Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Schleicher, creador de PISA, conclou que l’alumnat ha de raonar més i repetir menys

    Redacciómaig 23, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Andreas Schleicher, director d’Educació de l’OCDE i coordinador de les proves PISA | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “No es tracta de reproduir el que ja sabem, sinó de fer les preguntes adients perquè els alumnes raonin i puguin aplicar el que han après a l’escola. El món ja no només recompensa allò que sabem, sinó el que podem fer amb el que sabem” ha afirmat a Barcelona el director d’Educació de l’OCDE i coordinador de les proves PISA, Andreas Schleicher, en el marc de la jornada sobre ‘L’escola, el reflex de la societat del futur’ organitzada pel Cercle d’Economia i Innovamat.

    Schleicher ha destacat que “hauríem de veure les capacitats socials no com a  productes secundaris, sinó com a productes fonamentals”. “Estem ensenyant als estudiants en el passat, i no preparant-los per al futur. Les proves PISA emmirallen com el món laboral està evolucionant”.

    En clau catalana, ha dit que “els estudiants a Catalunya són bons reproduint el que se’ls ensenya a l’escola, però tenen dificultats per extrapolar els seus coneixements, i per això, hi ha hagut baixos resultats a les proves PISA”

    El director d’Educació de l’OCDE ha ressaltat la necessitat que hi hagi més implicació de la societat en el desenvolupament educatiu dels estudiants: “Les escoles han d’esdevenir institucions obertes al món, i docents i famílies han de formar part d’aquesta transformació.

    Aprenentatge competencial

    L’esdeveniment ha comptat amb una taula rodona sobre l’aprenentatge competencial, la formació docent i la importància de la investigació a l’aula. Entre els participants es trobaven Verónica Sánchez Orpella, membre de l’equip directiu de l’Escola L’Horitzó; Albert Vilalta Riera, professor i investigador de didàctica de les matemàtiques a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i membre de l’equip didàctic d’Innovamat; i Joan-Ramon Borrell, professor titular d’Economia a la Universitat de Barcelona (UB) i secretari del Premi Ensenyament Fundació Cercle d’Economia, com a moderador.

    “En l’ensenyament no es tracta de trobar la resposta adient, sinó de guiar els alumnes mitjançant bones preguntes perquè raonin”, ha explicat Sánchez en referència a l’aprenentatge competencial, a la qual cosa Schleicher ha afirmat que “abans apreníem per fer una feina. Avui, aprendre és la feina. Per això, la formació contínua dels docents i la motivació per aprendre ha de sorgir de manera intrínseca”.

    “Existeix una gran distància entre la recerca que es fa en didàctica per millorar l’aprenentatge i el que realment passa a les aules. Com podem solucionar-ho?”, s’ha preguntat Vilalta. “És just el tema central”, ha contestat Schleicher. “És essencial que els que estan a primera línia, els docents, puguin estar atents a com canvia el món. Han de crear un bon ambient a l’aula i connectar l’aprenentatge amb el món real”.

    L’esdeveniment ha estat inaugurat per Pedro Fontana, qui ha destacat la necessitat de fomentar espais que entenguin i analitzin les proves PISA, que ha qualificat com un “projecte d’avaluació pel canvi”. “No sabem quines competències i habilitats seran importants pel futur, però hem de formar a persones lliures, crítiques i versàtils, amb capacitat d’aportar riquesa a la societat”, ha afegit.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Andreas Schleicher Informe PISA PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    CCOO reclama redefinir el 0-3 per reconèixer la primera etapa educativa
    Next Article
    Entrevista
    «Els joves hem de superar la por de fracassar, ja que també és tenir por de viure»
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    2 comentaris

    1. Enric on maig 24, 2024 3:51 pm

      El rànquing de matemàtiques situa, per ordre de puntuació, els següents països com els que tenen millors resultats a les proves PISA: Singapur (1r), Macau (2n), Taiwan (3r), Hong Kong (4t), Japó (5è), Corea del Sud (6è). El primer europeu és Estònia, en el 7è lloc. Cal dir que aquests 7 països també apareixen en les primeres posicions a les proves de Comprensió Escrita i Ciències.

      Això deu voler dir que, en aquests països “els alumnes no reprodueixen el que ja saben, sinó que es fan les preguntes adients perquè els alumnes raonin i puguin aplicar el que han après a l’escola”…

      No puc estar més d’acord amb la frase “el món ja no només recompensa allò que sabem, sinó el que podem fer amb el que sabem”. Però crec sincerament que per “poder fer amb el que sabem”, primer cal saber i així tenir la base necessària per poder fer.

      Tinc la sensació que, de vegades, ens perdem en el tema del raonament. Volem raonar coses que no sabem i opinar sobre fets que no entenem. No és molt més lògic plantejar que cal saber i entendre per a poder raonar i opinar amb criteri.

      Una cosa més quan fa referència a la lectura dels resultats de les proves PISA a Catalunya: “els estudiants a Catalunya són bons reproduint el que se’ls ensenya a l’escola, però tenen dificultats per extrapolar els seus coneixements, i per això, hi ha hagut baixos resultats a les proves PISA”. En aquest punt em pregunto: Tenen dificultats per extrapolar els coneixements o no hi ha suficient coneixement per extrapolar-lo?

      Em considero defensor del raonament lògic, de l’aprenentatge significatiu o, com diu el Sr. Schleicher, de la necessitat de connectar l’aprenentatge amb el món real i crear persones lliures, crítiques i versàtils… Però també crec fermament en la capacitat de treball, l’esperit de sacrifici i la importància del bagatge cultural de les persones i, deixeu-me dir que, sense esforç, sense coneixement i una sòlida base cultural, els nostres alumnes difícilment assoliran la llibertat, la versatilitat o l’esperit crític que els hi desitgem.

      Reply
    2. Josep on maig 26, 2024 7:58 am

      Totalment d’acord amb l’Enric… Una cartolina, una foto descontextualitzada i un text de la Viquipèdia no poden fer-te raonar ni tampoc fer que esdevinguis reflexiu o crític. Això només ho pot fer un professor o un mestre que t’interpel·la i que t’apropa al coneixement, la cultura i les idees.
      Al Sr. Schleicher li passen vàries coses: no coneix el sistema educatiu català, ni com de baix ha arribat a caure; pren l’alumnat per imbècil i parla emetent eslògans, no idees ni propostes sobre les que puguem construir una escola millor.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}