Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Reggio Emilia, la ciutat que va decidir canviar els tancs per les escoles bressol

    Pau Rodríguezjuliol 4, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Antonia Ferrari, educadora a la ciutat de Reggio Emilia.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A la ciutat nord-italiana de Reggio Emilia, evidentment, no intercanvien tancs per escoles bressol. Però hi va haver un dia en què ho van fer. I van plantar la llavor, amb gestos com aquest, d’una filosofia d’educació infantil que ara és model internacional. Així ho recollia Loris Malaguzzi, pedagog de referència en aquella regió i artífex de la manera emiliana d’entendre l’educació. I així ho expliquen encara hereus de la seva pràctica docent com Antonia Ferrari o d’altres educadors de Reggio Emilia, que aquests dies són a Barcelona per difondre els seus coneixements a l’Escola d’Estiu de Rosa Sensat.

    L’anècdota dels tancs és la que fa servir Ferrari per evocar una de les claus del factor diferencial de l’educació infantil a Reggio Emilia, inèdit dins la pròpia Itàlia. Un grup de veïns, havent desmantellat i venut un tanc acabada la Segona Guerra Mundial, es plantejava què fer-ne dels diners. Fer un local de trobada i de ball, van proposar els homes. O una escola bressol, per educar les futures generacions en uns valors que impedissin recaure a la societat en els paranys de la guerra, van suggerir les dones. I va ser aquesta última la proposta que va prosperar.

    Ferrari explica, però, que hi ha moltes més causes que expliquen el desenvolupament d’una educació infantil puntera a Reggio Emilia, més enllà de l’anècdota: una forta tradició cooperativista a la zona -amb segell comunista-; una constant batalla en la darrera meitat de segle, per part dels educadors, per aconseguir un reconeixement de l’educació infantil -precedit per la batalla de l’emancipació de la dona-; el fet de comptar amb referents intel·lectuals del calibre de Malaguzzi…

    Però… en què consisteix el model de Reggio Emilia?

    En una entrevista amb Ferrari (amb la traducció simultània de l’educador David Altimir), l’educadora italiana revela alguns dels aspectes més importants del que ella es nega a anomenar model -“perquè no es pot reprodruir a tot arreu de la mateixa manera”, diu-, sinó filosofia de l’educació a Reggio Emilia.

    “Hem de trencar amb la idea del nen petit que escolta: el mestre ha de ser un constructor de contextos que permetin a l’infant de construir el seu propi coneixement i els seus projectes”, explica Ferrari, en un discurs que sembla extret de pedagogs de referència com John Dewey o Jean Piaget, però que realment porten a la pràctica. “Hem d’acceptar que els nens i nenes són competents, que tenen consciència i que són ciutadans de ple dret”, apunta Ferrari, “i si ens creiem això, el rol de l’educador ha de canviar”. Esdevé un ensenyant que observa, acompanya, i canalitza la creativitat dels infants.

    Portar la teoria a la pràctica -una teoria de la qual participen els mestres, sotmesos a una formació contínua permament-, és un dels reptes que tenen als nidos -així anomenen les escoles bressol- de Reggio Emilia. I fer aflorar els 100 llenguatges que Malaguzzi considera que posseeixen tots els infants, una manera poètica de definir la diversitat de formes amb què s’expressen els nens i nenes.

    Una escola oberta a la societat

    Un altre dels pilars de l’educació en les escoles bressol municipals d’aquesta ciutat, de no gaire més de 150.000 habitants, és l’obertura dels centres educatius al seu entorn. D’entrada, explica Ferrari, “els pares i mares són protagonistes en l’escola, juntament amb els educadors, els infants i fins i tot la resta de treballadors del centre”. Cada matí la família acompanya els seus fills fins a dins del centre, i intercanvia unes paraules amb el mestre. I a la tarda, el mateix. A més, està previst que al llarg del curs hi hagi cinc o sis trobades de pares i mares amb els mestres per fer seguiment de l’evolució de l’infant.

    “És important que la família hi doni el seu punt de vista, també en l’enfocament pedagògic, perquè és qui millor coneix l’infant”, explica Ferrari, que afegeix que “després ja serà feina del mestre confrontar aquestes propostes amb els seus propis plantejaments”. El paper del mestre, segons Ferrari, no és gens còmode i sempre està subjecte al canvi, per això assegura que els costa de prodigar la filosofia. “El mestre ha d’estar confrontant continuament els seus pensaments, dialogant… i això no és còmode”, conclou.

    També ho ha de contraposar a la manera de fer dels seus companys a l’aula. En primer lloc, a l’altre mestre. Perquè són sempre dos els educadors que hi ha a l’aula. Amb més infants, sí, uns 28, però amb més recursos humans. Això és així, segons explica Ferrari, perquè una vegada més força a l’educador a dialogar, a establir acords, a treballar col·laborativament amb altres adults.

    Hi sol haver-hi fins i tot una altra figura a les bressol, el perfil de l’atelierista, un artista plàstic sense formació docent. La seva funció, relata Ferrari, és la de “trencar” la idea d’una escola en què només hi ha ensenyants que ensenyen i nens que escolten. La seva presència i les activitats que proposa, de caràcter artístic i creatiu, contribuirïen de canal d’expressió als 100 llenguatges dels nens.

    Els matisos

    Com en la majoria de casos, no tot és tan senzill, com explica Ferrari, i quedaria una imatge immaculada de les escoles bressol de Reggio Emilia si no expliquéssim també que, per exemple, no són tots els pares i mares els qui participen de l’escolarització dels seus fills, que sovint se’ls ha d’anar al darrere, o que no tots els centres educatius de la ciutat es regeixen per aquesta filosofia: també hi ha escoles de titularitat estatal, o d’entitats religioses.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    100 anys d'escoles d'estiu Associació de Mestres Rosa Sensat Reggio Emilia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’aprenentatge servei i l’obligatorietat de les pràctiques educatives
    Next Article
    Actualitat
    Especial: 100 anys d’escoles d’estiu
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Actualitat
    Els drets dels infants explicats per 50 mestres

    desembre 3, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}