Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Roma’ i ‘El Veredicte’

    Jaume Celadesembre 13, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Roma

    M’imagino que a vegades heu intentat descriure alguna emoció, alguna vivència i no heu trobat les paraules. A mi m’ha passat, per exemple, contemplant la capella Sixtina, passejant per Florència, visitant Santa Maria del Mar. O quan vaig acabar Proust o el Càntic dels Càntics o l’obra completa de Vinyoli o de Cernuda. O repassant amb la mirada els Bernini que hi ha a la Vila Borghese o la primera vegada que escoltes i sents el Rèquiem de Mozart o la veu de Cohen o la mirada es perd quan contemples el Jardí de les Delícies… o quan mires i et mires i t’admires en els ulls de les criatures o perceps les seves mans dins les teves… Doncs aquesta incapacitat per dir què he sentit perquè tot el que digui em sembla poc l’he viscuda veient Roma, del director mexicà Alfonso Cuarón.

    Faig un esforç per dir quatre coses de la pel·lícula. És un exercici de memòria del temps que va viure el director i guionista al barri de Roma, de Mèxic. Repassa moments viscuts amb la seva família on el centre és la criada Cleo. La separació dels pares, els drames que viuen, el masclisme que està escampat a totes les capes socials, la descripció d’una ciutat ara ja transformada però que encara arrossega problemes molt antics, la mirada nostàlgica que té en algunes escenes, unes interpretacions de primera, tan naturals que sorprenen, sense artificis, rodada en blanc i negre… una perfecció d’obra d’art que es va veure recompensada amb el Lleó d’Or al festival de Venècia.

    Podria dir moltes coses, intentar donar una idea de les sensacions que vius, per exemple, a l’escena de la platja o a l’hospital, quan la criada està parint. I un moment que em va fer pensar en Estiu del 93, detall molt petit que uneix les dues pel·lícules.

    No us la perdeu, sobretot no us la perdeu.


    El Veredicte

    No recordava gaire l’argument de la novel·la La ley del menor, de l’escriptor Ian McEwan, però tenia un record claríssim de la impressió que em va desvetllar la seva lectura. Per això, quan vaig llegir que s’estrenava la versió cinematogràfica i que el mateix autor era el responsable del guió, em va faltar temps per anar-la a veure.

    Dirigida per Richard Eyre, ens explica la història d’una experimentada jutgessa que ha de decidir si l’hospital ha de fer una transfusió de sang a un noi de disset anys que és testimoni de Jehovà i es nega a aquest tipus d’intervenció. Difícil decisió, molt difícil. Ella demana de parlar amb el jove i deixar de banda les opinions dels seus pares. I el visita a l’hospital i entre els dos personatges sorgeix un vincle molt difícil d’explicar i que es converteix en el nucli de tot el que passarà posteriorment.

    Una pel·lícula amb aquest argument podria ser d’aquelles que necessites a la mà el mocador i que estarà farcida de  molts moments emocionals de molt voltatge, però Eyre s’estima més la contenció dramàtica sense, però, que arribi mai a una fredor emocional que desmotivaria l’interès per la història.

    Per aconseguir-ho és imprescindible la col·laboració d’una actriu de primera. I en aquest cas és Emma Thompson, que serà, ho profetitzo, candidata a un Oscar de l’Acadèmia. Però encara no n’hi ha prou, perquè la brillantor d’aquesta actuació necessita la brillantor de l’altre protagonista: el del jove malalt a qui dona vida Fionn Whitehead, a qui vam poder gaudir a la recent Dunkirk. El tercer intèrpret és el sempre convincent Stanley Tucci, que es converteix en el marit de la jutgessa. Cal tenir present que tota això passa al bell mig d’una crisi matrimonial que enterboleix la vida personal de la principal protagonista.

    Dilema ètic, grans interpretacions, un guió convincent i una bona direcció. No podem demanar més.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’autonomia dels centres educatius: Autonomia sí, però en condicions [2/4]
    Next Article
    Actualitat
    Educació i Treball es comprometen a impulsar la millora de la formació professional
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}