Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les proves d’avaluació de l’ESO a Catalunya es mantenen diferents a les de la resta d’Espanya tot i el 155

    Pau Rodríguezfebrer 5, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El ministre Méndez de Vigo, a la comissió d'Educació del Congrés / Font: congreso.es
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Uns 70.000 alumnes de 4t d’ESO se sotmeten aquest dimarts i dimecres a les proves d’avaluació externa que a Catalunya es realitzen des del curs 2011-2012. Malgrat la intervenció de la Generalitat amb l’aplicació del 155, el contingut dels exàmens serà diferent al que preveu el Ministeri d’Educació per al conjunt d’Espanya d’acord amb la reforma educativa de la Lomce.

    De les cinc proves que realitzaran els estudiants catalans, la de l’àmbit de ciència i tecnologia no està prevista pel Ministeri, que per contra estableix que totes les comunitats autònomes han de passar una sobre la Competència social i cívica (corresponent a les assignatures de Geografia i Història) que no és contemplada per la Generalitat. Malgrat les diferències, el departament d’Ensenyament, que es fa càrrec de les proves a través del Consell Superior d’Avaluació de Catalunya, no ha rebut ordres de rectificar.

    En la Generalitat interpreten que el Ministeri no ha volgut obrir un conflicte a causa de les proves d’una llei, la Lomce, que ha estat rebaixada pel mateix partit que la va aprovar en solitari, el PP. Primer es van plantejar en forma de revàlida -és a dir, que els alumnes haguessin d’aprovar-la per passar a Batxillerat-, però el Ministeri les va acabar deixant en una prova de diagnosi.

    Ja el curs passat, el primer d’aplicació de les proves de la Lomce a final de l’ESO, es va donar la mateixa situació, i el Ministeri no va enviar cap requeriment. Sí ho va fer el 2016 respecte a les avaluacions de 6è de Primària, quan va exigir a Ensenyament que avaluessin la competència cientificotécnica, quelcom que no feien i que van haver d’incorporar el curs següent.

    L’encreuament d’acusacions i requeriments entre Generalitat i Ministeri a propòsit d’aquestes proves s’ha reduït a mesura que la Lomce quedava diluïda, sobretot pel que fa a les revàlides. Tot i així, encara hi ha al Tribunal Constitucional un recurs de 2016 de la Generalitat contra l’ordre que regula les proves de 6è, en el qual l’Administració catalana al·legava que les proves envaïen les seves competències en matèria d’educació i règim lingüístic.

    El dubte del calendari queda resolt

    En el departament d’Ensenyament es van endur una sorpresa dimarts passat quan el Govern va publicar els detalls de la prova en el BOE: fixava la seva data per al tercer trimestre de l’actual curs, mentre que el Consell Superior d’Avaluació de Catalunya ja ho tenia tot a punt per realitzar-les aquesta setmana. Al final, dissabte passat el BOE va publicar una correcció en la qual precisaven que les avaluacions han de fer-se “preferentment” durant el tercer trimestre, en un gest que permet encaixar les proves catalanes al calendari estatal.

    Una altra diferència notable és que a Catalunya les proves són censals, és a dir, que les duen a terme tots els alumnes de 4t de l’ESO, mentre que el Ministeri estableix que siguin mostrals (per a un grup representatiu d’estudiants). Tot i així, ja es deixa constància en l’ordre ministerial que regula les proves que si les administracions educatives volen, poden augmentar el nombre d’examinats i fins i tot fer-les de caràcter censal.

    Aquesta noticia és original d’eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    article 155 avaluacions externes Lomce Secundària
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Formularis d’escola i altres formes de discriminació a famílies LGTBI a l’aula
    Next Article
    Actualitat
    Montse Codina: “Ens hem de centrar a superar les barreres a l’aprenentatge”
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}