Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Plantar cara, ensenyar la llengua

    Jordi Badiellamarç 13, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    BARCELONA (BARCELONES) 08.06.2009. SECCION: I CULT. EL FILOLOGO, JOAN SOLA, EN SU DESPACHO DE LA UNIVERSIDAD DE BARCELONA. foto PUIG, JOAN arxiu DG. 090608 ex 22 JP en la foto:
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ara, que sembla haver-se apaivagat el soroll de la implementació de la tria de la llengua vehicular de l’escola per part dels pares i les mares per mitjà d’una casella en la sol·licitud de preinscripció.

    Ara, que gairebé quatre anys després de la presentació del recurs de la Generalitat, el Tribunal Constitucional ha anul·lat per unanimitat la maniobra del Govern Central per imposar el castellà a l’escola a costa de fons públics.

    Ara, que tornem a estar sense excuses davant la feina de fer subjectes de ple dret els ciutadans més joves de Catalunya i, per tant, dotar-los de les eines necessàries, entre les quals, la llengua.

    Mares i pares 

    Les mares i els pares teniu un paper fonamental en l’adquisició de les habilitats lingüístiques dels fills. No podeu defugir-ne la responsabilitat.

    El fet que el català no sigui la llengua familiar de molts alumnes, no hauria de ser cap impediment perquè les mares i els pares en valoreu el seu progrés.

    Mares i pares, apunteu-vos-ho: mantenir un clima familiar afectiu i motivador. Valorar els èxits escolars, els esforços; i acceptar les limitacions.

    I més encara: tenir una visió positiva de la vida, de les persones i de l’educació. Escoltar els punts de vista i les inquietuds dels fills i les filles.

    Mestres

    És necessària la coordinació  del professorat que intervé en un grup d’alumnes amb uns objectius comuns per a l’ensenyament de la llengua.

    La responsabilització global en l’ensenyament de la llengua, però, no pot ser espontània, no ha de dependre de la voluntat del professional.

    Mestre, cal orientar l’alumne a adquirir repertori lingüístic, així com també promoure la utilitat de la llengua com a eina comunicativa.

    Mestre, també cal afavorir la consciència lingüística de l’alumnat i fomentar la sensació que pertany a una comunitat lingüística concreta.

    I, per tant, cal prioritzar les activitats que afavoreixen la comprensió lectora i l’expressió escrita, i oral; i la creativitat lingüística.

    I encara, quatre coses

    La lectura és fonamental: ajuda a adoptar una actitud crítica, afaiçona la personalitat; i obliga a resumir, a interpretar, a recensionar.

    Per poder llegir i saber comprendre, cal treballar la lectura d’una forma comuna en les diferents àrees, tot i l’especificitat de cadascuna.

    La lectura, entesa com una matèria que ha de ser ensenyada de manera col·legiada, ha de ser un eix central i imprescindible de l’escola.

    Hi hauríem de pensar, en tot plegat, perquè al marge de les conjuntures, sabem que el llenguatge i la persona són una mateixa cosa, i que, com ens va dir en Joan Solà,1 cal plantar cara i ensenyar la llengua. Ara.


    1 Joan Solà. Plantem cara. Defensa de la llengua, defensa de la terra. (Barcelona: La Magrana 2009).

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    llengua catalana opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’escola rural de Borredà busca més infants per garantir-se la pervivència
    Next Article
    Actualitat
    La UB obre les seves portes per donar a conèixer tots els seus centres
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}