Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Roser Gómez

    Jaume Celadesembre 30, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    'Nit estrellada", de Vincent Van Gogh
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No crec que hi hagi res després de la mort, però necessito creure que hi ha un espai on retrobar-nos. Soc un creient descregut o un descregut que creu en alguna cosa que no sap expressar. Necessito situar els meus morts en alguna mena de cel. M’imagino la meva mare asseguda en una cadireta davant del balcó de casa fent mitja, comptant en silenci els punts per fer-nos un jersei. I el pare assegut a la taula del menjador, amb la punta de la llengua entre els llavis, com fan les criatures quan comencen a escriure, omplint una travessa on acostumava a perdre el Barça, perquè ell no ho confessava però el Barça no li queia gota bé.

    La Roser Gómez era una bona amiga que s’ha mort fa molts pocs dies i aquesta notícia m’ha entristit moltíssim. Me la imagino caminant agafada de la mà de la seva filla pels paisatges de Van Gogh, sota un dels seus cels. Amb la Roser vaig treballar un quants anys a l’Escoleta. Ja la coneixia de Rosa Sensat, on formava part del consell de redacció de la revista In-fàn-ci-a i feia molts cursos i assessoraments de formació sobre això que ara en diem educació visual i plàstica.

    La Roser era una artista-mestra o una mestra-artista especialment dotada per veure el que els altres no sabíem descobrir quan miràvem una pintura. Ella segur que davant de La caiguda d’Ícar, de Brueghel, veuria la cama del jove sortint de l’aigua com si participés en un concurs de natació sincronitzada. Aquest és el primer detall que ella veuria, el més significatiu de la pintura, i després ens parlaria de la resta, del context que no és altre que la indiferència del mon davant la tragèdia. Davant de la seva mort jo no em sento indiferent, em sento més pobre, sense un referent que per sempre més estimaré, que es convertirà en memòria de tot el que hem viscut junts.

    Amb la Roser havíem parlat molt d’educació. Quan li demanava per què li agradava tant Kandinsky i endevinava que jo no l’entenia gens, em mirava i contestava: “Però deixa’t estar d’entendre, que tot ho vols entendre. Deixa’t posseir per les formes, pels colors, deixa’t portar per les emocions i ja l’entendràs”. Un dia vaig assistir a una sessió on presentava als seus nens i nenes del parvulari un quadre de Miró. Ella deixava dir i anava reconduint la conversa. Miró és un pintor que els nens i les nenes entenen perfectament perquè  tinc la impressió que Miró era una criatura i les criatures s’entenen més del que ens pensem S’entenen i no els fa vergonya mostrar les seves emocions.

    La Roser era com Miró, sabia deixar-se portar per la bellesa d’una pintura, pels colors o les formes, pels espais plens i pels buits, com passa en la poesia. O en una peça musical. La Roser es perdia dins del quadre. Podia estar present a las Meninas o en els rostres de Picasso. I parlant de Picasso un dia li vaig dir: “Quina mania té aquest home de pintar rostres estrafets, deformats”. I ella, compassiva com era, no em va enviar cap llamp, senzillament em va respondre: “Mirant aquests rostres els veus de cara i de perfil alhora”. I tenia raó i quan miro alguna pintura de Picasso recordo aquestes paraules.

    Dona infatigable, que cuidava tots els detalls. Quan celebràvem l’amic invisible tots desitjàvem que la nostra amiga fos la Roser, perquè ens regalava una cosa feta per ella, una petita meravella i, a més, embolicada de tal manera que et feia pena obrir el regal.

    Infatigable, ja ho he dit, i exigent. No era fàcil donar-li la volta quan discrepaves d’alguna cosa, però sovint acabaves descobrint que tenia raó i si no en tenia tant se val, perquè era un goig escoltar-la argumentar.

    I ara, estimada amiga, passeges entre els colors de Van Gogh amb la Laia i totes dues contemplareu el nostre mon com una joia, com una esperança malgrat tots els dolors del present.

    Quan et sembli oportú, Roser, vine’m a veure als peus del llit, em crides suaument i parlarem d’aquesta frase que he recordat d’un llibre de François Cheng que es diu Cinco meditaciones sobre la belleza. Diu així:

    “La bondad garantiza la calidad de la belleza;

    la belleza irradia la bondad y la hace deseable”.

    A primer cop d’ull trobo que té raó. Tu, d’alguna manera, encarnaves aquesta bondat sense renunciar a la bellesa. O encarnaves aquesta bellesa sense oblidar la bondat.

    No sé què en penses, Roser, jo t’espero una d’aquestes nits i en parlem. I segur que també riurem una estona.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Obituari opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Albergs i cases de colònies acumulen 50 milions en pèrdues per la pandèmia
    Next Article
    Opinió
    En Peric fa llibres
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}