Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Què hi ha de nou en el futur de les noves tecnologies en l’àmbit educatiu?

    Redacciómarç 23, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    César Coll en la seva intervenció a l'ITWorldEdu
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    César Coll en la seva intervenció a l’ITWorldEdu

    Aquesta setmana s’ha celebrat la novena edició del congrés ITWorldEdu sobre transformació tecnològica a les escoles, amb la participació de 800 docents, experts i empreses del sector de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació. L’oganitzen el Clúster Edutech –agrupació de més de 40 d’empreses que desenvolupen productes i ofereixen serveis tecnològics pels centres educatius no universitaris– i Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya que reuneix l’experiència de més de 600 professionals que generen un volum d’ingressos de 43 milions d’euros anuals i presta servei a més de 1.000 empreses.

    En la conferència inaugural a càrrec de César Coll, Catedràtic de Psicologia per a l’Educació de la UB, es va posar l’accent amb el que es considera el principal repte de futur del sistema educatiu: oferir programes d’aprenentatge recolzats per les tecnologies digitals, amb una transversalitat de continguts i una connexió directe entre el que s’ensenya a l’aula i allò que els alumnes aprenen fora d’ella. “La pregunta no és si hem de personalitzar l’aprenentstge, sinó com ho fem i com resoldre les dificultats”, afirmava.

    En les conclusions es destacava “el creixent nombre de projectes pedagògics que treballen el pensament computacional com element clau per incorporat la tecnologia a l’aula”, i el fet que cada escola necessita un sistema tecnològic diferent, flexible i dimensionat en funció del seu context i necessitats. En el transcurs de les ponències i presentació d’experiències s’ha parlat del poder d’atracció de les eines tecnològiques per captar els estudiants de totes les edats i que cal aprofitar aquesta curiositat per implicar-los ens els processos de transformació del seu aprenentatge. En aquest sentit s’ha comentat que les TIC-TAC no es poden veure com un bolet aïllat, sinó que les noves eines i llenguastges s’han integrar al projecte educatiu i relacionar amb el canvi metodològic –les maneres d’ensenyar, aprendre i avaluar– i la reorganització dels temps i els espais a l’aula i al conjunt de l’escola. En les pràctiques exposades hi eren molt presents el treball per competències, l’aprenentatge cooperatiu, la resolució de problemes i els projectes de treball.

    Miquel Àngel Prats, professor a la Universirtat Ramon Llull i membre del comitè científic del congrés, va donar a conèixer una de les dades més emblemàtiques d’un estudi recent de la consultora Ipsos: “Vuit de cada deu professors utilitzen les TIC a l’aula com a mínim una vegada a la setmana, però només un 20% en fa un ús innovador”. Sosté Prats que les TIC s’utilitzen majoritàriament per buscar informació i que queda molt camí per fer en la introducció d’aplicacions innovadores en àmbits com l’aprenentage en dispositius mòbils, la realitat augmentada o la geolocalització.

    Heus aquí un parell de pràctiques especialment innovadores que es van presentar. La primera, Metodologies i aules. Fem realitat els somnis!, de l’Institut Joaquima Pla i Farreras de Sant Cugat del Vallés, sobre un ampli i sostingut procés participatiu que va consistir en redissenyar els espais amb la implicació dels alumnes del centre, organitzats en grups de treball, i d’estudiants d’Arquitectura. A partir d’un treball de documentació prèvia, recerca i pluja d’idees es van debatre diferents propostes de distribució de l’aula, d’optimització de l’espai, reducció de la contaminació acústica i de nous mobiliaris fins arribar a la consecució de l’aula pilot, amb espais sempre flexibles i canviants, per tal de fer un ús creatiu de les TAC, amb espais adaptables al treball cooperatiui a diverses aactivitats d´ensenyament-aprenentatge.

    La segona experiència, de lEscola Virolai de Brcelona, es centra sobre el big data, on els alumnes de Batxillerat aprenen a llegir i analitzar dades de maneres diferents. Cada curs es treballa un projecte interdisciplinar entre les àrees de Ciències Socials i Tecnologies. Se’n va fer un sobre l’anàlisi de l’ús de les llengües a Catalunya a través de Twitter; i aquests curs s’està treballant el tràfic de persones i refugiats sirians a partir de dades públiques i del programa Pyton.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ITWorldEdu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Valors socials i cívics: sense edulcorants ni cinismes
    Next Article
    Opinió
    Guerra i mines: ‘Land of mine. Bajo la arena’
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}