Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Segones generacions?

    Xavier Besalúoctubre 23, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Xavier Besalú és professor de pedagogia de la Universitat de Girona

    Segons dades del Departament d’Ensenyament, gairebé el 90% dels infants de parvulari i més del 50% dels que fan educació primària que tenen nacionalitat estrangera han nascut a Catalunya. En cap cas, doncs, poden ser considerats immigrants. Posats a dir, és discutible fins i tot que els infants d’educació infantil i primària nascuts a l’estranger i arribats a Catalunya amb els seus pares hagin de ser considerats immigrants, ells que ni van prendre la decisió de marxar del seu país, ni van tenir temps d’adoptar amb plenitud les formes de vida i de relació més habituals en aquell entorn.

    Per altra banda –i això val tant per als fills de famílies estrangeres com per als fills de les famílies autòctones-, com s’ha dit més d’una vegada, les persones som tant o més fills del temps i de l’espai que ens han tocat de viure que dels nostres propis pares. Els fills no són al món per convertir-se en fotocòpies dels seus pares, sinó per esdevenir persones úniques i independents (també dels seus progenitors). Ens guardarem prou de negar el pes i la poderosa influència de la socialització familiar en la construcció de les identitats personals, però és una evidència prou constatable, especialment en les famílies amb diversos fills, que d’uns mateixos pares i d’un mateix entorn familiar no se’n segueix una “producció” homogènia.

    Sovint, quan ens referim als infants i joves fills de famílies immigrades, es fa servir l’etiqueta de “segona generació”, com si la immigració fos un tret hereditari, o un estigma, que passa de generació en generació fins no se sap quan. Ja fa temps que sabem que els paràmetres que serveixen per conèixer i comprendre els joves i adults que han immigrat no són aplicables als seus fills, però a vegades el desconeixement, a vegades la inèrcia mandrosa o els pes d’uns apriorismes poc justificats porten a fer aquests reduccionismes.

    Els infants i adolescents són, abans de res més, infants i adolescents que viuen el present. En el cas dels fills de les persones immigrades, les referències al passat familiar, al territori d’origen, són sempre llunyanes, indirectes i mediades pels seus pares, perquè ells ni ho han viscut ni estan en condicions de recrear-ho. I el present i el futur el comparteixen amb els infants i adolescents amb qui van a escola, amb qui juguen, amb qui es barallen. Tant les possibilitats com les incerteses són múltiples, però el marc on s’han de dur a terme, l’horitzó que els dóna sentit, és el que experimenten cada dia, tant en la seva dimensió local com en el seu vessant més global. És des d’aquesta òptica que etiquetar els fills de les famílies immigrades com a immigrants (o segones generacions d’immigrants) és un error que pot ser viscut com un estranyament, com un menysteniment, com una desqualificació per part de qui ni n’és, ni se’n considera.

    Tot això ve a tomb arran d’una recerca publicada per l’Obra Social de la Caixa: “Créixer a Espanya. La integració dels fills d’immigrants”, on es conclou que “per a un sector important dels fills d’immigrants, la integració a la societat espanyola és un fet consumat” (gens sorprenent, per altra banda, tingui el significat i el contingut que tingui la “integració”). Expliquen també que els fills de famílies immigrades tendeixen a tenir ambicions més altes que no pas els seus companys de condició social semblant (probablement vegin en el sistema escolar la via més eficaç per progressar socialment, a diferència dels desencantats infants i joves autòctons); que el capital humà dels pares té un impacte clar en els resultats acadèmics (exactament igual que amb els nois i noies de famílies autòctones); que la influència dels companys és molt gran (i d’aquí la importància de combatre la segregació escolar i de vetllar per uns entorns escolars estimulants i plurals).

    En tot cas, la categoria “segones generacions” a l’hora de percebre, acompanyar i treballar amb infants i adolescents de famílies immigrades, és, més que enganyosa, equivocada i perjudicial, de manera que caldria desterrar-la tant de la recerca com de la pràctica educativa. D’una banda, perquè tots els alumnes mereixen ser tractats com a persones úniques i singulars, independentment de les seves múltiples adscripcions comunitàries. De l’altra, perquè els vincles que els uneixen als seus companys de generació i les experiències quotidianes que viuen són o poden ser, a tots els efectes, més definitòries que els vincles de sang. Si més no, les escoles i els instituts s’han de constituir en espais que eixamplin el camp de possibilitats i d’expectatives de tot el seu alumnat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El cansament durant l’examen afecta els resultats d’Espanya en la prova PISA
    Next Article
    Actualitat
    Magical girl
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}