Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Científics i investigadors: publicar o morir

    Eduardo Azumendisetembre 8, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Diferents publicacions científiques.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiarionorte.es

    “En la comunitat científica estem tots obsessionats amb publicar articles”. Juan Miguel Campanar, professor de la Universitat d’Alcalá assegura que per a un investigador publicar ho és pràcticament tot. “Si no publiques no tens currículum i no aconsegueixes projectes; sense projectes no pots fer recerca. Es converteix en un cercle. Quant passes tres o quatre anys sense publicar res, te’n quedes fora. Publica o mor!”. Campanar ha impartit el taller Com s’escriu i es publica un article d’investigació dins dels cursos d’estiu de la Universitat del País Basc.

    Al Segle XVII, els científics no volien publicar els resultats de les seves recerques, encara que també donaven una gran importància a protegir la seva prioritat, és a dir, que ningú els robés intel·lectualment seves idees. Per a això, ocultaven les seves dades. Tanmateix, en l’actualitat “la millor manera de protegir els nostres resultats és la publicació”, apunta Campanar. Així van aparèixer les primeres revistes científiques. Des de llavors, la publicació és un element clau per al desenvolupament de la ciència i de les carreres dels científics. “Per a nosaltres és fonamental que la resta de la comunitat científica reconegui la nostra feina”.

    Campanar insisteix en la importància de publicar per a un investigador. Tot i així, “cal publicar en revistes de l’àrea temàtica de ciències. Però això és més difícil per als que treballen en ciències socials, perquè hi ha molt poques revistes que entren en aquesta categoria. És una feina molt exigent, sempre estàs connectat. És una feina que t’ha d’agradar”.

    Els professors d’universitat poden demanar cada sis anys que s’avaluï la seva activitat de recerca a la Comissió Nacional Avaluadora de l’Activitat Investigadora (CNEAI). Aquesta entitat a l’hora d’avaluar té en compte els articles publicats per aquest autor en les revistes JCR (Journal Citation Reports), una base de dades editada per una empresa privada en la qual es recullen les millors revistes del món en totes les àrees. “Per això, no s’ha de tenir pressa per publicar qualsevol cosa en qualsevol revista que ningú llegeix, un error que molta gent comet. És millor esperar per publicar en una revista prestigiosa. Si no, es converteix en una ocasió perduda”. De la mateixa manera, ha aconsellat no publicar en revistes d’accés obert, tret que estiguin en el JCR: “Són un negoci creixent de dubtosa qualitat”.

    Pagar per publicar

    En enviar el projecte a una revista, “els treballs científics s’haurien d’avaluar únicament en funció dels seus mèrits, i no per les característiques personals de l’autor”. No obstant això, hi ha la sospita que no tots els autors són tractats per igual. “Alguns tenen un major reconeixement”. Per demostrar si aquestes sospites eren reals, dos investigadors van canviar els noms de l’autor i de la universitat a 12 articles que van tornar a enviar a les revistes que els havien publicat. D’aquests, vuit articles van ser rebutjats per no complir amb el que la revista exigia.

    El procés que es desenvolupa des que l’investigador envia l’article a la revista fins que es publica és complex. L’autor envia el seu article a l’editor de la revista, que sol ser un científic molt prestigiós en la seva àrea al qual l’associació o editorial confia el càrrec. “L’editor mira l’article per sobre, i decideix si li interessa o no. És a dir, pot rebutjar l’article sense ni tan sol no haver-lo llegit sencer”. Si l’editor hi està interessat, sol·licita l’opinió al comitè editorial de la revista o els revisors externs, normalment, altres investigadors de la mateixa àrea sobre la qual versa l’article. “Però l’autor no sap qui està revisant el seu article, per evitar pressions”. Els revisors realitzen un informe amb la seva opinió i els canvis que s’haurien de realitzar. Finalment, és l’editor qui decideix si serà publicat.

    “Els autors no cobren diners per la publicació. Fins i tot paguen perquè es publiqui, fins 300-400 dòlars per pàgina”. Els revisors i l’editor tampoc cobren. “Aquí no cobra ningú”, diu. Pel que tots els diners que genera la revista va a parar a les editorials. “És un gran negoci que mou milers de milions”.

    Es tracta d’un sector en què hi ha una gran competència per a publicar. “Al principi, l’investigador té totes les de perdre, perquè competeix amb gent més qualificada i que compta amb més recursos”. Per això, “és una gran fita publicar en una revista JCR”.

    A l’hora d’escriure l’article, cal cuidar l’estructura i l’estil. “Se suposa que la prosa científica és asèptica, freda i impersonal. Però no ho és tant, l’autor té prou possibilitats d’intervenir “. I després aquest ha de triar un bon títol. “Ha de ser breu, explicatiu i atractiu”. Perquè sigui llegit per la persona adequada, i d’aquesta manera aconseguir ser citat en altres treballs, el títol ha d’anunciar sobre el que tracta l’article.

    Els estudis que aconsegueixen resultats positius té moltes més possibilitats de ser publicats que els que aconsegueixen resultats negatius. “Aquest és un dels problemes més grossos de la publicació científica. Però afortunadament, les revistes comencen a ser-ne conscients “.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    carrera acadèmica ciènia publicacions científiques Recerca
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    T’agrada? Facebook entra al món de l’educació
    Next Article
    Opinió
    Ràtios: del mite a l’aula
    Eduardo Azumendi

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}