Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Protegim els estudiants

    César Ochoamaig 17, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | V.S.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Corria el gener del 2020. Ningú no s’imaginava que l’institut tancaria dos mesos més tard a causa d’una llarga pandèmia. J., estudiant del centre, va veure que la conserge tancava la porta i va arrencar a córrer els pocs metres que el separaven de l’entrada. Sí, arribaria. No, no va arribar. Es va trobar volant per sobre del capó d’un tot terreny urbà (SUV), un d’aquests cotxes grans que han proliferat a les ciutats. Els testimonis dirien que aquell cotxe circulava a més dels 20km/h permesos en aquell carrer presumptament pacificat. L’ambulància va arribar ràpid i va atendre immediatament al noi, que havia quedat al terrat, estirat i adolorit. Mentrestant, un dels agents de la guàrdia urbana presents deia que el noi atropellat havia travessat amb un patinet que es trobava al costat del lloc de l’accident. La professora propietària del patinet va aclarir el malentès i va quedar clar que l’alumne circulava a peu per la zona de preferència de vianants.

    Afortunadament, tot va quedar en un gran ensurt. Les proves no van detectar cap os trencat ni lesió greu, així que l’hospitalització va ser breu i la rehabilitació no molt llarga. Va tenir molta més sort que el nen d’una escola propera del barri que, pocs mesos abans, havia mort després de ser atropellat per una moto a la sortida del seu centre.

    El 2021, i amb aquesta experiència relativament recent, l’institut va acollir molt bé la proposta de l’escola colindant de presentar un projecte de pacificació de l’entorn escolar en el marc dels pressupostos participatius de l’Ajuntament de Barcelona.

    Després de mesos de cooperació entre famílies, professorat, alumnat i experts externs es va presentar un projecte amb més espai i mobiliari d’estada a les entrades dels centres per a les persones, menys espai i velocitat per als vehicles i més verd. Al procés d’elaboració del projecte i la seva quantificació per part dels tècnics (uns 250.000 euros) va seguir el de mobilització perquè fos votat per famílies i veïnat en pugna amb altres interessants projectes del districte. Com a resultat de la votació popular, va ser un dels projectes escollits per a la despesa de 30 milions d’euros a tota la ciutat i uns 3 milions d’euros al districte.

    Diuen que el dimoni està als detalls. Després de l’alegria per l’èxit col·lectiu, va venir la negociació per concretar els detalls entre el grup promotor i els tècnics de mobilitat i urbanisme de l’Ajuntament.

    Va ser una alegria rebre la resposta positiva traduïda en la incorporació al projecte de tres grans parterres amb tres arbres cadascun

    Malgrat les reticències inicials a ampliar l’espai per a famílies i alumnes a l’entrada principal de l’escola per part de Mobilitat amb l’argument de què era un carrer de la xarxa bàsica amb dos carrils cotxe ampliable en un futur amb un tercer carril dedicat al bus, es va acabar acceptant les demandes del grup promotor, que defensava aquesta qüestió com a cabdal al projecte. D’altra banda, l’entrada a l’institut, en el carrer on va ocórrer l’atropellament, quedava restringida a la circulació de vianants, bicis i VMP, amb l’exclusió dels vehicles motoritzats.

    També va haver-hi diferències amb l’àrea d’Urbanisme, que plantejava una actuació d’urbanisme tàctic com la de la majoria d’actuacions del programa Protegim les Escoles. Se’ls va demanar que estudiessin la possibilitat d’anar més enllà de la instal·lació de jardineres i es pogués desasfaltar per plantar arbres a parterres. La resposta va ser que encariria molt el projecte si calia fer la instal·lació d’aigua, però es van comprometre a estudiar la viabilitat tècnica i econòmica. Va ser una alegria rebre la resposta positiva traduïda en la incorporació al projecte de tres grans parterres amb tres arbres cadascun.

    La previsió és que les obres comencin al juny de 2023 i acabin abans de l’inici del curs al setembre. El procés ha estat un exemple d’allò que és possible fer des de la ciutadania organitzada quan l’administració es posa al seu servei.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Entorn escolar opinió trànsit
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El nivell de lectura a primària cau a Espanya, la UE i l’OCDE en l’informe PIRLS
    Next Article
    Actualitat
    Les universitats catalanes han investigat un mínim de 33 professors per assetjament
    César Ochoa

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}