Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Sota el lema ‘Braç a braç, transformem! La força de l’alumnat en cooperativa’, que acompanya aquest any AlumnesCoop, s’inaugura el 15 de novembre a les Cotxeres de Sants de Barcelona la primera Fira de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya amb l’objectiu de fomentar la intercooperació i la transferència de coneixement entre cooperatives d’alumnes.
S’espera l’afluència de 250 persones, entre alumnes membres de cooperatives alumnes de primària, secundària, cicles formatius i educació especial, i professorat acompanyant. Assistiran 14 centres educatius, tant d’escoles cooperatives, com de públiques o concertades.
Igual que funcionen les cooperatives d’adults, en la passada Assemblea General d’AlumnesCoop de finals d’abril, es va aprovar en votació el Pla d’acció presentat pel Consell Rector que ha de desenvolupar-se durant aquest curs.
Amb l’organització d’aquesta primera Fira, posaran en pràctica tres punts del Pla: donar a conèixer AlumnesCoop, fomentar l’intercanvi d’experiències i activar un compte d’Instagram @alumnescoop per donar visibilitat a què són i què fan les cooperatives d’alumnes federades.
Una jornada participativa
La cooperativa La Taula, amb la col·laboració del Consell Rector d’AlumnesCoop, ha ideat un matí participatiu, amb jocs, dinàmiques i música per afavorir l’intercanvi d’idees i, a poder ser, la creació de projectes d’intercooperació.
En la Fira es podrà descobrir diferents activitats econòmiques que es dediquen les cooperatives d’alumnes, com la creació de productes artesanals, de cuina, de serveis d’atenció a la gent gran i de comunicació, entre d’altres. L’organització de l’esdeveniment destaca que el que és important és el camí cap a l’autogestió i l’autoorganització.
En aquest sentit, destaca “la mirada per fer una economia alternativa, més justa, equitativa i amb impacte social. Són projectes vivencials i holístics, als que podem vincular tant aspectes curriculars com les competències transversals o habilitats toves: la comunicació, el lideratge, l’empatia, la negociació o la convicció”.
Estratègia pedagògica
Les escoles cooperatives van ser les primeres a impulsar les cooperatives d’alumnes com l’estratègia pedagògica per acostar l’alumnat a la realitat de l’economia social i solidària i el cooperativisme. L’any 2016, EscolesCoop va impulsar AlumnesCoop, la Federació de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya de diferents centres educatius de Catalunya (poden federar-se escoles no cooperatives, tant públiques, com privades o concertades).
Des del moment de la creació d’AlumnesCoop, s’ha pensat que la Federació de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya ha de representar a totes les cooperatives que es donin als centres educatius, tant si són públics o concertats.
Es tracta d’una iniciativa desenvolupada dins del marc del programa d’Economia Social de la Generalitat de Catalunya. Actualment, el programa L’ESSpurna formada per cinc cooperatives d’educació sociocultural, ofereixen formació i acompanyament al professorat en la creació de cooperatives a l’aula. I, concretament les cooperatives Escola Lliure El Sol i Doble Via, acompanyen al Consell Rector i dinamitzen el funcionament d’AlumnesCoop.