Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Posar les pràctiques en joc per enriquir les relacions entre docents

    Fernando Hernándezgener 10, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El mes passat vaig deixar en l’aire el que pot significar compartir la vida de l’aula i de l’escola, no per celebrar-la, sinó per aprendre’n. Avui seguiré amb aquesta qüestió. Però abans, per si algun dels lectors d’aquesta columna té interès per saber el que va passar amb l’escola de la qual els vaig parlar el mes passat, els explico que vaig tornar-hi, i els vaig suggerir un punt de partida per transitar de la innovació al canvi en el seu projecte educatiu: parlin entre vostès, atreveixin-se a parlar de l’escola dels seus somnis, pensin com fonamentar i ajudar que els nens i les nenes aprenguin amb sentit… Després, si volen, ens tornem a trobar per veure com seguir a partir de les seves aportacions. Ara estic a l’espera de saber si s’han tingut en compte aquests suggeriments, o si han pensat que no era això el que esperaven d’algú a qui conviden a compartir les seves inquietuds per organitzar el currículum de manera globalitzada.

    En tot cas, segueixo considerant que posar la pràctica en joc, fer-la transparent, pot facilitar i enriquir les relacions d’un grup de docents. Pot ser el punt de partida per configurar un projecte de vida de centre. Però tinc la impressió que falta costum, que es té por de ser qüestionat, que la discrepància es viu com a censura i que hi ha desconfiança que la pròpia pràctica pugui ser font de saber pedagògic. Es desconfia del company i es valora més el que ve de fora, el que algú estrany pugui dir, que el que un pensa i elabora de manera col·lectiva.

    Però no sempre succeeix així. Tot aquest trimestre he estat acompanyant una escola que es troba immersa en un procés de reflexió sobre el seu quefer pedagògic. Explicar el que estic aprenent amb els docents d’aquest centre donaria per a algunes d’aquests articles.

    Havia entrat en contacte amb ells el curs passat. Constitueixen un col·lectiu que està configurant una proposta exemplar en molts sentits. Durant els pocs anys que porten caminant junts han anat teixint una manera de fer basada en agrupacions que trenquen el criteri d’edat, on els límits de l’aula estan desdibuixats, es fomenta l’exploració, s’evidencia l’atenció per cada nen, les famílies comparteixen la vida de l’escola, reflexionen sobre el que els fonamenta, tenen cura dels espais d’aprenentatge i treuen partit als recursos que tenen com a centre públic.

    Al que em van convidar va ser a anar a reflexionar sobre els sentits que donen a aprendre a l’escola. No és aquesta una qüestió intranscendent, especialment en aquests moments. En l’entorn que transito percebo quatre tendències sobre aquesta qüestió. Una que considera que un nen aprèn a partir del seu desig i que per això ha de continuar la seva empremta ‘natural’. El que suposa que l’adult no ha d’interferir en els seus descobriments, més enllà de documentar-los i d’acompanyar-lo en el que es considera que ha de ser una ‘evolució natural’.

    Hi ha una altra que posa l’èmfasi en la importància d’aprendre a utilitzar les tecnologies per adaptar-se a la societat digital. Posar als aprenents en relació amb dispositius tecnològics resulta aquí fonamental: robòtica, disseny 3D, programació de codi, resolució de problemes… No hi ha currículum i tot s’aprèn mitjançant projectes pràctics… S’inspira en el que en anglès s’anomena tinkering i que va iniciar Gever Tulley el 2005 a Califòrnia.

    La tercera, pren els llibres de text com a font prioritària per a l’aprenentatge. Amb variacions, aquesta proposta segueix el que Larry Cuban va assenyalar en el seu moment: “Ensenyar és dir, aprendre és escoltar i el coneixement és el que es troba en els llibres”. El que suposa que per aprendre cal escoltar el professor, fer exercicis i respondre de manera adequada a les proves de reproducció d’informació o d’aplicació d’algoritmes.

    La quarta, considera que s’aprèn quan es forma part d’una conversa cultural. El que suposa que l’aula, l’escola és una àgora on s’articulen interessos, es promou la curiositat, es busca qüestionar el naturalitzat, s’afavoreix la indagació, es qüestionen els límits del dins i el fora i s’utilitzen diferents maneres de donar compte del que s’ha après.

    Aquestes maneres d’entendre com s’aprèn no són tancats, i es poden trobar barrejats. Però assenyalen tendències i prioritats. Sobre elles tornaré el mes que ve, per vincular-los amb les experiències de compartir, de posar en joc la pràctica sobre l’aprendre de l’escola que avui els he començat a presentar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió pràctica docent
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Lectures obligatòries: sí o no?
    Next Article
    Entrevista
    Neus Sanmartí: “Si sabem que l’alumne aprèn, la nota és el de menys”
    Fernando Hernández

    Profesor de la Universidad de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}