Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Publicitat? No, gràcies

    Jordi Badiellamarç 24, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El dibuix és de l’Estel López quan feia P5
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ho admeto: m’agraden els productes dels quals no se’n fa publicitat. M’agraden perquè destil·len aquell romanticisme que enyoro tant. I els valoro per damunt dels altres, sobretot perquè deixen un marge per al descobriment, però, també, perquè no juguen amb el desig de la gent.

    De productes que podrien permetre’s publicitat i no en fan, n’hi deuen haver pocs, i això, al meu entendre, reforça el seu valor. Fins no fa pas gaire, un conegut equip de futbol n’era un paradigma excel·lent. Però, com tots sabem, aquell exercici de bonhomia col·lectiva se’n va anar pel pedregar. No és un lament, només un exemple. L’absència de publicitat és un silenci generós.

    En el mon educatiu, les universitats van obrir camí ja fa anys, quan la davallada de les matriculacions les van portar a contractar publicitat. Les escoles s’hi van afegir una mica més tard, pel mateix motiu i, avui, els cursos de màrqueting formen part de l’oferta de formació permanent per a centres educatius.

    S’hi aprèn la importància de donar un únic i contundent missatge, a fer-lo aparèixer de forma memorable per mitjà d’una història, a adaptar-lo al llenguatge del client, a convidar més que a convèncer. En fi, a vendre en el mercat de l’educació.

    I què es ven? Bàsicament, l’acompanyament d’infants i joves feliços i ben preparats. Aquest és el missatge principal. En un segon terme, s’hi exhibeix la innovació metodològica, els recursos tecnològics, les assignatures en anglès. I això, en un entorn amable, idílic: amb piscina, pistes esportives i jardí o bosc, si es pot.

    La publicitat és excloent. En els diaris que dies enrere promovien la contractació d’anuncis d’escoles no totes hi eren representades, és clar; però, als ulls del llec, l’oferta es limitava a l’anunciada. Un diari local, del qual no en faré propaganda, en un dossier tan ponderat que en el títol hi trobem els dos termes que marquen les diferències ideològiques de l’alternança de govern del departament, feia un resum sense escrúpols de “l’oferta de centres privats i concertats” de la ciutat en el qual l’escola que no hi havia posat un anunci, no hi constava. Això no és nou, forma part del seu llibre d’estil, podríem dir, però és meridianament il·lustratiu.

    Ara bé, no cal encaparrar-s’hi: els experts en màrqueting avisen que no val la pena gastar diners en una publicitat que només deixa traces en els professionals del ram, que l’analitzen i en fan comparacions, però que no decantarà l’elecció del client. Perquè estem parlant de clients, oi?

    Sigui com sigui, ho sabem: la major part de les famílies trien una escola per la proximitat al domicili i les bones referències. Aquests dos factors són els que tenen més pes. La resta, els van al darrere, i força. Per exemple, té molt més efecte una banderola en la façana d’una l’escola que un anunci en un diari, i no cal dir com n’és de potent la informació que circula a internet a través dels webs de les escoles o de les seves xarxes socials.

    Així, doncs, per què fan publicitat, les escoles? Ara no recordo qui va dir –però estic segur que no era un publicitari–, que les millors preguntes són les que ens fem després d’una resposta.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    És moment de sumar
    Next Article
    Actualitat
    El millor invent de la humanitat
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}