Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Rajoy cessa Wert: Les 8 sortides de to del ministre que no trobaràs a faltar

    Pau Rodríguezjuny 25, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El ministre José Ignacio Wert compareix després del Consell de Ministres / Moncloa
    El ministre José Ignacio Wert compareix després del Consell de Ministres / Moncloa

    Mariano Rajoy ha destituït a José Ignacio Wert al capdavant del ministeri d’Educació, que passarà a ser encapçalat pel fins ara secretari d’Estat d’Afers Europeus Íñigo Méndez de Vigo. Ell marxa, però deixa enrere algunes de les reformes més polèmiques dels quatre anys de PP, com són la LOMCE o la reforma del 3+2 a les universitats. Però a més deixa un llegat de sortides de to i frases desafortunades que, amb tot plegat, l’han conduït a ser el ministre més mal valorat de Rajoy. Afirmacions sonades com la d'”espanyolitzar els nens catalans” fan que siguin pocs els que el trobin a faltar a partir d’ara.

    1. “El nostre interès és espanyolitzar els nens catalans”

    La frase que més indignació ha suscitat a aquesta banda de l’Ebre. La que va encendre bona part de la societat catalana. (Vídeo: Europa Press)

    2. El castellà, perseguit com el català durant el franquisme

    És probablement la darrera astracanada de Wert com a ministre, i casualment aquesta no la va dir en públic, sinó que la va caçar un periodista amb la seva gravadora en una conversa amb la premsa als passadissos del Congrés. El diari Ara va tenir accés a l’afirmació íntegra, que és la següent:

    Els periodistes demanen a Wert per si pot detallar una de les seves intervencions fetes just abans a la sala, i els respon que el que volia dir “era que la situació del castellà en el sistema d’ensenyament limitat a un ús no vehicular, és a dir com qualsevol llengua estrangera, era comparable a la situació del català en aquestes èpoques que els agrada tant recordar”. Un periodista li respon: “gravem-ho, fes-nos el tall [de veu]”, però Wert s’hi nega i sentencia: “Us creieu que vaig néixer ahir, o què?”

    3. L'”adoctrinament” a Educació per la Ciutadania que mai va existir

    L’Educació per a la Ciutadania, assignatura eliminada per Wert, contenia, segons el ministre, “una càrrega d’adoctrinament”. En una entrevista a la Cadena SER, Wert va llegir un fragment per demostrar que aquest suposat adoctrinament als llibres de text. “Els capitalisme és un tren sense frens que accelera cada vegada més i avança sens dubte cap a l’abisme”, llegia, “el socialisme és l’única esperança que li queda a la humanitat per parar els peus al capitalisme”, continuava…

    Però l’ara exministre es va oblidar de fer un petit aclariment. Les cites no eren de cap llibre de text, sinó d’un llibre d’assaig de l’editorial AKAL, tal com va recollir la Cadena SER unes hores després.

    4. El 15-M, “papilla d’anarco-comunisme illetrat”

    Les perles de Wert no van arribar amb el seu nomenament com a ministre, sinó que ja abans n’havia deixat anar unes quantes. Potser una de les més agosarades es troben en l’anàlisi que va fer del 15-M en un article al diariosur.es, el 19 de juny de 2011.

    “L’únic que han deixat clar [els activistes] són les coses que no els agraden. En cambi, no està clar per què no els agrada, què proposen per canviar-ho i com pensen fer-ho. Però el poc que diuen sobre el per què dels mals -tothom menys ells té la culpa-, el què dels remeis –una papilla d’anarco-comunisme illetrat– i el com -de moment, ocupant l’espai públic i hostigant els representant democràticament elegits- ens porta a una bona pregunta: qui són els indignats? quina és la seva patent de legitimació? per què -a part del soroll que fan i els inconvenients que causen- se’ls ha d’atendre?”

    La paradoxa és que Wert marxa just quan molts dels activistes sorgits d’aquell moviment entren ara a les institucions.

    5. Lluitar contra la repetició i l’abandonament, de paraula

    Aquesta no és una frase, en són unes quantes. Més aviat es tracta de la seva tendència a dir una cosa i fer-ne un altre. En un reportatge ja fa uns mesos vam assenyalar les sis contradiccions del ministre. Promeses com treballar per competències, combatre la xacra de les repeticions, lluitar contra l’abandonament prematur o cedir autonomia als centres han omplert els seus discursos, però no les seves polítiques.

    6. Els nens de les Illes, “hostatges” de la vaga

    La vaga educativa més llarga i intensa que mai s’hagi produït a l’Estat espanyol, la de les Illes Balears el setembre del 2013, va quedar reduïda a una “estratègia” de “contingut polític” que, a sobre, feia hostatges els nens.

    https://youtu.be/r12ZTHRARSg

    7. “La selectivitat no funciona perquè la passen el 94% dels alumnes”

    Un dels llegats de Wert, la LOMCE, suposen l’eliminació de la selectivitat, les proves d’accés a la universitat, d’aquí a dos cursos. El seu objectiu és substituir aquests exàmens, d’una banda, amb una revàlida a final de Batxillerat -sense la qual no es podrà obtenir el títol-, i de l’altra, amb el foment entre les facultats de proves d’accés concretes als estudiants. El que sobta és un dels arguments que ha utilitzat per criticar la selectivitat: “La selectivitat no funciona perquè la passen el 94% dels alumnes”.

    Claudi Alsina, responsable de les PAU a Catalunya, explicava en una entrevista a El Diari de l’Educació que l’objectiu de les PAU no és seleccionar els alumnes, sinó ordenar-ne l’accés a la universitat. De manera que l’alt percentatge d’aprovació no hauria de preocupar el Govern, sinó tot al contrari.

    8. ‘Malgastar’ els diners amb estudiants universitaris

    Seria complicat fer un recull de les afirmacions de Wert relacionades amb l’accés als estudis superiors i el seu cost. Des del ministeri ja han manifestat en nombroses ocasions que consideren “insostenible” el model de finançament actual, construït al voltant del pressupost públic i les aportacions, en menor mesura, dels estudiants a través de les taxes. Tot i així, en deixem aquí una petita mostra, recollida per eldiario.es: “No estem per gastar 4.000 milions en estudiants que deixen la carrera a mitges”, o  “els universitaris que no arribin al 6,5 de mitjana potser haurien d’estudiar una altra cosa”, afirmava en relació al requisit imposat d’aconseguir almenys aquesta nota per optar a rebre una beca. “S’hauria d’inculcar als alumnes universitaris que no pensin només a estudiar el que els agrada, (…) sinó que pensin en termes de necessitats i de la seva possible empleabilitat”, o en relació a les famílies que no tenen recursos per afrontar les taxes: “No tenir recursos (…) què vol dir, que no es volen dedicar a això en detriment d’altres possibilitats d’utilitzar els recursos en altres coses”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    José Ignacio Wert
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La comunitat educativa d’una escola de Premià se subleva davant el nomenament d’un director extern al centre
    Next Article
    Actualitat
    Carme Alemany, mestra. Aprendre de veritat
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}