Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Temps de desobediència, temps d’esperança

    Àlex Castillosetembre 15, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest nou curs comença amb oportunitats i també amb amenaces, una d’elles és l’aplicació de la reaccionària reforma de la llei d’educació estatal coneguda com a LOMCE. El curs passat algunes famílies catalanes van ser amenaçades amb l’alta inspecció, els tribunals i les plagues d’Egipte només pel fet de negar-se a que els seus fills de tercer de Primària fessin les proves previstes per aquesta llei. Qui les amenaça? Sembla que el mateix partit que tot sol ha col·lapsat el poder judicial omplint d’imputats totes les sales de la nostra geografia. Efectivament, parlem del PP. Però no és només el PP, també ha comptat amb la col·laboració de la conselleria d’Ensenyament catalana, incapaç de defensar les famílies que volen barrar el pas al neofranquisme. L’altre gran partit es limita a les seves activitats sense amenaçar ningú, com a mínim a la geografia catalana i en el tema educatiu. No és el lloc de parlar de la lamentable carta d’un expresident del govern central.

    Ara bé, el respecte a la dissidència no ha estat mai una assignatura gaire conreada. Si viatgem al segle passat trobarem un PSOE defensor del Servei Militar Obligatori i assedegat de sang dissident. Era qui deia allò tantes vegades repetit de “els insubmisos són uns insolidaris”, “caurà sobre ells tot el pes de la llei” i altres perles.

    Si alguna cosa ens ensenya l’hemeroteca és que la insubmissió va tombar el servei militar obligatori hereu de la dictadura franquista. Aviat és dit. Però no ens enganyem. Els insubmisos, entre els quals es comptava un servidor, no vam ser gaire nombrosos, potser unes 3.500 persones a tot estirar. Efectivament, el pes de la llei va caure sobre molts de nosaltres. Alguns companys van complir mesos i anys de presó, altres inhabilitacions i penes menors que no implicaven ingrés a presó. Vint-i-cinc anys després, el PSC-PSOE encara no ha demanat perdó pel seu trist paper.

    Si mirem les aliances i suports del moment tampoc és per llançar les campanes al vol. De fet, bona part de l’esquerra que ens va governar va transigir amb la Llei d’Objecció de Consciència i va acceptar fer una Prestació Social Substitutòria que no va tenir mai gaire predicament. Però les coses són com són: quatre arreplegats, entre anarquistes, punkies, trotskistes de totes les sectes, independentistes d’abans del boom, radicals diversos, i uns pocs més vam aconseguir fer caure un autèntic tòtem de la negror pretèrita: el Servei Militar Obligatori. La societat, per a això, sí que ens va fer costat. Del sentiment social majoritari contrari al servei militar, juntament amb la lluita contundent d’una part petita però significativa de la joventut va arribar finalment el resultat: La mili no existeix.

    I ara, farem caure la LOMCE? És clar que sí. De fet és una llei que ja és morta. Es pot dir que és una llei zombi. Una llei que encara es belluga i reglamenta, però que ha perdut la vitalitat, la sang. Com sempre, hi ha elements funcionarials que ballen al ritme que marca la reglamentació vigent. Són els alumnes aplicats de l’autoritarisme, aquells a qui tant els fa ser en una dictadura o en una democràcia. Volen complir la llei. Res més. Tenen el criteri, el pensament i la imaginació sota tones i tones de formigó. La gent que pensem i volem canviar les coses no hem de patir pel funcionariat. No hem d’esperar un expedient de canvi i millora de la situació. Els grans canvis mai surten dels tribunals d’oposicions, més aviat són les persones amb criteri les qui obren les portes al nou món, i com a tals hem d’actuar. La il·lusió, les ganes de dignitat i de justícia són les que marquen el camí a seguir, la ruta cap a una situació clarament millor.

    Aquest nou curs comença amb un PP esquerdat per les derrotes electorals a les municipals i autonòmiques. Perdre Valladolid, València, Palma, Zamora, Madrid, etc. i la gran majoria de comunitats autònomes fa que ara les institucions contràries a la LOMCE siguin majoria, i per tant l’aplicació de la llei resultarà més complicada; caldrà pactar i fins i tot es pot bloquejar.

    El mes de setembre tindrem eleccions a Catalunya. Unes eleccions ben peculiars on el poble de Catalunya podrà decidir en part el seu futur i en què els partidaris de la LOMCE trauran un resultat residual. Al novembre es podrà donar el cop de gràcia definitiu a la llei en l’àmbit estatal. Així sembla que ho ha entès el mateix nou ministre d’Educació, que n’ha plantejat un desenvolupament més realista i flexible que les absurdes atzagaiades del seu predecessor. De fet, ha plantejat un cert retard en l’aplicació dels currículums de secundària a canvi de mantenir el diàleg i la ficció de la implantació de la llei a primària.

    De moment, sembla que Catalunya compra LOMCE. Sota una postura de rebuig aparent s’han desenvolupat diversos aspectes de la llei, amb l’excusa de fer el desplegament menys agressiu. Vaja, que li han deixat la porta ben oberta. Per això, aquest curs tornaran escenes de desobediència a les proves d’avaluació derivades de la LOMCE. Què farà el Departament? Qui hi haurà al capdavant? Hi haurà encara els sectors pro Opus amics de l’actual consellera? Es donarà suport des de la conselleria als moviments d’oposició frontal a la LOMCE? Hi haurà una oposició més real que retòrica? Totes aquestes respostes i algunes més ja les tindrem abans de Nadal.

    El futur del sistema educatiu i de la seva qualitat, eficiència i equitat dependrà de l’oposició que es trobi a la implantació de la nova llei i de la capacitat que tinguem d’establir estratègies conjuntes post LOMCE. Si aquestes estratègies es consoliden i els diferents sectors contraris pacten tindrem un sistema educatiu més obert, més lliure i més en la línia dels nous temps. Però per consolidar el futur cal desobeir sense por les lleis mortes del passat, i aquí hi serem les famílies, en primera línia amb qui hi vulgui ser. Nosaltres tenim molt clar que no volem un futur en blanc i negre per als nostres fills. Esperem que els nous càrrecs públics sorgits de les eleccions d’aquesta tardor també vagin per feina i ens ajudin a pintar el panorama.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    En què consisteix la ILP d’educació (que torna a sortir al carrer)?
    Next Article
    Opinió
    Independència i educació, un somni?
    Àlex Castillo

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}