Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Reflexionant sobre la resolució de conflictes a l’aula

    Redacciójuliol 10, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els estudiants de primer curs de doble grau en Mestre d’Educació Infantil/Mestre d’Educació Primària (menció en llengua anglesa) de la UVic-UCC  hem estat reflexionant a l’aula sobre la resolució de conflictes. L’escriptura de l’article s’ha basat en el mètode de creació col·lectiva que el pedagog italià Lorenzo Milani feia servir a la seva escola. Al final de l’article expliquem amb detall el projecte.

    Donar perspectiva i establir un diàleg

    Al contrari del que pot semblar, els conflictes a l’escola són una oportunitat d’aprenentatge i no pas un problema. Això ho hem descobert al centre on hem estat fent una estada matinal un cop a la setmana durant el nostre primer any com a estudiants de mestre. Donant perspectiva al conflicte i resituant-lo, establim un diàleg entre les parts en desacord. Si el mestre o la mestra esdevé mediador/a i crea un entorn òptim de comunicació, facilita que es puguin contrastar les diferents versions dels fets i que es pugui arribar a un acord. D’aquesta manera, es fomenta la comunicació i la interacció entre tots els integrants de l’aula fent-los sentir partícips: encara que no formin part de la situació, tenen l’oportunitat d’aportar la seva opinió.

    Hem pogut veure la importància de treballar amb els infants valors positius com l’empatia i el respecte envers els companys i les companyes. Durant un procés com el que hem descrit, l’adult és conscient que cadascú té un ritme diferent i que no convé pressionar excessivament a ningú. Gràcies a això, els infants s‘alliberen del neguit que el conflicte pot ocasionar-los i, conseqüentment, se senten més lliures per a expressar els seus pensaments i poden actuar amb més criteri i responsabilitat.

    Comprendre i reflexionar

    Quan hi ha un conflicte a l’aula és important que el mestre o la mestra sigui comprensiu/va per tal que l’infant no el visqui en solitud i vegi que se li fa confiança. La reflexió i la comprensió són dos processos essencials en tota acció educativa perquè ens permeten, per una banda, aprendre a valorar les nostres accions quotidianes i, per altra banda, establir vincles més forts amb els infants i entre els adults.

    Si creem situacions de comunicació favorables, estem promovent en els infants l’habilitat per resoldre conflictes per ells mateixos; guanyen autonomia i són més autocrítics perquè poden veure el conflicte des d’altres punts de vista. Estarem fomentant l’empatia que els ajudarà a posar-se a la pell de l’altre per poder analitzar i entendre una situació determinada. A més, el context de comunicació que haurem creat afavorirà la cohesió perquè enfortirà els vincles afectius del grup i anirà creant una nova manera de fer les coses: cooperant i compartint.

    Aprendre a fer-ho diferent

    A partir del que hem anat observant en les estades a les diferents escoles, hem pogut reflexionar sobre el fet que premiant les accions adequades o aplicant un càstig en les actituds poc afortunades estem creant una diferència entre els infants perquè en premiar o castigar, augmentem o rebaixem “l’estatus” de l’infant envers els altres. Podem, doncs, sense adonar-nos-en, menystenir el dret dels infants a ser respectats.

    És per això que ens hem interessat per conèixer quines alternatives hi ha al càstig convencional. Segons les nostres experiències, ens hem anat adonant que hi ha d’altres estratègies per acompanyar la reflexió dels infants. Diverses vegades hem pogut veure com els i les mestres intervenen davant d’un conflicte proposant alternatives als nens i a les nenes sobre com poden actuar davant d’una determinada situació de forma diferent. Són intervencions que eviten que els infants se sentin malament o ridiculitzats i que, sovint, estan orientades a fi que siguin capaços d’autoregular-se. Tal com ja hem comentat, a través d’accions educatives no coercitives, aconseguim un ambient de comunicació respectuós que permet que l’infant estigui més disposat a resoldre conflictes. Si de bon principi castiguem sense pensar en les conseqüències, ens estarem arriscant que l’infant es tanqui en banda, es creï un ambient tens, i refusi tota mena de comunicació, impedint que el conflicte es resolgui i que esdevingui una oportunitat per aprendre.

    A través de les sancions, estem privant que l’infant desenvolupi la seva capacitat de raonament crític, perquè en imposar-li la solució, és a dir, castigant-lo, no fa l’esforç de pensar en què s’ha equivocat, el perquè i com pot millorar les seves accions, de manera que esdevé una persona sense vot ni opinió, educada només a partir de l’obediència. Així doncs, perquè l’infant pugui créixer com una persona de ple dret, com a mestres hem de ser capaços de crear contextos que estimulin l’intercanvi de punts de vista, perquè aprenem de les diferències i ens enriquim de les experiències.

    —

    Al llarg de l’assignatura “Escola, Sistema Educatiu i Funció Docent” (primer semestre 16/17), les estudiants de primer curs del doble grau en Mestre d’Educació Infantil/Mestre d’Educació Primària de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya vam estar reflexionant sobre situacions que observàvem durant l’estada que realitzem un matí a la setmana en diferents escoles de Vic, i també a partir del record d’experiències personals viscudes durant la nostra escolarització. Ja des d’un inici, ens vam adonar que la majoria d’aquestes reflexions estan relacionades amb els conflictes a l’aula.

    Escoltant els relats de les companyes i els companys, i complementant-los amb articles del diari digital El Diari de l’Educació i de diferents webs relacionats amb el tema, vam constatar que, tot i haver avançat en molts aspectes dins l’àmbit educatiu, el càstig convencional segueix molt present a les nostres aules.

    Per aquest motiu, vam fer un projecte en què es tractava que cadascun i cadascuna de nosaltres recollís al seu diari personal una situació controvertida en la qual el mestre o la mestra intervingués sense recórrer al càstig convencional. La nostra intenció era mostrar alternatives per a la resolució de conflictes des d’una perspectiva educativa a partir del que observàvem a les aules de les escoles que ens acullen setmanalment, i que posen en relleu algunes estratègies per convertir el conflicte en una oportunitat d’aprenentatge.

    Més endavant, a l’assignatura “Didàctica i Currículum Escolar” (segon semestre 16/17), també vinculada a l’estada a l’escola, vam continuar contrastant opinions al voltant del mateix tema i es va consolidar la proposta d’escriure un article col·lectiu de tot el grup classe amb la il·lusió de publicar-lo a El Diari de l’Educació, perquè aquest periòdic ha estat una de les fonts importants per a l’anàlisi i aprofundiment sobre la resolució de conflictes. Agraïm a aquest diari la seva sensibilitat per escoltar-nos i per fer visible el nostre treball.

    L’escriptura de l’article s’ha basat en el mètode de creació col·lectiva que el pedagog italià Lorenzo Milani utilitzava a la seva escola de Barbiana, d’on va sortir el llibre “Carta a una mestra”, que aquest curs hem estat treballant coincidint amb el 50è aniversari de la seva publicació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    conflictes Gestió de conflictes opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Efrèn Carbonell: “Educar un nen és donar-li ales i exemple”
    Next Article
    Actualitat
    Badalona vol que els edificis de les escoles cristianes paguin IBI d’acord amb una sentència europea
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}