Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    ‘Projecte Entre Línies’: com distingir els llibres de text de ciències socials que desenvolupen el pensament crític

    Cécile Barbeitomaig 13, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest article s’ha escrit amb la col·laboració de GREDICS

    Un estudi del 2017 dels llibres de text de ciències socials de 4t d’ESO ressaltava que es parla tres vegades més d’episodis de guerra que de pau i que les conseqüències humanes de les guerres es reflecteixen molt poc; que s’invisibilitzen col·lectius històricament marginalitzats (93% d’homes-7% de dones-0% altres; 92,9% d’europeus-7,1% d’altres continents; 32% de classe social alta-66% de classe mitja-1% de classe social baixa).

    Algunes d’aquestes conclusions han tingut repercussions als mitjans, en particular pel que fa a la infrarrepresentació de dones als llibres de text, però no fan més que confirmar els resultats de força investigacions que constaten la invisibilitat d’un munt de temes i de col·lectius (com dones i persones LGTBI+, infants, gent gran, persones amb diversitat funcional, esclaus i minories ètniques).

    Mentre alguns, com el responsable de continguts educatius del Gremi d’Editors de Catalunya, argumenten que els llibres no fan més que reflectir la realitat, i que s’intenten establir mesures de “discriminació positiva”, altres argumenten que es deu més aviat a una invisibilització de certs col·lectius i temes que la historiografia hauria de corregir, no a mode de concessió, sinó de compensació per una discriminació històrica.

    Editorials promovent l’Educació en Valors

    En qualsevol cas, l’interès per revertir aquests desequilibris és palpable en moltes editorials. Després de contactar a set de les majors editorials del mercat (Barcanova, Cruïlla, Edebé, Text-La Galera, Santillana, Teide i Vicens Vives), destaquem el compromís d’algunes d’aquestes per seguir incorporant o reforçar certs valors als llibres de text, sigui a través de la inclusió de continguts específics, de l’ús de documents i fotografies, de les activitats per l’alumnat, etc.

    Des de Barcanova, en Marcel Planes afirma que “intentem fomentar la igualtat de gènere, mostrar la diversitat ètnica i cultural de la nostra societat, reflectir els diferents models de família existents, fomentar les tres R (Reduir-Reutilitzar-Reciclar), etc. Tot això, ho materialitzem amb activitats que fomenten el debat i el desenvolupament de l’esperit crític, amb una tria d’imatges acurada, amb lectures que reflecteixen aquests temes i que conviden a la reflexió, etc.”.

    A l’editorial Cruïlla, per exemple, darrerament han fet formacions internes als equips de continguts en temes de gènere i de sostenibilitat ambiental, per seguir tenint en compte aquestes dimensions als llibres de text. A més, també s’han proposat l’objectiu de que les properes edicions dels manuals de literatura siguin paritaris pel que fa a autores i autors literaris citats, segons informa el seu director, Josep Maria Cervera.

    En Pere Macià, director editorial de Santillana, destaca que “els pilars fonamentals amb els quals treballem són el reconeixement i la visualització de la realitat propera (comerç just i sostenible, activitats solidàries, associacions, conflictes socials…), i l’educació emocional, fonamentalment l’empatia. Tot això ho treballem amb una metodologia socioafectiva, seguint la premissa: Sentir, Reflexionar, Actuar.”

    L’equip de Text-La Galera destaca que des del 1993, col·laboren amb el GREM (Grup de Recerca en Educació Moral de la UB): “ens han assessorat en projectes a l’entorn de l’educació en valors, l’ètica, l’aprenentatge-servei i la integració social, la construcció de la ciutadania, la igualtat de gènere i la inclusió social o l’educació intercultural i per a la pau”, amb la intenció d’integrar-ho tant en projectes específics com en la seva mirada a la realitat del món.

    Recursos per triar bé els llibres de text

    Cal tenir en compte que el Departament d’Educació no exerceix cap control, ni previ ni posterior, sobre els continguts dels llibres de text. Apel·lant a les llibertats d’expressió i de càtedra, i a la regulació de la oferta i la demanda, l’administració no supervisa si els manuals escolars  respecten els continguts i l’esperit del currículum oficial, confiant en l’autoregulació de les editorials i en el criteri de les escoles a l’hora d’escollir els llibres.

    Donada aquesta situació, els claustres escolars tenen molt a dir a l’hora d’escollir els llibres de text i els valors que transmeten. Tot i que no és habitual, les famílies també haurien de poder fer sentir la seva veu. Com que destriar aquesta informació no és fàcil, diferents entitats han elaborat marcs per ajudar als claustres a triar llibres de text i altres materials pedagògics.

    Un exemple de propostes per a la tria de llibres de text són els Criteris de qualitat i adequació dels materials i recursos d’Educació pel Desenvolupament impulsats per Edualter entre altres organitzacions, i que defineixen criteris de format (Posicionament i claredat; Coherència; Adaptabilitat; Creativitat; Accés obert i Actualització), metodològics (Interacció social i cooperació; Diversitat de formes d’aprenentatge; Participació; Transformació; Reflexió sobre el procés d’aprenentatge), i de continguts (Apoderament; Equitat i Justícia; Utopia; Interdependències; Diversitats; Transformació dels conflictes; Complexitat).

    Una altra proposta de criteris per ajudar a analitzar i seleccionar llibres de text, és el decàleg elaborat per GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials de la UAB) i per l’Escola de Cultura de Pau en el marc del projecte “Entre Línies”, enfocat a llibres de text de ciències socials, i que defineix com a criteris de qualitat les perspectives: 1) de Temes controvertits; 2) de Pensament Crític; 3) Transformadora; 4) Humanitzadora; 5) de Gènere; 6) d’Alteritat; 7) Intercultural; 8) d’Economia sostenible; 9) de Pau; 10) i de Futur. Cada criteri està relacionat amb el desenvolupament d’una sèrie de valors democràtics i drets humans, basats en la teoria crítica i en els principis de l’educació per a la justícia social.

    La comunitat educativa s’ha de plantejar una sèrie de preguntes: 1) És possible treballar a partir de qüestions socialment vives?; 2) Les activitats permeten formar un pensament divergent?; 3) Els coneixements permetran a l’alumnat participar com a ciutadania i proposar canvis socials?; 4) Es fan visibles a persones i grups invisibles, i s’educa per a una ciutadania global?; 5) S’aplica una perspectiva de gènere de forma suficientment transversal?; 6) Es defineixen les identitats des de l’alteritat?; 7) Es tracten les diverses cultures des del diàleg entre iguals?; 8) L’economia es planteja des de paràmetres de justícia social i de sostenibilitat ambiental?; 9) S’estudien els conflictes armats de forma que afavoreixi una cultura de pau? S’estudien períodes o situacions de pau i convivència?; 10) Es fan activitats d’educació per al futur, plantejant futurs possibles, probables i desitjables?

    Quan els centres educatius han de decidir amb quins tipus de materials curriculars volen treballar, és pertinent que els claustres de professorat i les famílies tinguin en compte aquestes qüestions o aquests criteris per determinar quins valors volen transmetre al seu alumnat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Llibres de text
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Reforçar a les aules el llenguatge de la matèria i els materials
    Next Article
    Opinió
    Sobre polítiques municipals, educació i ciutat
    Cécile Barbeito

    Investigadora a l'Escola de Cultura de Pau de la UAB. Especialista en educació per la pau.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}