Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Potser és veritat que bojos fan bitlles, oi?

    Xavier Chavarriaabril 5, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    D’acord amb la llei d’educació de Catalunya, el sistema educatiu es regeix, entre d’altres, pel principi general del respecte a la convivència. Per tant, els alumnes tenen dret a rebre una educació integral, orientada al ple desenvolupament de la personalitat, amb respecte als principis democràtics de convivència i als drets i les llibertats fonamentals.

    Tots els membres de la comunitat escolar tenen el dret a una bona convivència i el deure de facilitar-la. Més específicament, el currículum s’orienta a la consecució de diversos objectius, entre els quals està el de capacitar els alumnes per a l’exercici de la ciutadania, amb respecte als drets i les llibertats fonamentals de les persones i als principis bàsics de la convivència democràtica.

    El currículum s’orienta a la consecució de diversos objectius, entre els quals està el de capacitar els alumnes per a l’exercici de la ciutadania

    Probablement, amb això, hi ha un ampli consens social, polític i professional. Però, com ens va en l’assoliment d’aquest objectiu curricular? Com el mesurem? Quins indicadors utilitzem? Sovint les notícies referides a casos concrets de violències o assetjament ens ocupen i ens preocupen. Tanmateix, gosaríem fer-ne una valoració de la seva quantitat, gravetat i freqüència? Com quedaríem en un estudi internacional en relació a d’altres estats o regions?

    Els Departaments d’Interior i d’Educació duen a terme des del curs 2005-2006, cada cinc o sis anys, un Estudi sobre la Convivència Escolar i Seguretat (ECESC). La informació disponible d’aquests estudis està a: https://interior.gencat.cat/ca/el_departament/publicacions/seguretat/estudis-i-enquestes/estudis_de_convivencia_escolar/index.html

    El darrer estudi, quart de la sèrie, correspon al curs 2021-2022. Efectivament, en aquell curs es va passar un qüestionari a poc més de 10.000 alumnes de primària i secundària, durant els mesos d’abril a juny. La selecció de la mostra es va fer de forma aleatòria per tal que fos una mostra representativa de la població catalana, per conèixer la percepció dels i les alumnes sobre la convivència escolar i la seguretat a Catalunya. Els grans blocs d’aquesta enquesta van ser els següents: Dades sociodemogràfiques (lloc de naixement, llengua habitual, amb qui viu, relacions familiars, etc.), Clima escolar (relacions amb el centre educatiu, amb els companys i companyes i amb el professorat), Hàbits i valors (temps lliure i oci, sexisme, relacions de gènere abusives, etc.), Victimització (actituds i comportaments, dintre i fora del centre educatiu, durant el curs passat i les vacances d’estiu), Consum de tabac (alcohol i drogues) i Impacte de la COVID.

    El Departament d’Educació, des del curs 2016-2017 fins a la finalització del curs 2020-2021 va dur a terme una intensa campanya de formació, assessorament i suport als centres educatius per a l’elaboració i implementació del Projecte de Convivència en el marc del Projecte Educatiu.

    Com podem qualificar el nivell de convivència?

    Sempre que hi hagi algun infant -ni que sigui un- que pateixi, en relació amb la convivència, durant el seu itinerari escolar, ha de ser motiu de preocupació, intervenció i restauració. Això no obstant, aquí ens estem aproximant en el nivell agregat als casos de violència, assetjament i altres ruptures de la convivència. Com podem qualificar el nivell de convivència que reflecteixen aquests estudis? Quina està sent la seva evolució al llarg del temps? Com ens situaríem en relació a d’altres països o regions?

    Doncs bé, a finals del proppassat mes de març, l’Organització Mundial de la Salut (WHO, per les seves sigles en anglès) va donar a conèixer l’informe internacional Health Behaviour in School-aged Children (HBSC), corresponent a l’enquesta efectuada durant el curs 2021-2022, amb la participació de 44 països o regions d’Europa, Àsia Central i Canadà, amb un focus sobre la violència i el bullying, entre iguals, a l’adolescència (disponible a: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/376323/9789289060929-eng.pdf?sequence=2).

    Els resultats indiquen, a nivell general, un nivell creixent dels casos de ciberassetjament, així com també han augmentat els casos de bullying tant entre els nois com entre les noies. No farem un resum de les dades de l’informe que es poden consultar a l’enllaç més amunt indicat, però sí que val la pena destacar que en gairebé totes les estadístiques, a les diferents edats (11, 13 i 15 anys) que es consideren Espanya (no hi ha dades desagregades per a Catalunya) ocupa la privilegiada primera posició (o sigui, amb menys incidència de violències i assetjaments). Molt millor que la mitjana i, encara que només sigui per una vegada, millor que mitificats països bàltics com Suècia, Finlàndia, Dinamarca o Estònia.

    Quan s’obtenen els resultats relatius desfavorables, se’n parla més

    Aquesta sembla que hauria de ser una notícia destacable i generadora, per una vegada, de (relatives) bones notícies (com a mínim, no tan dolentes com en la immensa majoria dels altres indrets). No obstant, tinc la impressió que ha passat sense pena ni glòria, a part d’algun breu en els diaris d’informació general. Per la meva part, no he estat capaç de veure articles d’opinió, declaracions, anàlisis, resums, debats o que se n’hagin fet ressò organismes que podríem pensar que hi estan interessats. Tampoc no he aconseguit cap traducció ni resum del document en català o en castellà.

    Novament, em ve al cap el rebombori a causa de les dades publicades del darrer informe PISA i resulta molt descoratjador sospitar que, quan s’obtenen els resultats relatius desfavorables, se’n parla més i es fa un mullader considerable o que, tal vegada, malgrat totes les declaracions benintencionades, una cosa és la convivència i una altra les matemàtiques. Sí, en efecte, les dades són relatives; també les de PISA. La valoració dels èxits i la dels fracassos sembla que no juguen a la mateixa lliga. Ho podem, doncs, atribuir a l’atzar, per allò de si l’encerto, l’endevino; o només prediquem l’aleatorietat dels resultats quan, demagògicament, ens convé? Potser, és veritat que bojos fan bitlles, oi?

    No es mereix el nostre sistema educatiu, especialment pel que fa als docents, un reconeixement públic o els seguirem trinxant com d’habitud? Optimista, com sempre, espero esdeveniments…

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciutadania convivència convivència escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleUna crida urgent per una Barcelona Antiracista
    Next Article
    Opinió
    Educar en i per a la democràcia: des-educar en la guerra i la barbàrie
    Xavier Chavarria

    Related Posts

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    4 comentaris

    1. jaume cela on abril 5, 2024 3:52 pm

      El felicito, senyor Chavarria, per aquest article tan necessari, espero poder-ho fer personalment a la cua del cine Girona, lloc on acostumo a veure’l.

      Reply
    2. Rosa Maria Bellés Guitart on abril 5, 2024 5:36 pm

      Xavier m’ha semblat molt interessant la teva aportació.
      És cert, ¿per què l’enrenou dels resultats de PISA i aquests que tu aportes – i val a dir que no coneixia – queden soterrats i sense difondre?.
      Moltes gràcies per escriure el que has escrit i per donar a conèixer aquestes dades.
      Rosa B.

      Reply
    3. Joan mateo on abril 5, 2024 9:07 pm

      Magnífic article Xavier. Ple de sentit comú, informació i coneixement. Felicitats

      Reply
    4. Nati Cabrera on abril 8, 2024 9:22 am

      Com sempre, Xavier, fas una anàlisi fonamentada i rigorosa d’un tema que, en la meva opinió, hauria de ser equiparable als resultats en matemàtiques.
      Gràcies per fer aflorar un tema que segurament, i com tu bé dius, ens hagués passat desapercebut

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}