Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Supèrbia i humilitat docent

    Redacciómaig 31, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Començo establint un principi fonamental: no puc entendre un docent que no valori molt positivament l’avaluació i la consideri una eina essencial de la nostra professió; seria incomprensible i paradoxal per mi trobar-me un docent que cregui que l’avaluació no és una eina imprescindible per a la millora i el progrés, ja sigui en relació amb els seus alumnes com també en relació amb la mateixa pràctica docent.

    Establert aquest punt de partida, estic convençut que una immensa majoria de docents, per no dir tots i semblar massa contundent, planifiquem l’avaluació com a eina per comprovar el rendiment dels nostres alumnes i, també i sobretot, l’efectivitat de la nostra tasca. Tenim bibliografia suficient i aportacions molt valuoses des de fa temps que ens han obert els ulls a l’evidència. Segur que no ens cal recordar la Neus Sanmartí i les seves aportacions sobre el valor de l’avaluació o sobre per què ha de ser l’avaluació el pal de paller de la nostra acció docent. I, per aquest motiu, segur que a hores d’ara ja no hi ha ningú que redueixi l’avaluació a l’acte simple de qualificar, de posar una nota. Aquest reduccionisme, sense dubtes, oferiria una imatge ridícula de la nostra professió. Tots sabem del valor de l’avaluació formativa i analitzem els resultats dels treballs dels nostres alumnes per saber què ha funcionat o què hem de revisar. No ho podem evitar, som així de crítics i humils.

    Però, a més, conscients del valor de l’avaluació, els docents també volem que un altre professional ens avaluï. Perquè, què implica voler ser avaluats? És evident: la voluntat de millorar, de tenir l’oportunitat de no repetir els mateixos errors, de conèixer quina és la nostra efectivitat com a professionals i proposar-nos fites i camins de millora. Per tant, volem ser avaluats perquè som conscients de la nostra fal·libilitat. No entenc que hi pugui haver cap docent amb la suficient arrogància per a creure que no té res a millorar. No pot haver-hi cap docent que vegi innecessari que un altre professional entri a la seva aula, comprovi les seves programacions, observi la seva pràctica d’aula, analitzi la seva acció tutorial o la funció directiva o la tasca de coordinació assignada. Estic plenament convençut que volem que ens aconsellin sobre com podríem millorar la nostra tasca, sigui quina sigui dins del nostre centre educatiu, perquè busquem l’excel·lència.

    I precisament per la importància i necessitat de l’avaluació, també he de suposar que tots i cadascun de nosaltres, docents, veurem amb bons ulls compartir amb un altre company les nostres experiències i estarem encantats d’obrir les portes de l’aula perquè ens hi observi i valori l’efectivitat de la nostra acció educativa. Segur que volem que un altre docent ens doni el seu parer i puguem intercanviar amb ell recursos i perspectives. I, a l’inrevés, segur que estem desitjant entrar en les aules d’altres docents o altres escoles per observar, per contrastar amb ells els nostres plantejaments i compartir mètodes, tècniques o activitats. I tot això amb l’únic objectiu de millorar. És consubstancial a la nostra professió avaluar i compartir. Allò de tancar la porta de l’aula com si fos un espai hermètic en el qual podem fer el que se’ns acudeixi sense que ningú pugui qüestionar-ho, ha passat a la història. Ara ja no podem tancar l’escola i treballar des del sectarisme perquè, per fi, ja hem superat aquell temps de supèrbia i creences subjectives. Segur.

    Perquè l’avaluació és necessària, he de suposar que tots i cadascun de nosaltres, docents, veiem amb bons ulls obrir les portes de l’aula a un company perquè valori l’efectivitat de la nostra acció educativa. Segur.

    I aquest intercanvi i avaluació contínua ens porta ineludiblement a formar-nos per a avançar com a professionals. Educadors que no volen formar-se és un oxímoron impossible en el món educatiu. Segur. No puc pensar-ho d’una altra manera. No ens imaginem un metge que no vulgui millorar i que després de vint o trenta anys de professió continuï desenvolupant la seva activitat mèdica com el primer dia, al marge de les últimes investigacions i avenços de la ciència. Com tampoc no ens imaginem un enginyer o un arquitecte que desconegui els descobriments sobre nous materials, el disseny de noves maquinàries o les aportacions de la nanotecnologia, per exemple. Doncs, de la mateixa manera, no ens podem imaginar un docent que no estigui al cas de les aportacions de la psicologia, la pedagogia, la neurociència o la informàtica i no es formi sobre noves tècniques o metodologies docents, o sobre la importància de l’avaluació o la tutoria, per exemple.

    A més, els docents fem gala del nostre esperit crític i fugim de sectarismes. Mai abracem teories o plantejaments que no estiguin fonamentats en el coneixement científic o recolzats en estudis seriosos que demostrin la seva validesa. No trobarem docents que defensen un determinat plantejament educatiu a partir de la fe o de boniques paraules o des de la crítica arrogant del savi o per qualsevol altre convenciment subjectiu. No, de cap manera. Els docents, tots, llegim els estudis que es presenten a la comunitat i analitzem la seva validesa amb ulls crítics, ens actualitzem amb esperit analític i racional.

    Així doncs, puc assegurar que ja no existeix aquell plantejament sectari i immobilista que considerava que tot el que fa un docent sempre és bo, sigui el que sigui, perquè per alguna cosa és docent. Ja no existeixen aquells docents que estiraven la utilitat de vells apunts groguencs fins a la jubilació o que reduïen la seva activitat docent al dictat exclusiu de coneixements memorístics o a la lectura fidel del llibre de text. No, segur. Com tampoc no existeixen docents que siguin seguidors cecs de propostes lluminoses guarnides de boniques paraules, propostes farcides d’ideals naïfs però buides de suport experimental i contrastat. Segur que ja no queden docents que culpabilitzen dels mals resultats sempre als seus alumnes sense considerar que, potser, igual ells podrien millorar la seva acció a l’aula. Com tampoc no en queden dels que sempre culpabilitzen l’infortuni o el dimoni social per evitar mirar-se al mirall. Perquè els docents, tots, som crítics i mai no ens deixen portar per la fe en l’aplicació de determinats mètodes.

    Acabo ja. Podria passar que algú que llegeixi aquest article pensi que tot el que s’afirma és veritat. I estarà bé que ho pensi perquè confirmarà el meu supòsit: hi ha docents que avui dia veiem la nostra tasca amb ulls professionals i crítics, valorem l’avaluació docent com a eina essencial de millora i estem convençuts del valor de l’intercanvi i la formació contínua. També és possible que algú que llegeixi aquest article pensi que està escrit des de la ironia. I estarà bé que ho pensi perquè o bé confirmarà el mateix supòsit o bé se sentirà ferit per al·lusions. Doncs bé, són precisament aquests docents, els ferits, els que donen sentit a l’article: ells són els destinataris i estarà bé que, en llegir-lo, se n’avergonyeixin.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La Cultura no es tanca! (impressions personals sobre el cas Acadèmia Cultura)
    Next Article
    Actualitat
    Cambray renova el Departament amb una nova generació d’alts càrrecs
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}