Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Preguntes i respostes sobre l’ofici d’educar ensenyant

    Jaume Funesoctubre 17, 20198 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Guillem Espun
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Suposo que no cal que continuï amb la llista de velles o suposadament noves propostes, de veritats i paranys, als que darrerament està sotmès el professorat, des d’infantil fins a secundària. Els que comencen no saben per on començar. Molts dels que acumulen triennis acaben desconnectant si no estaven ja desconnectats. Molts altres intenten implicar-se, malgrat el caos, i no deixar de ser els professionals actius que sempre han estat. Tothom, però, s’irrita pensant: Es pot saber què espereu de mi? Ja teniu clar per a què serveix l’escola?

    Escoles que han de fabricar un producte homologat

    Implicades, desconcertats, resistents o proactius, bé o mal relacionats amb mares i pares de tota mena, sembla que ens fan caminar cap a una escola que ha de fabricar un bon producte, homologat, que serà venut i comprat en el nou mercat de l’educació. La qualitat professional serà avaluada en funció de la correcta aplicació de didàctiques i metodologies definides i afinades. Però, es pot començar a ser mestre tan sols havent aprés a ensenyar metodològicament bé? Es pot continuar fent de mestre com fins ara si tot a la societat sembla haver canviat?

    No sé si com a part del problema o com afectat que cerca solucions, jo també porto un parell de cursos perdut, participant en debats, intentant ficar-me en la pell de qui està cada dia a l’aula, no deixant de compartir la voluntat del professional de l’educació que vol ser una veritable oportunitat per a cada infant i adolescent que es creua en la seva vida. Tenia i tinc la sensació que, a més, alguns innovadors ens estan robant les paraules i alguns poders ens amaguen les veritables preguntes.

    Compartir aquests desconcerts m’ha dut a escriure el llibre Fer de mestre quan ningú no sap per a què serveix (Eumo). He escrit tractant de posar una mica d’ordre al núvol de les preguntes i he suggerit alguna mena caos raonable per a les respostes. Tot plegat per evitar que educar mitjançant l’aprenentatge (que és el que es fa a l’escola) continuï estant entre les realitats i les utopies del dia a dia. Si, habitualment, dic als i les adolescents que si no es fan determinades preguntes la coca-cola els imposarà les respostes, he de dir als i les col·legues de l’escola que educar significa cercar sentits a una feina que condiciona moltes vides.

    Vides que acompanyen vides

    Si més no cada dilluns, és inevitable que en entrar en una classe sentis ressonar un interrogant interior: “I jo què pinto aquí?”. Tractant de cercar la resposta a aquesta i algunes desenes de preguntes més, suggereixo posar-nos d’acord en el fet que la nostra és una professió (una forma peculiar d’estar en el món) que es dedica a humanitzar. “Som professionals que creiem en l’ésser humà, en les seves potencialitats, en les seves necessitats i en les seves interdependències… no som nosaltres els qui neguem a cap infant o adolescent el desenvolupament de les seves capacitats… tractem que la manca de respostes a les seves necessitats no es converteixi en una condemna”. Un mestre és una vida que acompanya altres vides.

    L’escola, la construïm junts cada dia. No té per què venir definida des de dalt. Però continuem immersos en la batalla per construir una “escola nova”, tot descobrint que es tracta d’una activitat renovadora que té més de cent anys a l’esquena i que són moltes les vegades que algú ha dit que la vella escola ha mort, mentre continua molt viva. I continuem preguntar-nos al servei de qui i per a qui treballem, si és la societat o som nosaltres qui està en crisi. Discutim com s’ensenya i com s’aprèn avui, què vol dir això de construir nous entorns d’aprenentatge, per quina de les nostres finestres escolars entra ara la vida…

    En interrogar-nos sobre el resultat final de la institució proposo recuperar un pacte:  “El pòsit bàsic que ha de produir una escola en tots i cadascun dels seus alumnes és una mena de salari cultural mínim, un sòcol de cultura, sabers, experiències, competències, a partir del qual continuar aprenent, continuar planificant la vida. És tot allò comú que no està permès no saber (una obligació inevitable ni que sigui perquè la vida no sigui un desastre) i que cada alumne té dret a tenir garantit (construint una escola que ho intenti per a tothom)”.

    Un lloc amb respostes prohibides

    La nostra societat i les nostres aules estan plenes de barreges i diversitats, plenes d’explicacions culturals, religioses i polítiques respectables però discutibles. L’escola que construïm ha de ser la de la ciutadania laica? A l’escola no limitem cap pregunta, tot pot ser objecte de dubte i interrogació. Però, a l’escola estan prohibides determinades respostes.

    “A l’escola el que fem és fer possible que cada alumne pugui accedir a informacions diversificades, a propostes en contradicció… però que tenen rigor i poden arribar a ser acceptades. No existeix la imposició hipòcrita de la veritat adulta. A l’escola, la laïcitat en termes religiosos és una forma de viure junts que es basa en l’acceptació crítica de totes les religions sense que cap d’elles pugui ser imposada a ningú. L’esforç̧ per comprendre el que és diferent també inclou els seus components religiosos. Però l’acceptació inclou l’acord de trobar i construir un conjunt de referències culturals compartides per tothom. L’escola sempre educa subjectes que, sent diferents, han de formar part d’una societat tolerant, lliure i laica. La forma de viure junts no la defineixen les religions, les creences religioses. Es tracta de viure junts amb regles comunes laiques”.

    El vell debat que contraposava la lògica de la matèria a la necessitat de saber com és cada infant o adolescent que ha d’aprendre allò que intentem ensenyar, em va dur a preguntar-me si encara era obligatori mirar els alumnes. No està escrit que l’alumnat hagi d’aprendre allò que nosaltres considerem important i està per construir la seducció professional que genera interès per aprendre. Cada dia, una vintena llarga de vides infantils i adolescents travessen la porta de l’aula. Cada una d’elles és singular, connectarà o no amb les nostres pretensions, se sentirà implicada o no amb el que li proposem fer. No hauríem de pensar com aconseguir-ho? I així tornem a les mirades. Mirar per il·lusionar, mirar per compensar altres mirades que porten de casa.

    Comparteixo la idea que mirar sigui com fer un mapa impressionista. “Una multiplicitat de colors vitals en els quals posar els ulls educatius en algun moment. Et suggereixo agafar una llibreta (digital o de paper), un quadern de camp d’antropòleg educatiu, i escriure pensant que de cada alumne n’hauries de tenir un relat vital, que anotes encuriosit per descobrir com pots mantenir i eixamplar els seus desitjos de saber”.

    Amb o contra les famílies, amb escola o sense

    Les famílies són rivals o enemics? Cada dia deixen els seus fills, les seves filles, a les  nostres mans i cada dia nosaltres tractem de sumar educació, compensar dèficits, reequilibrar desastres. Cada dia rescatem infants de l’esclavitud educativa familiar (també de les bones famílies) i oferim oportunitats que no totes les famílies poden donar. Però tenim molt mar de fons i ens queda, permanentment, descobrir com aprendre a educar junts, a fer escola junts. Potser cal començar per acordar que “educar no és mai fer-ho tot bé, sinó poder parar-se a pensar si la pròxima vegada no ho podríem fer d’una altra manera. Tant els pares i mares com nosaltres dubtem, provem, innovem, aprenem a educar”.

    Quan un professional repensa la seva professió no pot deixar de fer-se una proposta d’esmena a la totalitat. En el nostre cas, cal parar-se a pensar què passaria si no tinguéssim escola. Entremig cal debatre sobre escoles alternatives i sobre escoles definides (o suprimides) per les entitats econòmiques. “He de deixar clar que tenim dos escenaris de futur que no podem (no puc) acceptar. El primer seria el de la pretensió́ de recuperar l’escola eterna i el professorat com a transmissor d’un paquet essencial de continguts. Més enllà dels arguments discutibles, no és viable. El segon, que a vegades contempla l’OCDE en els seus documents, ve a predir (amb certa discreció) que els diferents contextos d’aprenentatge del món actual acabaran generant la desaparició́ de l’escola i, també́, que no caldrà la cotilla professional de l’existència de mestres amb un encàrrec definit i regulat per l’Estat”.

    El meu relat no podia acabar sense preguntar-me què vol dir educació pública avui. “… l’escola que ensenya a pensar, l’escola de la diversitat, l’escola que personalitza l’aprenentatge, l’escola com a espai de serenor dels infants… no és possible en qualsevol tipus d’escola. Només és viable quan l’escola té una característica radical: està pensada com a servei públic, com a servei per fer possible el dret universal a l’educació”.


    Presentació a Terrassa: Jaume Funes conversa amb Jordi Badiella

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Eix Estels obrirà una nova instal·lació educativa al Berguedà
    Next Article
    Actualitat
    L’era del mòbil: responsabilitat compartida entre generacions
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}