Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Rabindranath Tagore a la Tretzena jornada Marta Mata

    abaigoctubre 13, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Rabindranath Tagore (1861-1941)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Rabindranath Tagore (1861-1941)

    «La meva escola no és una gàbia. La meva escola és un niu»

    «Sortiu de l’aula. No porteu els arbres a la classe, més aviat traslladeu la classe a sota els arbres…»

    Aquestes dues frases, que ens diuen moltes coses amb poques paraules, són de Rabindranath Tagore (1861-1941) una de les persones més influents de la seva època, no sols a l’Índia, sinó a molts altres països.

    Tagore és més conegut com a escriptor que com a educador, possiblement perquè va obtenir el Premi Nobel de Literatura l’any 1913, i va ser el primer no europeu en guanyar-lo. Però a més de la literatura va cultivar també la poesia, la música, la pintura, el teatre, la filosofia… per posar-les al servei de l’escola. Una escola que va crear l’any 1901 –i en va crear també altres més endavant, fins i tot una Universitat a Santiniketan–. Va ser un educador pioner a la seva terra, i aviat va connectar amb els educadors impulsors de l’Escola Nova a Europa, creada l’any 1919 a Calais.

    El mestre gallec José Paz Rodríguez explica, en diversos articles publicats sobre Tagore, que l’escola que va crear no va ser una escola més, sinó un trencament amb els costums hinduistes i amb els mètodes educatius del moment a l’Índia, aportats pel colonialisme britànic.

    Tagore, que de nen havia anat amb il·lusió a l’escola, va perdre ben aviat l’interès d’allò que s’hi feia i, quan va fundar la seva, no va voler repetir els mateixos errors de l’escola de quan era petit. Ras i curt, volia passar del sistema educatiu tradicional que emmagatzema continguts al que pensa en l’infant, que l’ajuda a trobar la seva llibertat, autonomia i el fa participar, fomentant l’espontaneïtat des de l’educació ètica i estètica.

    Les idees de Tagore sobre l’educació eren semblants a les de pedagogs europeus com Rousseau, Fröbel, Dewey, Montessori, amb els quals ben aviat es va posar en contacte, i amb ells va participar en convencions, assemblees i congressos.

    Rousseau i Tagore consideraven que la natura era la mestra dels infants; però Tagore, a més, creia que el mestre tenia un paper fonamental a l’hora de fer que l’educació passés de ser escola de feina a ser escola per la vida. Una de les seves frases cèlebres és: “La millor educació no és pas la que ens informa de les coses, sinó la que harmonitza amb tot el que existeix al món”.

    Els principis pedagògics de l’escola de Tagore són d’una rabiosa actualitat: l’educació per la pau i la no violència, l’educació per la solidaritat i la democràcia, l’educació ecològica i del medi ambient, i el rebuig de qualsevol discriminació per raó de sexe, religió, idees o castes (classes socials) i l’ajut, a través de beques, a aquells alumnes que no tenien possibilitats econòmiques.

    La Fundació Marta Mata Garriga organitza cada any la Jornada Marta Mata, per conèixer pedagogs, homes o dones, que siguin referents pedagògics en la defensa dels Drets dels Infants. Enguany, la Tretzena Jornada es dedicarà a Rabindranath Tagore per la importància que dona a l’escola a l’aire lliure, al contacte amb la natura, les sortides, les colònies… i a la cerca de la bellesa a partir de l’educació artística: poesia, teatre i música.

    «La poesia és el ressò de la melodia de l’univers en el cor dels humans»

    «El bosc seria molt trist si només hi cantessin els ocells que canten més bé»

    Us esperem el proper dissabte 7 de novembre a Cal Mata de Saifores, presencial o de forma virtual. Cal fer inscripció i trobareu el programa a la web www.fundaciomartamata.org

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els efectes de la crisi del coronavirus en els menors d’origen migrant
    Next Article
    Actualitat
    Pensar críticament en situacions de paràlisi social
    abaig

    Mestra i presidenta de la Fundació Marta Mata

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}