Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Raons, desesperacions i entusiasmes per tornar a fer escola un nou curs

    João França - Pau Rodríguezsetembre 6, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Comença setembre. Com a bon jubilat (abans que arribin les demandes de xerrades, escrits, consells, suports…) faig la caminada matinal. Ara ja toca caminar entre blocs, pels camins de la ciudad sin ley que ha estat escenari de bona part de la meva vida professional i personal. Torno a respirar la vida real de l’aglomeració, el desordre, el caos vital dels milers de vides diverses i desiguals que van i venen cercant possibilitats d’existir. En una de les pauses de la ruta del colesterol descobreixo un pati i una gran rotllana de persones assegudes que debaten. Són poc més de les nou del mati del primer dia de setembre i les mestres (algun mestre) d’un CEIP, enmig del barri, ja planifiquen el curs, ja comencen a fer escola. Són un grup de professionals que pensen en els infants de les llars que els envolten, de tots aquells que els pares han aparcat creativament per anar-se a treballar.

    Ja al despatx, preparo la conferència que hauré de fer la setmana vinent per inaugurar el curs, a Salt: “I si no tinguéssim escola? Raons, desesperacions i entusiasmes per tornar a fer escola un nou curs“. Més enllà dels discursos he de pensar en la companya, el company, que (com els que acabo de veure al pati) dintre de pocs dies tornarà a ser aquella oportunitat humanitzant, significativa, que cada infant trobarà quan torni a l’escola, mirant d’alliberar-se de tants dies de família. Aparcarà directrius, protocols i currículums i, en equip, concretarà com fer aprendre, com mantenir la curiositat i les ganes d’escola, com educar convivint un curs més.

    De la vista cansada a la mirada acollidora

    Penso en el conjunt de professionals que avui tornen a fer escola i en els seu dipòsit d’entusiasme, en la desesperació que sempre està pròxima, en la renovació dels seus arguments professionals, pedagògics, didàctics. Després de dos cursos estranys, immergits en noves complexitats que han deixat sortir l’eterna complexitat de l’educació. Uns anys en els quals, si alguna cosa ha quedat urgentment clara, ha estat la necessitat de saber més de la vida de cada alumne, per poder exercir el compromís de personalitzar l’educació. A setembre es repassen les dades, tractant de conèixer la nova-vella realitat que cada infant o adolescent portarà a la motxilla cada dia, quan entri a l’aula. I, a setembre també, es reconstrueixen renovades les mirades que ja eren vista cansada, les lectures educatives de la complexitat.

    Sense oblidar la semàntica que els darreres dies de juny reclassificava oficialment les escoles “difícils”, reflexiono sobre com es combina el realisme amb la mirada educativament acollidora. Repasso dades (realitat) dels municipis en els quals hauré d’animar a fer escola i recupero els arguments (mirades acollidores) dels mestres que, malgrat tot, van fer bona escola el curs passat.

    Escoles que no miren el DNI, que no obliden la pobresa

    Algunes escoles tenen més de la meitat dels seus infants i adolescents catalans amb pares i mares sense DNI. Eduquen vides que no saben d’on són, que no saben d’on arribaran a ser. Però la mirada professional els fa descobrir que l’escola és un territori per a la pertinença.

    Li diuen matricula viva. Són vides en mobilitat. Famílies que van i venen per sobreviure i van afegint precarietats a les vides infantils estructuralment fràgils. Però trobaran mestres que cada dia els aportaran alguna dosis de seguretat, una relació estable per sentir-se bé aprenent.

    Venen temps de més pobresa. Són infàncies i adolescències que han de viure entre l’empobriment econòmic en societats definides pel mercat. A l’escola van descobrint com funciona la societat i, en sentint-se acollits i obtenint les seves dosis de felicitat escolar, no se senten culpables i no perden les seves ràbies contra la societat que els exclou.

    Territoris que fan possible infàncies i adolescències

    Sovint, són infàncies privades d’infància. L’empobriment i l’exclusió fa que no tinguin ni temps ni oportunitats per dedicar-se a ser infants i adolescents. A l’escola, la bona escola, tenen un territori per a la infància, un lloc per a ser infants. I les mirades acollidores tracten de recuperar la seva vida a d’altres territoris (ni que siguin els familiars) per ajudar-los a viure’ls com seus.

    Enmig dels falsos discursos sobre el ‘botellón’, imagino la mirada acollidora que facilita felicitats entre aprenentatges i ensenya a gestionar les negrors d’un futur aparentment sense futur

    Enmig dels discursos (eternament falsos) sobre el botellón, repasso les dades que ens recorden com molts dels barris són perifèria adolescent (en front dels centres envellits). Enmig de les contradiccions de l’educació secundària imagino la mirada acollidora que facilita felicitats entre aprenentatges i ensenya a gestionar les negrors d’un futur aparentment sense futur. Mirades que aporten raons per venir cada dia a l’institut.

    Algú s’entesta a recordar que són alumnes d’altres cultures, diferents de la nostra. Els mestres tornen a descobrir que tenen alumnat immers en aglomerats culturals diversos, tots en crisi com el nostre. La mirada acollidora, a l’escola, va construint sentits (cultura) que els alumnes s’apropien. I, en bona part, l’escola fa que puguin alliberar-se de les cultures familiars i de les cultures dominants a la societat. La mirada escolar els ajuda a encaixar peces que van donant sentits per entendre el món, per significar les seves vides.

    Com és el realisme que anima? Els i les professionals que aquests dies comencen a fer escola, mantenen el seu entusiasme professional perquè saben que les vides de molts infants no serien vides sense l’escola i sense la presència dels seus mestres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Mounya Farhouni: «Els meus fills no tenen ni un amic català, perquè a la classe no n’hi ha»
    Next Article
    Opinió
    Inici de curs a les escoles bressol
    João França - Pau Rodríguez

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}