Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    T’agrada? Facebook entra al món de l’educació

    Pau Rodríguezsetembre 8, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Maria Elena
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Facebook podria deixar de ser només, per a molts adolescents, la xarxa social a la qual es connecten quan arriben a casa. El web que va assolir fa poc mil milions d’usuaris en un dia –un de cada set habitants al món– ha decidit posar un peu a les aules, a través d’un software que està dissenyant en col·laboració amb Summit Public Schools, una xarxa californiana d’escoles charter –centres similars al model concertat: finançament públic, gestió sovint privada–.

    Així ho va anunciar Chris Cox, cap de producte de Facebook, en una entrada al blog, en la qual desvelava que vuit enginyers de la seva empresa han estan treballant colze a colze amb els mestres d’aquestes escoles durant el curs passat. El seu objectiu és desenvolupar un software que permeti aprofundir en un aprenentatge més personalitzat, segons Cox, una pràctica en la qual sembla que és pionera la xarxa Summit, nascuda amb la voluntat de renovar l’educació i que ja situa els seus centres educatius al capdamunt dels controvertits rànquings.

    Imatge del Pla d'Aprenentatge Personalitzat. / FB
    Imatge del Pla d’Aprenentatge Personalitzat. / FB

    “Hem vist una oportunitat per ajudar amb les nostres habilitats al futur de l’educació”, exposa Cox, “i volíem trobar la manera d’aconseguir un impacte en aquest sentit fent el que millor se’ns dóna: desenvolupar software”, conclou. El procés de creació avança, com és comú en aquests casos, envoltat de secretisme. En el seu comentari, Cox revela que estan treballant en un Programa Personalitzat d’Aprenentatge, que ja van experimentar 2.000 estudiants i 100 mestres el curs passat.

    En un reportatge a The New York Times se’n publiquen més detalls: el software permetrà que estudiants i docents puguin elaborar conjuntament classes i projectes fets a mida per als alumnes. Entre aquest sentit, la nova eina facilitarà que els professors puguin idear qüestionaris també ajustats a cada estudiant.

    L’entrada de Facebook al món de l’educació ha despertat suspicàcies per la seva condició d’empresa privada que genera grans beneficis –12 mil milions d’ingressos l’any 2014– i per la seva laxitud en les qüestions de privacitat. Als Estats Units aquest últim tema genera molta controvèrsia: el curs passat famílies i sindicats es van aliar per denunciar que la multinacional Pearson controlava les xarxes socials en època d’exàmens.

    El mateix Cox, tanmateix, ha anunciat que el projecte subscriu el Compromís per a la Privacitat dels Estudiants, un document avalat pel president dels Estats Units, Barack Obama, que estableix, entre altres mesures, la prohibició de comercialització de dades.

    En relació al potencial comercial del nou software, Facebook nega que aquesta sigui la seva raó de ser: “Esperem oferir l’aprenentatge personalitzat a qualsevol escola pública que ho vulgui i, més endavant, a qualsevol que tingui connexió a internet”. I de manera gratuïta, afegeix Cox al text. Ara bé, en declaracions a The New York Times, l’enginyer responsable del pla, Mike Sego, descarta que la porta comercial estigui del tot tancada: “Cada cop que li pregunto a en Mark [Zuckerberg] em diu: ‘No hauria de ser la prioritat ara mateix. Hauríem de continuar millorant-ho”.

    L’aventura milionària (i fallida) de Zuckerberg en educació

    Aquesta és la primera incursió de Facebook en el sector educatiu, un món que no és desconegut per al seu creador, Mark Zuckerberg, que ara fa exactament 5 anys va anunciar, en directe durant el show d’Opra Winfrey, que donaria 100 milions de dòlars a la xarxa d’escoles públiques de Newark, a Nova Jersei. En l’era del desembarcament de la filantropia dels grans empresaris en el terreny educatiu, Zuckerberg va secundar la proposta de les autoritats polítiques locals, convençudes que serien capaces de capgirar un ecosistema educatiu marcat pels mals resultats i la guetització.

    Un jove Mark Zuckerberg, l'any 2009 (Foto: Eirik Solheim)
    Un jove Mark Zuckerberg, l’any 2009 (Foto: Eirik Solheim)

    Però el fracàs d’aquella aposta va quedar evidenciat en un completíssim reportatge de The New Yorker, que recollia els escassos resultats de la política educativa a cop de talonari, resumida en la frase Vivian Cox, presidenta d’una entitat social i educativa de la ciutat: “Tothom cobra, però en Raheem encara no sap llegir”.

    Malgrat l’experiència negativa de Newark, l’acció filantròpica de Zuckerberg en l’educació s’ha repetit en altres ocasions, a través de fundacions impulsades per ell i la seva parella, Priscilla Chan. L’any passat va donar 120 milions de dòlars a les escoles públiques de Sant Francisco, i aquest curs ha invertit, per mitjà d’una ronda de finançament, 100 milions de dòlars en el projecte AltSchool.

    20.000 dòlars l’any: el preu de la utopia

    https://youtu.be/wbOd97VxbYc

    “La tecnologia allibera temps de classe per a què els mestres facin el que millor se’ls dóna –fer de mentors dels alumnes– i per a què els alumnes col·laborin entre ells i, fins i tot, s’ensenyin els uns als altres”, exposa Cox. No és la primera vegada que les grans empreses tecnològiques atribueixen als dispositius digitals i a internet la capacitat de contribuir a transformar l’educació. És el discurs centenari de la renovació pedagògica edulcorat amb mòbils, tauletes i recursos digitals.

    Aquest és el cas d’AltSchool, la xarxa de microescoles que ha rebut aquest curs una inversió milionària de Zuckerberg. Fundada per Max Ventilla, un dels creadors de Google+, aquest projecte s’apropa a l’utopia educativa: set alumnes per professor, participació familiar, alumnes agrupats no per les edats sinó per les inquietuds… Això sí: el preu és de 20.000 dòlars l’any.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    HUMOR: Es busca
    Next Article
    Actualitat
    Científics i investigadors: publicar o morir
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}