Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Sobre les qüestions reclamades a la vaga que van més enllà de les condicions laborals

    Rubèn Pinedagener 26, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació del 15 de març de 2022 | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    De forma sobtada, la pandèmia de la covid-19 ens ha recordat com d’essencial és disposar d’uns serveis públics de qualitat que contribueixin al benestar individual i col·lectiu. En aquest sentit, els sindicats de l’àmbit de la salut i de l’educació mobilitzen les seves bases per reivindicar la defensa dels seus drets i, per tant, la defensa del dret de tots els ciutadans i ciutadanes a disposar d’uns serveis públics de qualitat.

    Queda fora de dubte que els i les professionals de l’àmbit públic han de disposar d’unes condicions laborals a l’alçada de la importància cabdal que té el rol que desenvolupen. Des del Clam Educatiu estem convençuts que els sindicats són els agents que millor poden defensar les condicions laborals de les professionals de l’educació, i per això no ens posicionem sobre qüestions estrictament laborals.

    D’altra banda, hi ha algunes reivindicacions de caire pedagògic i de polítiques educatives reclamades pels sindicats, sobre les quals sí que volem manifestar la nostra opinió:

    • Decret de plantilles: negar la capacitat de seleccionar equips de les direccions perquè pot fomentar la selecció “a dit”, és desconfiar de la professionalitat del cos docent i perjudica els projectes de centre. Que els centres educatius tinguin autonomia per seleccionar els membres de l’equip docent és clau a l’hora d’impulsar projectes educatius sòlids i estables, condició necessària per contribuir a un aprenentatge de qualitat. Cal formar les direccions perquè siguin capaces de seleccionar de forma justa i professional, i també cal establir processos de selecció transparents.
    • Estabilització de places d’interins i interines: l’estabilitat de les interines i interins és necessària perquè puguin dur a terme la seva feina amb la qualitat que socialment s’espera. Per tant, estem d’acord amb la demanda d’estabilitat, tot i que no amb la forma d’estabilitzar places que es reclama. Actualment, el criteri que més es té en compte (molt per damunt de la resta) són els anys d’experiència exercint docència. Creiem que l’antiguitat no té per què explicar la competència ni el compromís docent. Hi ha docents amb molta experiència que són excel·lents, i també n’hi ha que no. Per a què l’estabilització de places no sigui contraproduent, creiem que caldria fer-ho a través de processos que valorin la competència docent, i no només l’antiguitat.
    • Concursos de trasllat: per cuidar els projectes pedagògics cal garantir l’estabilitat dels equips docents. L’actual procés del concurs de trasllats ho impossibilita perquè cada 2 anys es produeixen canvis que desestabilitzen els equips. Creiem que és rellevant la voluntat d’un professional a l’hora de triar un centre, però també ho és la necessitat d’un centre de rebre un professional alineat amb el seu projecte educatiu. Per això, creiem que l’assignació de docents a centres hauria de respondre a la voluntat d’un docent d’anar a un centre i la necessitat d’un centre de rebre aquest docent.
    • Nou currículum: no creiem que el nou currículum posi en perill la transmissió de coneixements ni incrementi la desigualtat, al contrari. El nou currículum està alineat amb el consens internacional sobre cap a on ha d’anar l’educació i ens ajuda a avançar en el desenvolupament integral dels infants i joves i en termes de justícia social. Defensar un sistema educatiu basat en la reproducció sistemàtica de continguts a partir de la memòria és un posicionament obsolet. Alhora, contraposar el desenvolupament de competències al coneixement és un contrasentit, ja que precisament el coneixement és un element constituent de la competència: no hi ha competència sense coneixement.
    • Educació inclusiva: com vam expressar en aquest article, estem totalment d’acord amb la demanda sindical de destinar més recursos a l’educació inclusiva per tal que tot l’alumnat, sobretot l’alumnat NESE que requereix mesures i suports addicionals i específics, pugui tenir l’educació que mereix.

    Creiem essencial posar en valor i defensar els serveis públics del sector de l’educació com a base del bé comú i la igualtat d’oportunitats, i per això és important que les escoles tinguin els recursos i l’autonomia necessària per garantir els estàndards de qualitat que el sistema educatiu necessita així com també vetllar per les condicions laborals dels docents.

    Si les idees que hem exposat en article et ressonen, adhereix-te al Clam Educatiu!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió vaga vaga educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Milers de manifestants reclamen una educació i una sanitat públiques i de qualitat
    Next Article
    Reportatge
    Les beques de menjador escolars es paguen amb retards de fins a un any
    Rubèn Pineda

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    3 comentaris

    1. Jaume Cela Ollé on gener 26, 2023 10:21 am

      M’adhereixo al contingut d’aquest article. Gràcies i ànims

      Reply
    2. profe on gener 29, 2023 12:55 pm

      Y a vosotros, ¿quién os ha votado?
      Vale, así que tenéis 235 adhesiones en vuestra web (uau!!), contando a las familias, de un total de 116.999 profesores de primaria, secundaria y educación especial (sin contar a las familias ni profesores universitarios), ¿no?. (1)
      Pues temo deciros que vuestra opinión es maravillosamente irrelevante, podría decirse que no pasa de la anécdota, o del mal chiste.
      Ah, lo que no aparece en vuestra web es la estructura organizativa (¿hay presidenta, secretaria, estatutos,…. tesorero?) ni tampoco las fuentes de financiación (¿cuotas, publicidad, 3%,…).
      Para ser profesores no sabéis organizar un colectivo, pero adelante, todas las opiniones son bien recibidas. Eso sí, dependiendo del rigor y la coherencia, pasan a un debate o al cubo de la basura.

      (1) https://www.idescat.cat/indicadors/?id=aec&n=15712&lang=es

      Reply
    3. Jordi canelles on gener 30, 2023 7:15 pm

      molt d’acord amb el contingut de l’article.
      Endavant.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}