Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pressupostos d’Ensenyament 2015: el pastís i la cirereta

    Montse Rosfebrer 24, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Montse Ros és secretària general de la Federació d’Educació de CCOO

    Hi ha els pressupostos i hi ha la campanya electoral. Per això, si comparem els pressupostos amb un pastís, aquest any porta cirereta. La cirereta sempre fa bonic, però alimenta poc.

    La cirereta són 100M€ que han pactat ERC i CiU per a finalitats socials que corresponen més o menys amb les reivindicacions més reivindicades durant tot el 2014. Un 0,3% dels pressupostos totals de la Generalitat.

    D’aquests 100M€, al Departament d’Ensenyament n’hi van 27,5M€. Un 0,6% del seu pressupost. Han escrit que aquests diners aniran a contractacions per a l’atenció a la diversitat (10M€), escoles de música municipals (5M€), transport escolar (5M€), beques menjador per a alumnes de zero a tres anys (3M€), la construcció d’un institut a Badalona (4,5M€) i les obres en un centre de Mora la Nova i un altre de Rubí (0,5M€). Si hi ha més diners per a beques o per a d’altres coses, hauran de sortir de l’estalvi en altres partides. Les execucions dels pressupostos són un misteri.

    Benvinguda la cirereta. Ben arribades les reivindicacions que l’han configurada.

    Ara anem al pastís. D’això no en sentirem a parlar tant. En educació, per al 2015 i amb cirereta, són quasi 4.470M€.

    A hores d’ara, amb les campanyes electorals ja engegades, convé fer balanç de l’obra de govern de CiU en l’ensenyament a partir de l’anàlisi de quant i com hi ha gastat. En els quatre anys que ha governat, la tendència ha estat invariable: a la baixa. Respecte del pressupost de 2010, l’últim que no va fer CiU, la despesa en educació ha caigut un 16,45%. La despesa per alumne pateix encara més perquè el nombre d’alumnes no ha parat d’augmentar. Ha baixat quasi un 30%. Una reducció efectiva de quasi un terç del pastís és una barbaritat.

    La partida més misteriosa és la dedicada als concerts educatius. Va baixar un 19% el 2011, per pujar un 5% el 2014 i tornar a pujar un 17% el 2015. Sabem segur que els salaris del personal han caigut entorn d’un 14%, però, fins a on sabem, la partida total, malgrat la ziga-zaga que fa el pressupost, no ha baixat en cap moment. No han variat tampoc de forma substancial els mòduls del concert ni el nombre d’unitats concertades. On van els diners que ha deixat de cobrar el personal? El que dèiem del misteri de les execucions pressupostàries.

    Les partides més malparades són les de personal, que pateixen en reducció efectiva de la plantilla i en reducció salarial. En un context de creixement de l’alumnat, s’entén perfectament que suposen un empitjorament de les condicions de treball. Per sort, s’ha aconseguit el compromís de no tornar a sostraure una paga al personal. Un bon respir per a molts de nosaltres, tot i que ens deuen molts diners, encara.

    Les altres retallades de gran volum han aturat la construcció i les obres d’ampliació de centres, per això es gestiona el creixement de l’alumnat augmentant-ne la densitat en els espais existents. L’educació municipal es deixa en estat d’inanició: escoles bressol i escoles d’art, educació complementària i extraescolar. Són polítiques estratègiques per a l’èxit educatiu i per a la cohesió social, però s’han abandonat. La despesa corrent dels centres segueix baixant, i per tant, augmenta la quantitat que han d’aportar les famílies. Quan poden. Perquè no totes poden pagar el “material” i això té conseqüències greus en termes de desigualtat.

    On se n’ha anat la part del pastís que falta? El Govern no ha incomplert cap dels compromisos amb la banca, per abusius que fossin, ni ha pensat en renegociar-ne les condicions. Els lloguers que es paguen en els edificis públics que han malvenut dupliquen i tripliquen el preu de mercat. Les subvencions a mitjans de comunicació fan dubtar de la seva intenció. L’externalització a preus superiors als que pagarien per fer el servei amb personal propi arriba a la indecència del què passa amb els serveis informàtics on casualment treballa Joan-Antoni Rakosnik. Hi ha diners. El pressupost global de la Generalitat ha baixat només un 0,1% des de 2010.

    La mutilació del pressupost d’ensenyament és molt dolorosa. També ho és la falta de perspectiva de futur. On vol portar el govern l’educació del país? Hi hauria dues prioritats, des del meu punt de vista: fer front a la pobresa amb un pla integral i seriós, i introduir vectors de millora educativa en el sistema. No s’ha fet una cosa ni l’altra. Edgar Morin va escriure Els set sabers al 1999 per encàrrec de la UNESCO, i per orientar l’educació cap al segle XXI. Han tingut temps de sobres per llegir-se’l, però el govern està fent polítiques, més que conservadores, decimonòniques.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió pressupostos Retallades socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Quan la universitat es torna ‘friki’: internet i la cultura ‘pop’ envaeixen les aules
    Next Article
    Actualitat
    500 representants d’escoles participaran al Mobile World Congress
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}