criteris sanitaris els que motiven la decisió d’impedir que un noi de 17 anys assisteixi al seu centre educatiu, però que, en canvi, és fonamentalment per motius econòmics (custòdia) que es pren la decisió que la nena de 5 anys pugui seguir anant a la seva escola.

    Ara bé, un cop hem acceptat resignadament que els criteris pròpiament pròpiament pedagògics siguin secundaris en aquest tipus de decisions, llavors sí que la comunitat educativa hauria de fer sentir ben alt la seva veu; diria que per exigir tres coses:

    1. Que les decisions sobre la presencialitat/no presencialitat es prenguin sempre a partir de la màxima fonamentació científica disponible a cada moment (epidemiològica, mèdica…). Però també que es reconeguin i expliquin a la ciutadania, sense embuts ni retòriques innecessàries, els motius econòmics d’algunes d’aquestes decisions.
    2. Que la presencialitat gaudeixi de totes les garanties sanitàries pertinents. I, per suposat, que es doti a les institucions dels recursos necessaris (professorat i personal de reforç, dotació de nous espais i adequació dels existents …) per poder atendre a aquelles garanties (grups bombolla, etc.)
    3. Que per a la no presencialitat es facilitin igualment tots els recursos necessaris (equipaments informàtics, connexions…) per poder desenvolupar-se eficientment i eficaçment, sobretot per aquells sectors socials que parteixen de les condicions més precàries en aquest sentit. També que es procuri la formació ad hoc i urgent precisa al professorat i a les famílies.

    Val a dir que tot això l’administració ho ha anat prometent, però a hores d’ara sembla que encara és lluny de complir aquestes promeses.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Un respecte per l’alumnat, si us plau
    Next Article
    Actualitat
    ‘Barnahus’, un canvi radical de model contra la xacra de l’abús sexual infantil
    Jaume Trilla
    • X (Twitter)

    Catedràtic emèrit de la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}