Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Pistes per seguir explorant la qualitat educativa

    Opinió
    Pistes per seguir explorant la qualitat educativa

    Evaristo Gonzálezoctubre 11, 20237 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Jisc
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La qualitat educativa és el gran objectiu final del treball docent a les aules, el tema central del qual sempre es parla i al que es fan aportacions contínues, des de diferents punts de vista. Les trobades professionals aporten idees, bones pràctiques i reflexions que enriqueixen el conjunt. Una recent i amb molt poder de convocatòria va ser  la celebrada el 28 de setembre al centre CIC de Barcelona (en format presencial i en línia). Darrere estava el grup DIM (Didàctica, Innovació i Multimèdia), sorgit fa anys a la Universitat Autònoma de Barcelona. És una xarxa molt activa que connecta més de 25.000 agents educatius de tot arreu (segons indica la seva web),  coordinada pel doctor Pere Marquès. Organitza moltes jornades d’aquest tipus cada any arreu de l’Estat.

    En la dotzena trobada de centres innovadors a Catalunya, la innovació va ser un dels eixos transversals, com a font d’alimentació de la transformació educativa. El resultat final de tot és aconseguir l’esmentada qualitat, en un procés complex obert a propostes, anàlisis i debats. La forma d’entendre-la, els mitjans i les actuacions per arribar a l’objectiu final es nodreixen de la professionalitat de sectors diversos: docents en l’aula, famílies, universitats, empreses educatives, publicacions especialitzades com aquesta, administracions, entitats, grups de treball, investigadors i tot qui aporti idees fruit de la seva pràctica. Al final, ’alumnat és qui ha de sortir beneficiat de tot plegat.

    La producció de la xarxa DIM disposa de molts materials, revistes, presentacions fruit de  moltes trobades i vídeos específics de cada intervenció. Tot es pot consultar de forma oberta i gratuïta a la seva web. En aquest cas, recollim idees exposades (sense citar autoria, tot és a la web) del treball de més de 70 persones que ho presentaven en format presencial i 22 formadors en tallers on line.

    Marcs

    Sovint passa que, mentre es porten a terme actes educatius molt interessants, coincideix que el professorat en actiu o està fent classe i no pot assistir, o és en cap de setmana i descansa de la saturació diària, o bé el seu interès es mou per altres vies. En tot cas, compartir en educació és fonamental. Actualitzar-se i aprendre, també, en un col·lectiu professional que, en general,  coneix el que fa i s’implica molt.

    Els avenços quant a innovació continuen en molts centres, amb ritmes diferents derivats de les seves circumstàncies. Mentrestant, s’ha de conviure amb sectors de l’opinió pública on apareixen i es magnifiquen polèmiques puntuals, que aviat s’obliden, però que van impactant o generant desconfiances. Les xarxes informatives i socials solen esclatar i contribueixen a l’alimentació de   titulars que criden l’atenció.

    Els avenços quant a innovació continuen en molts centres, amb ritmes diferents derivats de les seves circumstàncies

    Les emocions que generen determinats temes provoquen la formació d’opinions ràpides, sense reflexionar prou ni tampoc analitzar els contextos. Allò que es produeix fora de les aules a vegades acaba repercutint dins d’elles, fins que el ritme frenètic de l’actualitat dona pas a d’altres temes. En tot cas, no oblidem que, a vegades, allò que s’ensenya a l’escola, la societat s’ho nega després a  l’alumnat quan surt.

    Mentre passa això, en la jornada preocupaven les altes xifres d’abandonament, el fracàs escolar, els no gaire bons resultats en competències bàsiques dins un entorn envoltat per certa complexitat cultural i social, la baixada de la natalitat, la conformació dels horaris escolars (jornades intensives o continuades), l’estat de l’educació afectivosexual, les tecnologies, les fake news, la Intel·ligència Artificial (IA) amb molts avantatges i alguns inconvenients, cert seguiment de creadors de continguts relacionats amb  l’anomenada fachosfera (postures d’ultradreta) i l’androsfera, o l’impacte de la pornoeducació, tractada el 2022 en aquestes pàgines. Com respondre a tot això amb solucions? Potser l’expert en IA Ramon López en Mántaras ens va aportar certes reflexions en el diari La Vanguardia,  comentades en la jornada i extrapolables a d’altres aspectes i temes: “Em preocupa més l’estupidesa humana que la IA”

    Tecnologies

    De nou, el tema recurrent, tret de decisions dels centres educatius i de l’actualitat: si censurar o prohibir el mòbil. Com si la vida en digital no fos ubiqua en un món global. Optar per educar en bombolles aïllades de la realitat i no en l’ús de les xarxes i de la tecnologia mòbil és un retrocés amb conseqüències greus a la llarga, sovint provocat per postures còmodes per evitar problemes aparents de disciplina en els entorns educatius. Serveixen les prohibicions avui quan fora de les aules tothom sap i veu el que passa, robant-li moltes hores al dia i a la nit? En la jornada es deia que la tecnologia ha provocat l’efecte mirall, amb cert professorat retratat per les seves mancances digitals i postures negacionistes. Solucions aportades? Ara que moltes aules i persones disposen de molta tecnologia, calen equips dinamitzadors que superin les rutines habituals, atrevir-se a  crear bones pràctiques o replicar-les, aliar-se amb l’alumnat i generar moments de reflexió contínua sobre allò que es fa, malgrat la manca de temps.

    És prioritari prevenir educant sobre la sociologia de comportaments emocionals seguits en les xarxes socials

    És prioritari prevenir educant sobre la sociologia de comportaments emocionals seguits en les xarxes socials. Evitar reaccions populistes vers notícies on la IA és usada malament quan potser ningú l’ha ficat a les aules. Una de les paraules clau molt repetida va ser l’ètica, acompanyada de valors, clau per al desenvolupament humà i per ajudar l’alumnat a prendre les decisions adients.

    Davant la realitat, és important aprofitar les interrelacions entre adolescència, xarxes socials, algoritmes i participació d’alumnat, generades en classe, en espais de debat, o de fora aprofitant programes que impacten com Generació porno de TV3 i d’altres. També es poden provocar en qualsevol aula, amb aquest i d’altres temes perquè la quotidianitat es transformi en part del currículum i la ciberconvivència  s’imposi. L’atreviment també educa.

    Xarxes

    El valor del pensament educatiu i crític també va estar present, amb moments per a l’anàlisi: ajuda a avançar i a superar els neguits habituals, quan la pressió diària i la sobrecàrrega de feina pot provocar  col·lapses i malalties en la professió docent. Crear xarxes o participar en tantes com hi ha per a quasi tot, és una altra de les solucions aportades.

    Es va destacar el valor de la recerca, incentivar-la entre qui se situa a peu d’aula cada dia, convertir aquests espais en laboratoris de millora comptant amb el professorat que desenvolupa la seva feina. També, amb professorat universitari que connecti amb la realitat de l’aula, i amb d’altres sectors externs, per exemple la sanitat. Enriquiria tant a qui es forma per ser docent com als que ja treballen de docents. Les dinàmiques de cooperació generen fluixos molt positius. Davant la manca de temps, propostes d’anys sabàtics al professorat no universitari, dedicats a la recerca.

    Respecte a les formacions, coordinar-se millor entre les xarxes per evitar repeticions i introduir noves demandes que després motivin l’alumnat i provoquin el més important de tot: que es facin preguntes. D’altra banda, es deia que les persones formadores haurien d’haver trepitjat abans les aules, disposar de prou experiència docent i capacitat de motivació, amb una avaluació positiva posterior.

    A l’hora del tancament de la jornada, el president de la Societat Catalana de Pedagogia, Josep Serentill, enumerava algunes característiques que ha de tenir un centre educatiu que sigui de qualitat: lluita per la inclusió i per l’equitat, tenir presents els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), internacionalització amb una mirada europea i global. En resum, innovar per transformar amb un resultat final: la qualitat.

    Vivim en mig de canvis constants i ràpids. Adaptar-se és difícil però necessari. L’educació no pot quedar enrere respecte a la societat. El consell del consultor Genís Roca també va estar present al final: “Qui tingui resistència al canvi patirà. I qui necessiti saber cap on anem abans de posar-se en marxa, no podrà arrencar, la nostra vida professional consistirà en saber acompanyar els canvis”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    innovació opinió reptes educatius tecnologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Famílies i sindicats d’educació urgeixen al desplegament del decret d’inclusió
    Next Article
    Actualitat
    L’alumnat català millora en matemàtiques i anglès, però cau en català i castellà
    Evaristo González

    Exdirector de l'Institut Torre de Palau de Terrassa

    Related Posts

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}