Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Sigueu sostenibles i trieu joguines no sexistes!

    Conxa Royo Callejadesembre 29, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Conxa Royo Calleja. Màster en estudis de dones i membre de la Unitat d’igualtat de la UOC

    S’acosten els Reis i tornem a tenir un repte davant nostre: el foment del consum responsable i la tria de joguines no sexistes.

    Les joguines juguen un paper fonamental en l’educació de les nostres filles i dels nostres fills, de nebodes i nebots, de nétes, de néts. Mitjançant el joc la canalla practica models de socialització, s’educa, adquireix hàbits, es construei expectatives. Amb les joguines, i el seu ús, es transmeten valors, models i imatges del món.

    Les experiències lúdiques dels infants es basen en l’exploració i en la repetició i són bàsiques en el seu desenvolupament cognitiu. Les joguines són eines que permeten el desenvolupament de capacitats i si limitem les nenes i el nens a jugar només amb un tipus de joguines, estem limitant també el seu desenvolupament.

    Podríem dir que el joc prepara per a la vida adulta, permet representacions on les criatures en són les protagonistes. Mitjançant el joc exploren l’entorn, l’imiten. Mitjançant el joc es socialitzen i els permet d’aprendre estructures de l’entorn social.

    Amb la tria de les joguines hem de tenir molt present que s’introdueix el joc perquè puguin experimentar, explorar i desenvolupar les seves capacitats; amb el joc corregeixen errors i troben solucions als problemes que puguin experimentar. I, si ho fan mitjançant joguines sexistes, aquest joc serà determinista i no es desenvoluparà en uns paràmetres de llibertat.

    Cal, doncs, que abans de portar-les a casa valorem si les joguines que triem reprodueixen estereotips de gènere, si són adequades per a l’edat de les criatures, si potencien la cooperació i el treball en equip.

    No es tracta de què ara els nens juguin a nines i les nenes a cotxes. El problema no són tant les joguines sinó l’orientació que se’ls dóna promocionant-les per a ús exclusiu de nenes o de nens. El problema és considerar espontani o innat un constructe social, una constructe cultural. Les nenes i els nens imiten les persones adultes, les conductes que observen al seu voltant, en el seu entorn, i n’assumeixen els rols. L’important és que es puguin oferir nous models de relació que permetin que la canalla pugui desenvolupar-se sense les cotilles dels estereotips, dels rols tradicionals de gènere, que no fan altra cosa que limitar les seves potencialitats.

    Parafrasejant l’Observatori de les Dones als Mitjans de Comunicació[i], no és gens saludable que contraprogramem, també amb les joguines, els compromís i la feina que s’està duent a terme des de les escoles i els instituts en coeducació.

    Aquests Reis, trieu joguines no sexistes i comprometeu-vos amb la construcció d’una societat més justa per a tothom, més lliure i més sostenible, reciclant l’ús de les joguines que ja teniu.

    [i] Contraprogramació, Observatori de les dones als mitjans de comunicació, www.observatoridelesdones.org

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Diari de l’Educació us desitgem unes bones festes!
    Next Article
    Actualitat
    La màgia de la veritat
    Conxa Royo Calleja

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.