Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Un respecte per l’alumnat, si us plau

    Víctor Ranera i Martínovembre 4, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto cedida per l'autor.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Govern ha aprovat un paquet de mesures per reduir la mobilitat al nostre país, que inclouen la disminució de l’assistència presencial de l’alumnat dels ensenyaments de Batxillerat i Cicles formatius de Formació professional. Això implica que aquest alumnat ha de passar al que es coneix com modalitat híbrida d’ensenyament. Aquesta consisteix en l’alternança entre l’assistència al centre educatiu i rebre classes per videoconferència, tot estant a casa seva.

    Una decisió així té diverses implicacions tant a nivell laboral pel professorat però, per damunt de tot, com a pèrdua d’oportunitats per l’alumnat d’aquestes etapes educatives. El professorat haurà de fer un sobreesforç per adaptar els materials didàctics a aquest model híbrid: no tot el material de les diferents assignatures de Batxillerat o mòduls formatius dels Cicles formatius estan adaptats i bona part del currículum d’aquests nivells té dificultats per ser tractat telemàticament. Per tant, caldrà fer a corre-cuita una gran feinada, amb la qual cosa afegim més pressió a un professorat ja sobrecarregat. Recordem que enguany el professorat ha de gestionar també l’ensenyament de l’alumnat en quarantena i d’algun grup que hagi estat tancat per un positiu Covid, ha de fer més substitucions per baixes de companyes i companyes, ha d’ajudar substituts i substitutes a situar-se en seu nou lloc de treball, ha reorganitzat tot l’institut per fer els grups bombolla i complir tota la normativa de seguretat associada…

    El resultat de tot plegat és que la qualitat de l’ensenyament no serà la mateixa i, per tant, com deia més amunt, l’alumnat perdrà oportunitats acadèmiques i professionals a curt, mig i llarg termini. Seran la generació Covid, aquells qui hauran tingut autèntiques dificultats per poder estudiar i aprendre. Les classes telemàtiques no tenen el mateix valor que les presencials: la interacció no és la mateixa, la concentració és menor, les dificultats tecnològiques (des de la disposició d’equips fins la competència digital de docents i alumnat) són un entrebanc… Algú sortirà dient que cal reinventar l’educació i és evident que calen canvis. Però els canvis es fan a partir de l’aprenentatge; i l’aprenentatge requereix temps, cosa que tots sabem prou bé.

    Només calia veure les reaccions de l’alumnat quan es veien a venir que haurien de tornar a rebre classes telemàtiques: des del disgust a la por, passant per la tristesa, el desencís i la incomprensió. Respectem l’alumnat i no el tractem només com un agent transmissor d’un virus: són persones i tenen sentiments. També tenen expectatives i el sistema educatiu és un dels catalitzadors cap a un futur millor.

    Si l’excusa és que els nois i noies de Batxillerat i Cicles formatius s’han contagiat més que els d’altres etapes potser és perquè no hem pensat en dotar-los d’espais segurs on relacionar-se fora de l’escola o institut. Podem culpar-los de poc responsables perquè com adolescents que són no tenen plena consciència dels riscos? Em sembla injust i només fruit d’aquesta visió que criminalitza el jovent. I si l’excusa és que són els més grans del sistema no universitari i els qui millor s’adaptaran a l’ensenyament híbrid, doncs és qui pren decisions no els coneix o els menysté.

    L’alumnat valora l’esforç que els seus professors i professores han fet i estant fent. Veuen com els seus aprenentatges, ja complexos per ells mateixos en aquestes etapes, es veuran torpedinats per unes decisions fruit d’una gestió erràtica de la pandèmia. Hi ha estudis que mesuren les pèrdues d’oportunitats en funció dels anys d’escolarització i crec que es pot afirmar que l’ensenyament telemàtic o híbrid implicarà alguna mena de pèrdua en aquest sentit. Seran uns nois i noies que hauran de cercar el seu futur professional resultat d’aquest temps de pandèmia on el teixit econòmic i cultural haurà patit una important davallada.

    Ara gastarem molts diners en salvar la generació que més risc té de complicacions si contrauen el SARS-CoV-2. I no dedicarem recursos addicionals a aquesta altra generació que és el nostre futur i que haurà de tirar endavant aquest país. I els hi parlarem de valors quan els hi demanem tots els sacrificis i no els donem la millor educació que podríem donar-los. Una mica de respecte, si us plau.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escoles, desigualtats i pandèmia: més enllà de la bretxa digital
    Next Article
    Opinió
    Però de què ens estranyem?
    Víctor Ranera i Martí

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}