Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Si pogués, tornaria a ser mestre

    arodriguezoctubre 9, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Ser mestre no és poca cosa, més aviat n’implica moltes, de coses, tant en l’àmbit professional com personal. Ens mou ajudar als altres, ens apassiona engrescar i motivar als alumnes, ens emociona veure com superen dificultats i aconsegueixen fites personals o acadèmiques. Per contra, ens preocupa que no se’n surtin, ens remou per dins veure’ls tristos, ens molesta que llencin la tovallola…

    El mestre es fa a l’acció, en el tu a tu amb els alumnes, en l’atenció directa… És una feina molt intensa: el dia a dia sovint ens absorbeix i és molt necessari sentir-nos acompanyats i, de vegades, sostinguts pels nostres companys. Ens agrada reflexionar i arreglar el món, si no fos així, estaríem al capdavant d’una classe? Som observadors, per poder atendre i buscar el millor dels nostres alumnes com per millorar la nostra pràctica pedagògica. Necessitem aprendre i ho fem no només per necessitat professional, si no pel convenciment personal que un mestre mai no és un producte acabat.

    Fa catorze anys que estic a la trinxera i espero que me’n quedin molts més. Sens dubte, he après molt més dels meus alumnes i de les meves alumnes que ells i elles de mi. No n’hi ha un d’igual. Sabem que el que funciona a uns, perjudica uns altres, i a l’inrevés. I el que un dia va bé, l’altre malament; el que havies planificat per al dia s’esguerra al cap de cinc minuts de començar la classe. No hi ha varetes màgiques. Però sí comptem amb un grapat d’eines que funcionen: el treball artesà del dia a dia, que es cou a foc lent, el que es fa de cor i amb respecte, des de l’honestedat i amb dosis infinites de paciència. Sabent mirar i escoltar, estar present i disponible, acollint i acompanyant sense condicions prèvies, sabent dir: sí i no, no ho sé, gràcies, per favor i disculpes, tot marcant límits necessaris, descobrint i potenciant capacitats i habilitats, reconeixent a l’altre de forma plena… Sense oblidar-nos de les famílies, amb les quals compartim un projecte comú, que ens confien els seus tresors més preuats.

    Quina enorme gratitud sentim quan antics alumnes ens vénen a veure a l’escola i ens fan una abraçada, o quan els trobem pel carrer i ens criden: “Profe!”, o quedem per dinar… I recorden molt millor que tu els moments que per ells van ser importants: quan els vas escoltar o ajudar amb un problema, quan vam compartir alegries, tristors, desenganys, emprenyades… I ho transmeten amb un somriure i et donen les gràcies, “gràcies per aguantar-me”, “per la paciència”, “per ajudar-me”, “per no haver-me jutjat”…I just aquí sents una responsabilitat enorme que fins i tot fa vertigen. Ho redescobreixes, perquè ja ho saps, però t’adones encara una mica més, que ho hem de fer tot amb molta cura, que transcendim en la vida d’aquestes persones i que podem fer un gran bé o un horrible mal.

    I és per totes aquestes coses, i algunes més, que, si pogués, tornaria a ser mestre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Manifest per una educació democràtica en valors
    Next Article
    Entrevista
    Miguel Gallardo: “Sóc un gran defensor del còmic com a mitjà de divulgació”
    arodriguez

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}