Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Sis escoles que demostren que l’ús dels mòbils a l’aula és possible

    Tomeu Ferrerfebrer 24, 20157 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Tom Woodward
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’ús dels mòbils a l’aula no és una quimera. Les noves possibilitats d’aprenentatge que obren els smartphone –dispositius que ja estan en mans del 90% dels adolescents catalans– pesen més en alguns casos que els històrics recels que han suscitat els telèfons entre el cos docent. Horts intel·ligents, exposicions de realitat augmentada, jocs de preguntes… Els projectes educatius dissenyats a l’entorn dels mòbils són cada cop més nombrosos. En aquest article en destaquem sis, els que han estat seleccionats per als Mobile Learning Awards, que s’entregaran en el marc de les jornades ITWorldEdu de la mà del programa mschools, impulsat per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, GSMA i Mobile World Capital.

    En aquest article, els mestres impulsors d’aquests projectes valoren quines finestres els han obert les tecnologies mòbils a l’aula, així com els límits que encara han de mantenir en el seu ús. De les seves aportacions se’n desprèn que la incorporació dels telèfons a les aules és pedagògicament profitosa però encara cautelosa, i sempre supeditada a projectes educatius concrets, molts dels quals s’integren en diverses assignatures. Pocs són els que l’han convertit en una eina escolar més, per molt que captivi els alumnes, i molts són els que en l’actualitat ho estan debatent als claustres.

    2. L’aventura del geocaching

    Els mòbils són una eina que per si sola desperta la motivació dels alumnes, però si a més es fan servir com a eines per buscar tresors amagats en la natura, l’estímul és indiscutible. Ho explica Nacho Gálvez, mestre d’educació física a l’escola El Turó (Montcada i Reixach), que ha introduït el fenomen del geocaching –recerca d’objectes amagats mitjançant GPS– amb els seus alumnes. La iniciativa, que duen a terme cada trimestre, implica diverses assignatures. “L’activitat és interdisciplinar. A socials i naturals es treballen els mapes, que després s’integren al dispositiu; a educació física fem les sortides, i a matemàtiques analitzen les gràfiques de velocitat, alçada i temps que es desprenen del recorregut”, detalla Gálvez.

    “És un aprenentatge molt significatiu, i que potencia el treball cooperatiu, perquè van en grup, compartint el dispositiu mòbil”, comenta el mestre. Més enllà d’aquesta activitat, al centre estan “discutint” actualment la formalització de l’ús dels mòbils. “Hi ha una part de temor, és evident, però per altra banda són moltes les possibilitats educatives que ofereix, i el professorat ho sap”, conclou Gálvez.

    2. El ‘trivial’ a l’institut

    És habitual veure com els professors de l’institut Baix Camp (Reus) conviden els alumnes a treure els seus telèfons i jugar al trivial. Això sí, es tracta d’un trivial casolà, el PICA’t, una aplicació que han dissenyat els propis estudiants de formació professional de l’institut per als seus companys d’ESO. “A cada assignatura els alumnes elaboren 30 preguntes sobre el temari, que s’incorporen al joc”, explica el director del centre, Josep Lluís Queralt. Un cop a punt, els alumnes hi poden jugar en format entrenament –pensat per estudiar, les preguntes se cenyeixen a l’assignatura que l’alumne vulgui aprofundir– o el format competició –pensat per jugar amb els companys, les preguntes són aleatòries–. En el segon cas, l’institut ha impulsat rànquings de resultats, tot i que “evidentment”, explica Queralt, no tenen conseqüències acadèmiques.

    “Aprenen inconscientment, són els avantatges de l’anomenada gamificació, la incorporació del joc”, valora Queralt, que explica que a la llarga es plantegen estendre el model a altres instituts de la ciutat i fer lligues. L’ús dels mòbils a l’institut està circumscrit a “al seu ús educatiu i al que digui cada profe a la seva assignatura”, il·lustra el director, que assegura que tracten els dispositius “com una eina més, com la calculadora, o com el diccionari d’anglès”.

    3. L’hort urbà intel·ligent

    Els alumnes de l’escola Rel (Barcelona) fa vuit anys que tiren endavant un hort urbà, però en els últims mesos, quan fa fred a l’hivern, ja no han de sortir a l’exterior a regar-lo: ho programen a través del mòbil. A través del sistema de programació Scratch al qual s’adapta una placa d’Arduino, els alumnes d’aquesta escola d’educació especial han aconseguit convertir el seu hort urbà en un smart hort. “Ens permet programar el rec amb un temporitzador, els volums d’humitat, la temperatura…” explica Víctor Garcia, director del centre.

    La iniciativa va sorgir d’una Audiència Pública de l’Ajuntament de Barcelona, en la qual van poder proposar a l’institut municipal d’informàtica que els facilités la tecnologia i el coneixement per modernitzar el seu hort. I ara ho han convertit en un projecte de centre. “Ha de quedar clar que no és un simulacre; l’objectiu és controlar l’hort tan manualment com amb les noves tecnologies”, explica. En el cas dels seus alumnes amb necessitats educatives especials, considera que el mòbil “els dóna independència, i més ara amb els smartphone, molts aplicacions dels quals són intuïtives i serveixen per treballar molts aspectes”.

    4. L’Estació en realitat augmentada

    L’escola l’Estació de Sant Feliu de Guíxols, com el seu nom indica, està ubicada en l’antiga estació del poble, i sempre ha estat plena de fotos antigues. Però i si, a aquestes instantànies, se n’hi afegissin d’altres de tot el poble per completar un exposició sobre el passat de Sant Feliu? Doncs bé, això és el que han fet els alumnes, però amb la particularitat que han utilitzat mòbils i tauletes per enregistrar vídeos de cadascun dels punts emblemàtics de la localitat, que es poden visualitzar a l’exposició a través de codis QR.

    “És màgia, diuen ells”, explica Isabel Ventura, coordinadora TAC del centre, sobre la reacció dels seus alumnes en veure en funcionament de la realitat augmentada. Per ella no hi ha dubte que “els mòbils et permeten captar l’atenció dels infants, que són nadius digitals; després el que has de fer com a mestre és potenciar-ho per convertir aquesta atenció en un bon aprenentatge”, valora.

    5. El circuit d’orientació de Rubí

    A l’escola Torre de la Llebre (Rubí) van començar fent un circuit d’orientació en l’àmbit d’educació física, però la cosa se’ls n’ha anat de les mans: han acabat creant un circuit intel·ligent amb punts georeferenciats –que expliquen l’entorn social i natural amb codis QR– i amb objectes amagats per al geocaching. “Ha passat de ser una unitat didàctica d’educació física a un projecte de centre, que per la seva complexitat és transversal a la majoria d’assignatures”, explica professor Jordi Rovira. Els desnivells i localitzacions es treballen a mates; a les classes de llengua s’escriure les cartes a l’Ajuntament perquè els ajudi a desbrossar els camins; i a les classes de socials i naturals es prepara la informació sobre les masies i l’entorn natural que incorporaran els punts de referència del circuit.

    “L’avantatge principal és la motivació dels nens i nenes”, subscriu Rovira en referència a l’ús dels mòbils i sobretot tauletes -en el seu cas-, que els serveixen per seguir el circuit. “El claustre està veient que no és tan complicat incorporar aquests dispositius, però sí que algú n’ha de saber i a vegades és complicat perquè anem molt plens de feina”, constata Rovira.

    6. Tocar la flauta amb tutorials al mòbil

    Una mica a la manera de les flipped classrooms, a l’escola Les Roquetes (Sant Pere de Ribes) compten amb uns tutorials per aprendre a tocar la flauta, pensats per a mòbils i ordinadors, que permeten als alumnes practicar amb més facilitat a casa i, així, tenir la lliçó més ben apresa quan arriben a classe. “Hem adaptat la partitura tradicional al digital, amb l’avantatge que ara es pot escoltar i també veure un tutorial amb els forats que has de tapar de la flauta”, detalla el mestre de música, Salvador Oriola.

    “Ha tingut molt bona rebuda entre els alumnes, els ha semblat molt atractiu, i per nosaltres és molt útil i flexible perquè ens permet adaptar el programa a qualsevol cançó”, explica Oriola. Això sí, aquest mestre assenyala un risc del treball amb mòbils: a aquestes edats (Primària), i en entorns desfavorits, no tots els alumnes en tenen. “Hem dissenyat un document PDF pels que no en tenen”, explica, conscient però que aquesta és una bretxa que caldrà eliminar en el futur.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Propaganda electoral a les motxilles dels escolars d’Onda
    Next Article
    Actualitat
    6 escoles demostren que l’ús dels mòbils a l’aula és possible
    Tomeu Ferrer
    • X (Twitter)

    Periodista

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}