Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Iolanda Segura: “La nova llista d’adjudicació de places és un nyap i torna a contenir errors”

    Ana Basanta

    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    Pau Gaitán

    Absentisme, abandonament i fracàs escolar: quan el sistema no sap cuidar

    Francesc Imbernon

    Niubó cessa el subdirector de plantilles pel caos de l’adjudicació de places docents

    Ana Basanta

    Calen més pantalles per tenir èxit escolar?

    Victoria Hita Hidalgo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Prevenir l’abandonament escolar… del professorat

    Opinió
    Prevenir l’abandonament escolar… del professorat

    Redacciójuny 20, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El professorat ha estat, per raons òbvies, un d’aquests col·lectius professionals que més ha patit el desgast, i s’obre la porta al risc de desmotivació i retenció de bons docents a les escoles, similar al que ocorre en alguns països europeus des de fa anys. Aquest és un tema que ha de preocupar-nos, perquè la motivació del professorat és una variable independent que afecta la qualitat de la docència, així com a la pròpia motivació de l’alumnat i els seus resultats educatius. La motivació del professorat és un predictor útil de l’aprenentatge de l’alumnat.

    Per a saber com prevenir la desmotivació d’aquest col·lectiu professional essencial, val la pena remuntar-se a estudis i recerques previs que ens assenyalin antecedents, per calibrar quin tipus d’efectes podem viure en el sistema educatiu en un escenari post pandèmic, i avançar propostes. Des de la European Education Policy Network of Teachers and School Leaders (EEPN), xarxa europea d’organitzacions (responsables polítics, professionals, investigadors i grups d’interès) per promoure la cooperació, el desenvolupament i la implementació de polítiques a diferents nivells de governança educativa, se’ns ofereixen diagnòstics i propostes de política educativa des del context europeu que poden resultar inspiradores per les administracions públiques. En aquest marc, Peter Kelly (Universitat de Plymouth) assenyala que, a Europa, els 5 primers anys de l’exercici de la professió docent són crítics per preservar la qualitat de l’educació des del punt de vista de la motivació del professorat, i indica tres aspectes clau que permeten millorar la retenció docent i la qualitat educativa: l’acompanyament inicial quan es comença a exercir, l’acompanyament al llarg de la carrera docent, i l’estímul als factors motivacionals.

    Els 5 primers anys d’exercici de la professió docent són crítics per preservar la qualitat de l’educació des del punt de vista de la motivació del professorat

    Una altra font: el 2018, les autoritats educatives europees van suggerir que els estats membres de la UE havien de proporcionar programes de suport a la carrera inicial del col·lectiu docent durant els primers dos o tres anys, i que aquests havien de poder reduir les hores de contacte directe amb l’alumnat per a disposar de temps que els permeti el desenvolupament professional, la mentoria i establir les bases de la seva acció docent -identitat i agència- sense sobrecàrregues. Aquest mateix any, el mateix Kelly i altres van apuntar la necessitat d’una supervisió d’alta qualitat, la reducció de la càrrega de treball i l’organització d’una xarxa social per a professorat novell com a aspectes importants per a prevenir l’abandonament escolar docent.

    Dels treballs de l’EEPN podem extreure’n diverses lliçons. En primer lloc, les relacions en el si de la comunitat tenen un paper central per al manteniment del compromís dels i les docents, així com el reconeixement social i el sentiment de pertinença. En segon lloc, les polítiques d’avaluació basades en el rendiment de l’alumnat tenen un impacte negatiu sobre el col·lectiu docent i augmenten la seva desmotivació i desig d’abandonament. Finalment, des de la perspectiva de la carrera professional i de la vida laboral, els sistemes educatius ofereixen escasses possibilitats d’aconseguir una promoció vertical, ja que l’única opció ascendent de la carrera docent és passar a tenir responsabilitats directives en els centres escolars, la qual cosa més que una promoció sembla un canvi de carrera, a causa de les diferents funcions professionals entre un i un altre rol (Kelchtermans, 2017).

    Des de l’Equip de Recerca en Diversitat i Inclusió en Societats Complexes (ERDISC) de la UAB ens sumem a aquestes observacions i recomanacions. Considerem que la pandèmia ha mostrat com a essencial reconèixer la tasca del professorat en el seu dia a dia per mantenir el vincle que uneix la comunitat educativa. Cal prevenir la seva desmotivació, no sigui que, a més de preocupar-nos per l’abandonament escolar de l’alumnat, hàgim també de preocupar-nos per l’abandonament escolar del professorat. Per a més informació, convidem a consultar la web de EEPN https://www.esha.org/esha-projects/education-policy-network/


    Miquel Àngel Essomba, Anna Tarrés i Meritxell Argelagués són membres del Grup de recerca ERDISC – UAB (Grup de recerca en diversitat i inclusió en societats complexes)

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Adéu, curs
    Next Article
    Opinió
    Atendre les necessitats
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Gràcies, català

    juliol 29, 2025

    Opinió
    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    juliol 25, 2025

    Opinió
    Consells per gaudir de l’estiu amb infants: Una guia per a famílies

    juliol 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}