Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Tenim capacitat de crítica?

    Joan M. Gironanovembre 29, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els palestins busquen entre els enderrocs de les seves cases destruïdes pels atacs israelians en el nord de la Franja de Gaza el 2014 | UN Photo/Shareef Sarhan
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Cal seguir parlant de Palestina

    No fan falta escoles perquè no hi ha criatures per anar-hi. Es permeten publicar obertament aquests comentaris. Com pot ser?

    El nombre de víctimes actuals del genocidi supera les 100.000, un 5% de la població palestina (1).

    Les víctimes no són només resultat dels atacs indiscriminats de l’exèrcit, es moren de gana, de set, d’infeccions, de manca de medicaments… Els han anat assassinant amb bombes, drons, metrallats des d’helicòpters… I els rematen negant-los menjar, aigua, medicaments i serveis.

    Està passant avui, cada dia, tothom ho sap, ho veu, ho critica o ho aplaudeix. De tothom depèn que continuï o s’aturi.

    No és un conflicte com diuen alguns pseudoperiodistes, ni una guerra convencional; és un GENOCIDI, cal dir-ho amb totes les lletres. No es veu, ara per ara, cap perspectiva d’acabament del assassinats ni de la neteja ètnica que s’està practicant. Es veu el trist paper de l’ONU, dels tribunals internacionals (actuen tard i no tenen competència executiva), de la UE…

    Qui protesta a favor de Palestina pot ser perseguit i fins i tot empresonat a diversos estats europeus, sobretot a Alemanya. Quina vergonya que als Jocs Olímpics s’hagi permès la participació d’Israel, després d’haver prohibit la de Rússia.

    Què han fet aquestes criatures? Per què ho permetem? Canalla desnodrida que, a més, es fan càrrec i cuiden a altres infants més petits. Això és clarament terrorisme d’estat.  

    Si permetem que Israel continuï fent el que vulgui, si no hi ha una denúncia ferma per part de les poblacions, exigint-ho als seus governs, estarem fent desaparèixer el que quedava dels valors de la humanitat, no podrem segui anomenant-nos persones. Qui ho fa, qui ho aplaudeix, qui ho permet, qui no protesta ni lluita en contra és responsable de l’espantós genocidi. És un precedent gravíssim. Estem davant una crisi climàtica de resultats imprevisibles… Quan arribi el moment que el planeta ja no podrà contenir els milers de milions de pobladors, s’eliminarà els sobrers com s’està fent amb els palestins?

    Actualment, és gairebé imprescindible treballar amb alguna entitat financera, nòmines, rebuts, transferències… Tenim en compte a quina col·loquem els nostres diners? Hem consultat quines estan involucrades en donar diners i finançar el govern d’Israel perquè segueixi assassinant? Hem consultat les dades publicades per la Banca Armada? (2)

    El Gernika de Pablo Picasso, avui, podria representar els bombardejos feixistes que maten persones innocents a Gaza, Síria, el Líban i Cisjordània.

    *Com pot ser que els governs occidentals, estat espanyol, USA i UE, no tinguin en compte les persones a l’hora de prendre les seves decisions? València, Palestina, Mediterrània: morts evitables! i només sàpiguen respondre militarment als problemes? Passa a Palestina, però també al Congo, al Sudan i a països del tercer món. I quan persones d’aquests llocs es veuen obligades a sortir del seu territori, les deixen morir o les ofeguen directament: un mar ple de cadàvers. Unes persones que han de marxar degut al robament de recursos que occident els ha fet i continua fent. Un fenomen que augmentarà a mesura que avanci el caos climàtic. És una exageració pessimista o s’acosta a la realitat que va venint? (3)

    *Com pot ser que guanyi unes eleccions un personatge com Trump, encara que la democràcia USA sigui molt imperfecta i l’abstenció hagi estat molt alta? Amb el nomenament d’Elon Musk, propietari de X (l’antic Twitter), augmentaran les notícies falses i/o manipulades, fent-les passar per verdaderes. Ja no es valoraran criteris ètics o periodístics a l’hora d’informar. La pseudollibertat al poder!

    *Com pot ser que un president autonòmic pugui actuar en contra de la seva població, donant suport als empresaris i hotelers que no volien la declaració d’emergència per evitar pèrdues econòmiques? Constatem que la vida de les persones els importa poc, no té prou valor econòmic.

    *Com pot ser que, per mantenir els negocis, es continuï construint habitatges o càmpings en llocs inundables? Posant en perill a totes les persones que hi aniran a viure o a passar-hi uns dies de descans.

    Ahir vaig acomiadar el meu cosí Pepe. Es podria dir que el barranc del Poio se’l va emportar, però el que va passar és que es va moure una mica i va caure del llit on s’estava immobilitzat des de feia un parell d’anys. Caure, ofegar-se, la seva dona i els veïns lluitant per salvar-se no van poder ajudar-lo. (4)

    *Com pot ser que comportaments d’aquesta mena no afectin  els resultats electorals? Quina mena de valoració donem a la suposada democràcia? Més de 7.000 morts evitables de persones grans a les residències de Madrid no han provocat la derrota a les urnes d’Ayuso.

    No és casual que el govern d’Israel tingui especial interès en enderrocar amb bombes escoles, instituts i universitats

    La major part de l’educació no és responsabilitat de les escoles i instituts, però estem, mestres i professorat, impulsant o promovent un veritable pensament crític? Allò que ni les proves PISA ni les de competències bàsiques valoren. Cada vegada és més complicat destriar veritat i mentida als mitjans de desinformació i a les xarxes, per això cada vegada és més important impulsar un autèntic pensament crític amb l’alumnat per evitar que quedi presoner de les notícies falses. Mestres i professorat som crítics? Aquells i aquelles que defensen i actuen seguint Ideologies esotèriques, creences no validades com les pseudo pedagogies sistèmiques, l’antroposofia i d’altres, poden tenir pensament crític i transmetre’l al seu alumnat?

    Perquè Trump i Mazon han fet i faran barbaritats en contra de les persones i del clima, però han arribat al poder democràticament; qui els ha votat també té part de responsabilitat en les seves actuacions. Tots els governs que donen suport a Israel ho podran seguir fent mentre les seves poblacions no els ho impedeixin.

    Fa falta més resposta de la societat civil davant aquestes barbaritats inhumanes. Fa falta més resposta dels que volem educar i ensenyar a les noves generacions que hauran de viure en un món tan inhòspit, amb un clima que destrossarà persones i construccions, i unes societats sense criteris clars, sense valors humans, sense solidaritat. No és casual que el govern d’Israel tingui especial interès en enderrocar amb bombes escoles, instituts i universitats; i altres espais que ajuden a mantenir la identitat del poble palestí i les seves arrels culturals.

    No podem deixar de parlar de Palestina a les aules, no podem deixar de denunciar el que està passant a cara descoberta, davant dels nostres ulls, no podem deixar sol l’alumnat, sobre tot l’adolescent, que haurà d’enfrontar-se a una realitat tan complicada, a un futur tan incert que els pot desanimar a seguir vivint. A les generacions adultes ens ha tocat aquest gran repte si volem deixar petjada al món on vivim i on viuran, si poden, les generacions avui joves.

    1 https://mientrastanto.org/239/documentos/carta-abierta-de-profesionales-medicos-estadounidenses-que-sirvieron-en-gaza/

    2 https://bancaarmada.org/ca/

    3 https://mientrastanto.org/239/de-otras-fuentes/rafael-poch-de-feliu-washington-se-prepara-para-un-conflicto-militar/

    4 https://www.lavanguardia.com/vida/20241114/10105229/agua-cubrio-cama-horror-esposa.html

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa Israel opinió Palestina
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Pòdcast
    Cécile Barbeito: “La pau no és un fet fortuït, es construeix apostant per l’educació”
    Next Article
    Opinió
    Consells per abordar adequadament el son saludable de l’infant
    Joan M. Girona
    • X (Twitter)

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Sílvia Majoral on desembre 2, 2024 7:29 pm

      Com sempre, Joan, molt bon article i molt bones preguntes
      Jo sempre em preguntava com havia pogut passar el genocidi cap als jueus durant la segona guerra mundial sense que ningú digués res.
      Ara ho entenc…
      Recordo que fa anys vaig anar a veure la pel.lícula “Amen” de Costa-Gavras per veure si ho entenia millor.
      Allà s’insinuava que era còmode no veure res.
      Es còmode no veure res? Com es pot?

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}