Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Preinscripció amb places reservades com a mesura contra la segregació

    Víctor Saurafebrer 16, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de P4 de l'institut escola Turó de Roquetes
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El curs 2018-2019 es van registrar un total de 26.008 sol·licituds de plaça escolar (entre les de P3 i 1r d’ESO) durant el procés ordinari de preinscripció a la ciutat de Barcelona. Durant aquell estiu se’n van rebre 6.037 més. I durant el curs encara es van generar 4.357 sol·licituds més (matrícula viva), segons dades facilitades pel Consorci d’Educació de Barcelona. Això vol dir que gairebé una de cada tres sol·licituds de plaça escolar d’aquell curs es van rebre fora del període ordinari, i que aquest nou alumnat va anar a parar allà on hi havia vacants, és a dir, als centres on la demanda havia estat inferior a l’oferta. Aquesta és una de les habituals dinàmiques segregadores que té el sistema, i per això, de cara al pròxim període de preinscripcions, els responsables del Consorci intentaran pal·liar-la articulant algunes mesures correctores.

    La principal d’aquestes mesures és que 24 escoles i 2 instituts de la ciutat en aquest període reservaran una part de les seves places. És a dir, que cadascun dels seus grups es considerarà ple quan arribi a 23 alumnes en el cas de primària i 28 a secundària. No es tracta d’una baixada de ràtios sinó una reducció de capacitat en l’oferta inicial amb la intenció de “disposar de places lliures i poder redistribuir l’alumnat que arriba durant l’estiu i la matrícula viva que va arribant durant el curs”, diu Joan Subirats, tinent d’alcalde d’Educació i Cultura i vicepresident del Consorci. El nom d’aquests centres educatius es manté en secret precisament per no generar dinàmiques estigmatitzadores.

    Juntament amb això, s’ha decidit també que les sol·licituds del període d’estiu (que va des del moment de l’assignació de places fins al començament del curs) no s’aniran resolent a mesura que es vagin rebent, com s’ha fet sempre, sinó que s’esperarà a començaments de setembre per assignar totes les places al mateix moment, també amb la idea de conèixer el perfil de cada alumne abans de distribuir-los a tots entre les places vacants.

    El president del Consorci, Josep González Cambray, acompanyat de la gerent, Mercè Massa, i el vicepresident, Joan Subirats, en la roda de premsa que van oferir divendres passat | Foto: CEB

    A banda d’aquestes dues novetats, es mantenen mesures que ja es van començar a aplicar el curs passat en relació l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), com la col·laboració amb els serveis socials municipals per a la detecció de l’alumnat amb NESE abans de la seva entrada en el sistema educatiu reglat, o l’ampliació de la reserva de places per aquests casos, que pot anar de dos a quatre per cada grup en funció de les característiques de cada àrea. Des del CEB s’assegura que gràcies a aquest treball conjunt amb l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS), de cara al curs actual ja es van detectar més casos d’alumnat amb NESE (especialment, situacions de pobresa severa): si l’últim any havia estat el 4,8% de l’alumnat de P3 es va passar al 7,24%, i per tant la redistribució va poder ser més equilibrada.

    Incrementar l’oferta de places públiques

    A banda de la lluita contra la segregació escolar, l’altre gran tema que ocupa els responsables del Consorci d’Educació de Barcelona és l’increment de l’oferta de places d’escola pública, ja que ens els darrers anys s’ha registrat un increment de demanda d’escola pública, en detriment de la concertada, que segueix sent majoritària pel que fa a l’oferta a Barcelona ciutat, en especial en l’educació secundària. De fet, en el cas de P3, l’oferta de pública i concertada ja és molt similar (6.374 grups de concertada i 6.253 de pública), però pel que fa a 1r d’ESO encara hi ha un fort desequilibri (8.643 grups de concertada i 5.443 de pública). En el conjunt de Catalunya, l’oferta de places d’escola pública supera de molt la concertada, en una proporció d’aproximadament 70-30%.

    El Consorci d’Educació de Barcelona, en paraules del seu president, Josep González Cambray, treballa “per respondre a aquesta major demanda d’escolarització a la xarxa pública, amb decisions estables en el temps, però també puntuals”. Entre les decisions estables de cara al curs vinent, destaca la creació de quatre nous instituts-escola (amb la qual cosa a Barcelona n’hi haurà un total de 10). Aquests nous centres tenen gènesis ben diferents: un és el Col·legi Immaculada Concepció que passarà a la xarxa pública (amb el nom provisional d’Institut Escola Eixample); després n’hi ha dos més que neixen a partir del creixement d’una escola (Institut Escola Coves d’Encimany, a Horta-Guinardó, a partir del creixement de l’escola del mateix nom; i Institut Escola Plaça Comas, a Les Corts, a partir de l’escola Les Corts); i per últim l’Institut Escola Rec Comtal, a Sant Andreu, que neix de la fusió de dues escoles (Ramon Berenguer III i Ramon i Cajal) i un institut (Josep Comas i Solà). A banda d’això, el curs vinent naixerà un nou institut (Vapor del Fil, també a Sant Andreu).

    Entre les mesures puntuals, hi ha prevista la creació de grups addicionals (bolets) a tres instituts (La Sagrera Sant Andreu, Jaume Balmes i IE Coves d’en Cimany) i a tres escoles (Francesc Macià, Estel i Pau Casals). En total, malgrat que es preveu una caiguda de l’alumnat de P3 (tendència que es ve registrant en els darrers cursos), en l’oferta inicial d’escola pública per al curs 2020/21 hi haurà un grup més que l’any passat (es passa de 268 a 269 grups). Pel que fa a 1r d’ESO, on sí que hi ha més pressió demogràfica ja que entren més alumnes de 1r d’ESO dels que acaben 4t d’ESO, l’oferta pública per al curs vinent guanya 14 grups (de 184 a 198) o, el que és el mateix, 420 places (de 5.520 a 5.940). Segons les previsions del Consorci, tant a P3 com a 1r d’ESO la concertada perdrà dos grups el curs vinent.

    En aquest enllaç es pot veure el calendari de sessions informatives que organitza el CEB a cada districte adreçat a les famílies amb fills i filles que iniciaran l’escolaritat a P3 i a 1r d’ESO el curs 2020-2021.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    consorci d'educació de barcelona Preinscripcions
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Carme Diaby: “No podia dormir, només pensava que aquesta persona podia abusar d’altres nens”
    Next Article
    Opinió
    Visca les àvies i els avis, i visca el 0-6
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}