Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pobresa + Racisme = Segregació

    Joan M. Gironamaig 31, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La segregació escolar continua, es fan alguns petits esforços per reduir-la, però no hi ha voluntat decidida d’eradicar-la. A alguns sectors de la societat els va bé que existeixi. No trobar a les aules gitanos ni estrangers pobres agrada a una part de les famílies del país, famílies que normalment participen als processos electorals i, per, tant influeixen als polítics que governen o volen governar.

    Llegint les notícies de l’intent de tancament per part del Departament d’Educació de l’escola Juan Salamero a Gavà, trobem tots els ingredients de la segregació i de les reaccions de la població i les administracions (ajuntament i generalitat). Una escola guetitzada que ha arribat a ser-ho mercès a les polítiques dutes a terme: pseudodret dels pares a escollir centre, criteris de preinscripció, privilegis de les concertades… Barri allunyat del centre de la població, famílies d’altres escoles que prefereixen que els gitanos segueixin aïllats, persones que protesten perquè es tanca una escola pública (o és només l’excusa benpensant?), ajuntament que prefereix que la situació continuï igual.

    Eradicar-la no és senzill. Parlem sovint de la segregació centrant-nos en el món escolar, centres públics o concertats, criteris d’inscripció, recursos, normatives… És necessari tenir en compte tots aquests elements, però és insuficient. Hi ha, però, altres aspectes importants: hi ha segregació urbana, hi ha barris sencers que són gairebé guetos, el negoci del turisme està fent pujar els preus dels habitatges provocant que moltes famílies no puguin assumir els augments i es vegin obligades a abandonar el seu barri… Sense incidir en aquests aspectes serà difícil evitar les segregacions escolars.

    Voldria afegir altres consideracions que hi influeixen:

    *Ideologies racistes; les societats riques, les europees, la nostra ho és, es poden permetre el luxe de ser racistes, de menysprear els diferents, els pobres, els nouvinguts, els de colors, parles, costums minoritaris malgrat portin generacions o segles vivint al nostre país. A aquests se’ls pot explotar però no reconèixer-los els drets com els pertoca. Sense els nouvinguts, i si no n’arribessin uns quants milions més, les economies riques col·lapsarien, els habitants anomenats autòctons seríem pobres; (la majoria, sempre quedarien els súper rics); però aquells i aquelles que estan denigrant la immigració (influïts potser per les proclames de les dretes polítiques) i voldrien fer-los fora serien els primers a rebre’n les conseqüències.

    *Tenim eleccions municipals cada quatre anys, catalanes i generals sovint i fins i tot cada cinc anys les europees… I què?, que dirien alguns adolescents. Els diferents governs no es prenen ni s’han pres seriosament la greu situació. Els governs són responsables de dirigir la política del país i podrien redistribuir béns i serveis per posar-los a l’abast de tothom i reduir una part de l’enorme desigualtat existent. Però darrerament a tot Europa estan funcionant com  majordoms dels poderosos, dels que guanyen diners de manera exagerada. Botin, els dirigents de la Caixa i la resta d’entitats bancàries, Florentino, Ortega… Aquests són els veritables culpables de la pobresa i de tot el que això comporta. I com que les administracions no volen fer front realment als problemes, indirectament estan animant a pujar l’extrema dreta que recull els desànims, les desil·lusions i el cansament de moltes persones que viuen amb dificultats, que els costa trobar un treball amb sou digne, i encara més un habitatge que puguin pagar i escalfar o refredar si cal, que puguin menjar de manera sana tots els dies… Si fins ara cap govern els ho ha solventat provaran amb les dretes encara que siguin franquistes o feixistes.

    *Amb bona intenció, m’agradaria pensar-ho, s’apliquen actuacions que no afavoreixen a qui ho necessita de debò: gratuïtats d’escola infantil per a tothom, materials o llibres de text regalats, xec escolar per a qui ho necessita i per a qui no ho necessita… Les estadístiques ens diuen que qui més aprofita aquests regals és el sector benestant o de classe mitjana; les classes baixes en queden menys afavorides. (Difícilment podem pensar que és amb bona intenció que s’atorguen recursos a les escoles concertades per atendre alumnat amb dificultats econòmiques). I constatem que la resta de la població, els que podem arribar a final de mes, no lluitem gaire per canviar les coses, no lluitem perquè tothom participi de la riquesa que es genera entre tots i uns pocs se la queden. Uns impostos progressius, que qui més té més paga, aplicats rigorosament ajudarien a compensar les desigualtats.

    És prioritari canviar les configuracions urbanístiques de molts barris de les nostres ciutats, evitar la gentrificació i l’expulsió de veïns i veïnes que no poden pagar els augments de lloguer

    *Per millorar una escola gueto, com el Juan Salamero, es pensa a eliminar-la o bé, a repartir el seu alumnat. Per què no repartim l’alumnat no vulnerable? A rural hi ha transport escolar a primària als municipis molt extensos i poc poblats. Hi ha rutes que duren una hora; criatures que es passen dues hores diàries a l’autocar. És prioritari canviar les configuracions urbanístiques de molts barris de les nostres ciutats, evitar la gentrificació i l’expulsió de veïns i veïnes que no poden pagar els augments de lloguer com dèiem. Per tant, no és desitjable, però mentre no es facin actuacions que evitin les guetitzacions residencials, el transport escolar podria ajudar a pal·liar les segregacions. Tenint en compte que a ciutat les distàncies són més curtes que a rural i mai s’arribaria a superar els quinze minuts. En això copiaríem les escoles privades que passegen el seu luxós autocar pels carrers, tot fent propaganda del seu centre d’elit i de suposat èxit escolar. Però a la majoria de barris o ciutats petites es podrien evitar els centres guetitzats barrejant alumnat des de les comissions de matriculació sense cap mena de transport. Les preinscripcions es presentarien a una oficina de matriculació i, amb criteris objectius i transparents, es repartiria tot l’alumnat amb una distribució equilibrada per a tots els centres. Amb voluntat política i pedagogia antiracista a tota la població es podrien reduir les segregacions escolars de manera significativa.

    Les alternatives han de venir d’actuacions coordinades, com a l’època de les escoles d’Acció Especial (no confondre amb les Escoles d’Educació Especial), als anys 70-80 del segle passat, que implicava intervenir a diferents departaments del govern, no només al d’ensenyament. La gestió d’aquells centres escolars era responsabilitat compartida pels Departaments de Sanitat, Justícia, Serveis socials, Joventut i pels Ajuntaments que, segons l’Ordre que va crear aquelles escoles, havien d’actuar de manera coordinada.

    Els gitanos i els estrangers pobres són ciutadans i ciutadanes de ple dret i així han de ser tractats, reconeixent-los els seus drets. Primer, que els puguin exercir realment i després es podrà legítimament exigir-los el compliment dels seus deures. No a l’inrevés com la verborrea de dretes proclama contínuament.

    Atendre tothom de manera equitativa, lluitar eficaçment contra la pobresa, avançar amb polítiques que facin disminuir les grans desigualtats d’accés als béns i serveis, comportaria, alhora, la disminució de les segregacions escolars.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Segregació segregació escolar Segregació sociocultural Segregació urbana
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El 40% de l’alumnat universitari no coneix l’Agenda 2030 de desenvolupament sostenible
    Next Article Cau l’ocupació de la població estrangera, es disparen els fixos discontinus entre els joves
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    2 comentaris

    1. Albert Comas on juny 2, 2024 2:24 pm

      Bon dia Joan M.: Com sempre m’ha agradat el teu article. Tan de bo els nostres polítics…i més, s’ho prenguessin seriosament tot el que dius i proposes . Darrerament tinc la sensació que viuen en una bombolla o no són tan conscients de la realitat com diuen, potser com sempre. Potser ens cal un “desperta ferro” ,simbòlic clar.
      Hi ha un punt que trobo molt complicat de parlar-ne.(complex) La immigració .
      A part dels politics i pedagogs, hauríem d’incorporar moltes més disciplines, per entendre’l.
      Molt agraït per la teva feina.

      Reply
    2. Albert Grau on juny 6, 2024 7:48 pm

      Amb tota l’estimació pel Joan M., bo i compartint el marc ideològic de l’article, entenc que no és adequat citar un exemple, només un, i partint de (sic) “”Llegint les notícies”.
      Els casos concrets i les actuacions associades tenen connotacions especifiques i moltes hores de reflexió compartida amb molta gent, amb tots els sectors implicats (i més i tot) i voluntat honesta de revertir de manera fonamentada allò que no és just des de les eines que la normativa permet i que, tot sigui dit, altres no havien abordat abans.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}