Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Què passa amb el mes de juliol?

    Laura Pratjuliol 4, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tradicionalment, s’ha vist la docència com una professió que treballa de forma aïllada, seguint l’organització d’“una docent, una classe, una matèria, una hora”. Però si mirem endavant, i no enrere, la tendència que promouen organismes internacionals com la UNESCO i els nous currículums és una altra: la docència com a professió amb un alt grau de col·laboració. L’escola es concep com un entorn on equips docents treballem de forma conjunta i col·laborativa a l’hora de dissenyar les propostes d’aprenentatge, fer classes i avaluar l’alumnat, entre d’altres. És evident que aquesta concepció de l’educació i la professió requereix actualitzar l’organització dels centres educatius i els horaris.

    Després de preguntar a les persones adherides al Clam Educatiu la seva opinió sobre la qüestió del juliol, la preocupació principal és clara: de quina manera podem dissenyar, crear i avaluar com un equip si tot el temps de treball que tenim durant el mes de juliol és individual?

    A ningú se li escapa que, per oferir la qualitat educativa que la societat demana a l’escola, les docents hem de preparar el curs. D’una banda, el Departament d’Educació va decidir avançar l’inici del curs escolar. D’altra banda, també ha decidit que les docents no podem anar als centres educatius al mes de juliol. Així doncs, quan s’espera de nosaltres que preparem el curs? Una pregunta ben senzilla que, de moment, encara no té resposta.

    És evident que necessitem temps per preparar el curs, i que necessitem fer-ho en equip: per acollir els nous docents que s’incorporen al centre i ajudar-los a fer-se seu el projecte educatiu on arriben (explicar-los, per exemple, quines franges d’aprenentatge tenim al centre, com globalitzem algunes matèries, quines eines d’avaluació fem servir, com fem el seguiment tutorial, les codocències, etc.) i per avaluar les propostes d’aprenentatge que hem fet aquest curs i aplicar els canvis oportuns que requereix el nou currículum.

    Necessitem temps per preparar el curs, i necessitem fer-ho en equip

    Diverses docents també han fet arribar la seva opinió a Clam Educatiu sobre el fet que hagin de ser les direccions les que, en cas de considerar-ho necessari, demanin dies de treball presencial de l’equip docent a la inspecció educativa. Aquest fet carrega sobre les direccions tota la responsabilitat, fent evident que convocar l’equip docent al juliol pot suposar posar-se en contra part del claustre i, a més, marca diferències entre centres i equips docents on unes voldran treballar i altres no.

    Per tot això, la proposta i posicionament de Clam Educatiu és clara:

    • A curt termini, cal que sindicats i Departament aclareixin al col·lectiu docent i a la societat quan s’espera que es prepari el curs vinent per fer l’atenció educativa que els infants i els adolescents mereixen. També cal que es facin responsables de les seves decisions i consensos, i no que carreguin sobre les direccions les seves conseqüències.
    • A llarg termini, cal actualitzar l’organització i els horaris dels centres educatius i la professió docent perquè faciliti el treball col·laboratiu dels equips, i no que ho dificulti.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Clam educatiu curs Estiu opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Un estudi constata l’estrès i l’ansietat de l’alumnat d’infermeria durant la covid
    Next Article
    Actualitat
    Els reptes de l’aprenentatge centren el congrés de docència universitària CIDUI
    Laura Prat

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    11 comentaris

    1. Roser on juliol 5, 2023 1:53 pm

      Gràcies , per expressar el que moltes pensem !

      Reply
    2. Jordi on juliol 5, 2023 4:13 pm

      Creieu que contestaran aviat?
      Jo no ho crec ja que, com sempre, alguns tirarem del carro per donar resposta a les necessitats de l’alumnat.
      Arribarà però un dia que es quedaran sols

      Reply
    3. Juli on juliol 5, 2023 4:54 pm

      Si que es necessita temps per preparar el curs, i l’ideal és fer-ho les dos o tres setmanes prèvies a començar el curs, al setembre. Al Juliol hi ha moltes plantilles que encara no estan confeccionades. És una mica contrasentit fer-ho a les dates que dieu. Moltes persones que treballin en un centre educatiu públic ho veurien com un disbarat. En qualsevol cas, si així es decidís, hi hauria d’haver una compensació econòmica, ja que el juliol no és un mes lectiu.

      Salutacions

      Reply
    4. Cristina on juliol 7, 2023 4:55 pm

      L’horari lectiu és el que es desenvolupa amb l’alumnat. Al juliol O finals d’agost no hem de treballar amb alumnat, sinó en equip. Demanar una compensació econòmica per treballar al juliol, que és el que hauríem de fer, em sembla una mica vergonyós. I no ens enganyem, molts mestres al juliol ni treballen ni es formen. Cal que el Departament entomi aquest tema JA!
      Salutacions

      Reply
    5. Josep on juliol 9, 2023 9:37 am

      Anem a pams. Els docents tenim, com tothom, 22 dies feiners de vacances durant el mes d’agost. Podem estar tots d’acord en aquest punt. Ara bé, algú es pensa que els dies de no dedicació de Nadal, Setmana Santa i juliol ens els regalen? De veritat serem tan il·lusos?
      No, no ens els regalen: ens els treuen del sou a través del complement específic. El nostre, el dels docents, és el “base”, el més baix. Un assessor de la nostra categoria professional cobra entre 300 i 400 euros més que nosaltres. La llei de funció pública diu que el complement específic estarà d’acord amb la responsabilitat, compatibilitat, dedicació i dificultat tècnica. És la feina dels mestres menys dificultosa o d’un menor grau de responsabilitat que la d’un assessor? No. L’única raó per la qual cobrem menys és la dedicació. Ens treuen el juliol i les vacances de Nadal i Setmana Santa a través del complement específic.
      Per tant, si l’administració ens reclama per treballar durant el juliol ens ha d’aportar una remuneració econòmica.

      Reply
    6. Josep on juliol 9, 2023 9:41 am

      En segon lloc, podem comprovar el conveni dels mestres de la concertada (Resolució del 15 de setembre de 2021, de la Direcció General del Treball). En ella s’especifica que els docents de la concertada «tret del personal docent de primer cicle d’educació infantil que estarà a allò disposat a l’article següent, tot el personal docent afectat pel present Conveni tindrà dret a 1 mes addicional sense activitat, retribuït, gaudit de forma consecutiva i conjunta al mes da vacances, i ambdós entre l’1 de juliol i el 31 d’agost» (article 35). Quin sentit té açò? Tenen els docents de la concertada més drets que els de la publica? No. Senzillament se’ls equipara el temps d’activitat laboral als funcionaris docents que treballem a l’escola pública.
      De nou, ens trobem amb què el juliol no es considera un mes de dedicació docent al lloc de treball i, consegüentment, la seva consideració hauria de comportar una millora de sou. Als de la concertada, segons la mateixa resolució, tenen dret a una quantitat no menor del 35% del seu sou en cas que l’empresa per a la qual treballen es exigisca anar a formar-se en juliol.

      Reply
    7. Josep on juliol 9, 2023 9:47 am

      Un tercer punt a tractar és el següent: anem a treballar en juliol, d’acord. Amb el consegüent augment de sou però… En quines condicions? L’equip directiu del meu centre ens ha obligat a assistir per realitzar una programació didàctica que podríem haver fet a casa. Hem treballat entre 30 i 35 graus i una humitat relativa al voltant del 70%.
      Qui treballa en aquestes condicions avui en dia en una oficina? Per què els docents ho hem d’aguantar?
      Està disposada l’administració educativa a invertir en l’adequació dels llocs de treball i en l’augment de sou que anar en juliol hauria d’implicar (si és que volem mantenir els nostres drets i dignitat)? Aquesta inversió, tindria un resultat profitós i mesurable?

      Reply
    8. Josep on juliol 9, 2023 9:54 am

      La resposta a la darrera pregunta no pot ser un altra: NO. Els infants no necessiten que els docents anem a “treballar en equip” i a “coordinar-nos” en juliol. Si comptem les hores que tenim per a això al llarg del curs, i que es malbaraten en les bajanades més absurdes, podem quedar més que satisfets.
      Els i les alumnes el que necessiten són docents professionals, atents, resolutius, amb inquietuds culturals més enllà de l’escola i que aprofiten bé el seu temps de treball. I, per descomptat, que lluiten pels seus drets i no hagen estat imbuïts pels corrents de pensament i maneres de fer neoliberals (decret de plantilles), com els d’aquest “Clam educatiu”.
      Els qui no, els qui estan avorrits i necessiten escoltar i escoltar-se el molt que treballen per l’alumnat i el molt que es coordinen i com d’innovadors són, poden muntar una ONG i anar a coordinar-se en juliol, en Nadal, en Setmana Santa i, si ho volen també, durant el mes d’agost. Als altres ens agrada gaudir del nostre temps després d’un curs de treball ben fet i, sobretot, que ens deixen tranquils i no intenten fer-nos sentir culpables per no treballar durant un temps que no ens paguen. Aquest discurs sobre la “necessitat” d’anar a treballar (gratis) durant el juliol ens deixa a tots en mal lloc, crispa i està fora de lloc. Almenys si es té certa dignitat professional i una certa consciència de la necessitat de mantenir els nostres drets laborals (bàsicament, el de cobrar per treballar).
      Això és tot.

      Reply
    9. Juli on juliol 9, 2023 2:33 pm

      Tens raó Cristina, no és lectiu. Però tampoc laboral. És formatiu, si així ho decideixes. Com diu el company Josep, no ens paguen aquest dies, ja que ens ho dedueixen dels complements. D’altra banda, i com ja he comentat, fer-ho al juliol es bastant absurd. Les millors dates són les 3 primeres setmanes de setembre. En canvi, ara amb la modificació del calendari (que per cert no ha aprovat ningú més que el departament) si que afecta greument a la preparació del curs.

      Salutacions

      Reply
    10. Arnau S. on juliol 9, 2023 9:12 pm

      Jo proposo de fer un petit càlcul. A veure:
      *La primera setmana de setembre i la darrera de juny sumen un total de 60 h no lectives.
      *Durant la resta de setmanes del curs, a 5 h no lectives a la setmana, descomptant el Nadal i la Setmana Santa, surten aproximadament 180 h no lectives més, que cal multiplicar pel nombre de mestres que té cada escola.
      *Cal comptar, a més, les hores que dediquen a coordinació els diferents càrrecs del centre: posem que un mínim de 12 per setmana i centre (coordinador TIC, coordinador d’emergències, coordinadors de cicle…). Això fan un total de 432 h per centre.

      Si sumem les 240 h (multiplicades pel nombre de persones de cada centre) i les 432 h que, així grosso modo, surten de coordinacions vàries, en un centre de 20 mestres podem invertir aproximadament 5.232 h a coordinar tasques vàries, remunerades amb diners públics.
      La demanda de treballar en juliol per coordinar-se hauria d’anar acompanyada, doncs, si atenem a la intenció de funcionar com l’escola privada (decret de plantilles), d’un acomiadament procedent instantani, ja que implicaria el fet d’haver desaprofitat sistemàticament una quantitat ingent d’hores de feina remunerades amb diners públics.
      Hi estaríeu d’acord? Jo cada dia ho veig més clar: crec que vaig a fundar una nova associació de mestres que es dirà “Bram educatiu”. Perquè déu-n’hi-do.

      Reply
    11. David on agost 15, 2023 2:20 pm

      Estaria bé saber a quants docents representeu aquests del Bram Educatiu. Per començar no us ha votat ningú, i que reclameu que haguem d’entaforar-nos a treballar en espais sense aire acondicionat a ple mes de juliol només certifica que sou una colla d’estómecs agraïts (possiblement amb carnet d’ERC) fent punts per una cadira al Departament. Lamentable.

      Reply
    Reply To Jordi Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}