Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Set pel·lícules per commemorar els drets de la infància a dins i fora de l’aula

    Jaume Carbonellnovembre 19, 20197 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La infància ha estat representada, amb major o menor encert, per les cinematografies de mig món, mitjançant històries individuals i col·lectives, amb mirades variades i en els més diversos escenaris de socialització. En molts casos, l’incompliment sistemàtic de drets reprodueix la situació d’oblit, abandó i maltractament infantil, mentre en uns altres s’obre un raig d’esperança cap a alguna mena d’inclusió i benestar. A l’hora de la selecció, s’han tingut en compte aquests criteris, encara que amb molts dubtes a causa de les àmplies possibilitats d’elecció. Hi ha tantes i tan bones pel·lícules!


    Billy Elliot

    Stephen Warbeck. Regne Unit, 2000, 111 min.

    La història d’un nen que ha de lluitar contra els prejudicis i estereotips sexistes d’una comunitat que viu un ambient de duresa laboral a causa d’una llarga vaga minera contra la política neoliberal de Margaret Thatcher, amb enfrontaments diaris amb la policia. Billy, amb tenacitat i persistència, abandona la boxa –activitat considerada genuïnament masculina–, pel ballet, etiquetada de femenina. La pel·lícula és un al·legat a favor del dret a la diferència i a la llibertat, que mostra amb tot luxe de detalls el procés d’autoafirmació personal i la manera d’afrontar les dificultats i superar-les. Una pel·lícula que té el mèrit d’explicar de manera diàfana els condicionants i convencionalismes socials, però també l’evolució dels personatges –el cas del pare és el més emblemàtic– que viuen la situació de Billy de manera contradictòria.


    El Bola

    Achero Mañas. Espanya, 2000, 84 min.

    Un barri obrer. Una família afectada per la mort del seu fill gran, la conseqüència del qual és la descàrrega en forma de maltractaments físics i psíquics per part del pare sobre el Bola. Així és com es coneix a aquest nen de 12 anys, perquè porta sempre damunt una bola metàl·lica que diu que li dóna sort. L’atmosfera familiar sòrdida i violenta la viu l’adolescent de forma avergonyida i li incapacita per a relacionar-se amb els seus companys. La situació fa un tomb amb l’arribada d’un nou company de classe que li permet travar una sòlida amistat i conèixer una família molt diferent. Aquesta circumstància li dóna força per enfrontar-se a la seva en la part final del film. Un relat precís i emotiu sobre el plaer de viure i la necessitat de sobreviure, sobre el maltractament infantil, els prejudicis familiars, la vida i la mort, el fracàs de la resposta institucional –digui’s escola o serveis socials– i sobre les oportunitats que sorgeixen de manera imprevista.


    El milagro de Ana Sullivan

    Arthur Penn. Estats Units, 1952, 107 min.

    Pel·lícula basada en fets reals que mostra el complicat procés que segueix Helen Keller, una nena cega i sord muda, per comunicar-se. En aquesta missió l’ajuda la mestra-institutriu Ana Sullivan, parcialment cega, la qual utilitza el llenguatge de signes per aconseguir-ho. En aquest relat es mostren les dificultats però també les possibilitats d’integració, amb algunes escenes memorables, com l’última, en la qual Helen descobreix l’aigua que surt de la font i intenta anomenar-la mentre Ana li ho ensenya mitjançant signes. És interessant analitzar com ho viu la família d’Helen, arribant a estar a prop de tirar la tovallola, amb una mare amb actituds excessivament consentides i un pare que se la vol treure del damunt per aparcar-la en una institució. I, per sobre de tot, cal destacar la tenacitat humana i professional de l’educadora per posar-se en la pell d’Helen, i amb mètodes que en alguns casos podran considerar-se poc ortodoxos –aquí hi ha molt de joc per al debat– aconsegueix el que inicialment semblava impossible.


    En el mundo a cada rato

    Direcció compartida. Espanya, 2004, 116 min.

    El propòsit d’aquest documental és sensibilitzar sobre les situacions problemàtiques de la infància i sobre el treball d’Unicef pel que fa a la protecció dels drets de la infància en el món. S’aborden les prioritats d’aquest organisme: l’educació de les nenes; el desenvolupament integrat en la primera infància; la immunització; la lluita contra el VIH/SIDA; i la lluita contra la violència, l’explotació i la discriminació. Són cinc històries protagonitzades per nens i nenes i rodades a diferents països: a l’Índia El secreto mejor guardado, dirigida per Patricia Ferreira; a Guinea Equatorial La vida efímera, a càrrec de Pere Joan Ventura; a l’Argentina Las siete alcantarillas, dirigida per Chus Gutiérrez; al Perú Hijas de Belén, de Javier Corcuera; i al Senegal Binta y la gran idea, a càrrec de Javier Fresser. Geografies i espais de socialització de la pobresa infantil, enmig de l’explotació laboral i la manca de drets bàsics com els d’escolarització, salut, acolliment, protecció i afectivitat.


    La vida és bella

    Roberno Benigni. Itàlia, 1997, 117 min.

    La història està inspirada en part en l’experiència real d’un dels pocs jueus que va poder sobreviure l’Holocaust. La primera part del film narra el canvi que experimenta Itàlia després de la invasió nazi, amb alguna paròdia sobre els ocupants i les teories racistes. Però el nucli substantiu discorre quan el pare, enviat al camp de concentració amb el seu fill, li oculta la terrible situació que estan vivint, fent-li creure que és només un joc en el qual han de guanyar punts, i el primer que guanyi 1.000 punts aconseguirà un tanc autèntic. També li diu que si plora, demana menjar i vol veure a la seva mare, perdrà punts, mentre que si s’amaga dels guàrdies del camp obtindrà punts extra. Una cinta molt polèmica, amb tants adeptes entusiastes com detractors que van acusar el director de banalitzar l’Holocaust. També planteja l’espinosa qüestió de fins a quin punt la infància ha de ser protegida i el món real ha de ser substituït per la fantasia. En altres conflictes bèl·lics apareixen totes dues posicions.


    Els 400 cops

    François Truffaut. França, 1961, 100 min.

    Un dels films mítics sobre la infància. Una història de sofriment i de rebel·lia explicada amb una sensibilitat exquisida. Antoine Doinel, en el seu trànsit de la infància a l’adolescència, és víctima de l’abandonament físic i la falta d’afecte. El seu mestre no el tolera, la seva mare l’avorreix i el seu pare acaba per sentir el mateix. No encaixa en la família, ni a l’escola ni en el correccional on l’acaben enviant. Les institucions familiar, escolar i carcerària són qüestionades obertament per Truffaut, seguint les petjades de Foucault; i davant d’una educació basada en l’obediència proposa la satisfacció del desig de viure i gaudir del temps. D’aquí les correries d’Antoine per la ciutat, el seu descobriment de la literatura o la seva passió per conèixer la mar, que simbolitza la cerca d’un camí propi des de l’autonomia i la llibertat, en una seqüència final memorable caminant a la platja, que s’obre a un futur incert però necessari. Perquè en el seu present, mesquí i miserable, no hi ha sortida.


    Planta 4a

    Antonio Mercero. Espanya, 2003, 101 min.

    Un grup d’adolescents malalts de càncer conviuen en una unitat de traumatologia d’un hospital, i aconsegueixen amb la seva alegria i relacions empàtiques fer suportable la seva estada. En aquest microcosmos, la tendresa, el bon rotllo i l’humor substitueixen el drama i la tragèdia. Una vida quotidiana repleta de converses, carreres en cadires de rodes pels passadissos, amb algun partit de bàsquet o un concert d’Estopa com a fi de festa. Un film on es creuen, al mateix temps, la construcció de les identitats individuals –embolicades de pors, records, desitjos i solituds– amb els vincles de pertinença al col·lectiu. Un cant a la solidaritat, a l’amor, a l’amistat i a l’optimisme de la voluntat. La història s’inspira en l’autobiografia del guionista Albert Espinosa, hospitalitzat durant cinc anys: “Va ser una de les millors èpoques de la meva vida, en la qual lluitàvem i vivíem dia a dia”. Primer va portar les seves vivències al teatre amb l’obra Los pelones, i més endavant la va plasmar al cinema, en una sèrie televisiva de gran audiència (Polseres vermelles) i en un llibre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema Convenció dels drets dels infants Dia Mundial Drets dels Infants pel·lícules
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els drets dels infants i la jornada Marta Mata
    Next Article
    Opinió
    Pin parental, no gràcies
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    Un palmarès marcat per la figura del pare

    maig 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}