Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Tinc una educadora de pràctiques!

    Aina Cabau Vallverdúmarç 16, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Penso en aquella època i m’envaeix una sensació de soledat i d’impotència: “que poc que vaig aprendre”, em dic. Recordo que els nervis s’intensificaven dins meu quan anava de camí a la feina, picava el timbre i esperava que no m’obrís ningú per poder marxar i tornar a casa. Però sempre obrien, és clar, i jo havia de pujar.

    Era una Llar d’Infants privada, situada en un segon pis, que tenia infants des de lactants fins a P5, és a dir, dels 0 als 6 anys. Recordo passar-hi força temps i no arribar a conèixer ningú, entre la meva timidesa d’aleshores i el rol que em van oferir. Allà hi vaig fer una gran part de les pràctiques, i van anar si fa no fa així:

    – Aina, a les 9:30 passa per aquesta classe, a les 10:00 per aquesta altra, a les 10:30 per la següent i a les 11:00 per l’última, que són les hores del canvi de bolquers.
    – Aina, ajuda a donar el menjar i després t’encarregues tu de netejar, sí?
    – Aina, fa molts anys que no ordenem l’armari del material. Ho faràs, si us plau?
    – Aina, s’ha posat malalta la mestra de P5: substitueix-la fins que torni. 

     

    Amb aquestes tasques que m’assignaven sabia on havia d’estar a cada moment, però ¿quan podria observar com treballen les educadores en un grup i en els diferents moments del dia? No ho podia fer, perquè em necessitaven per aquestes feines que, a més, sovint elles no volien fer. Així que dia rere dia canviava els bolquers de molts dels infants. Els acompanyava en els hàbits d’higiene, però no en les estones de joc, i les vegades que no feia aquestes tasques era perquè m’enviaven al pol contrari: ocupar un lloc al qual no podia accedir-hi amb la meva formació. Jo no podia dur un grup de P5! Em vaig espantar, però evidentment, cosa que em demanaven, cosa que feia sense preguntar.

    Al llarg dels anys, m’he creuat amb algunes persones que s’aprofitaven de les educadores en pràctiques, eliminant tota possibilitat d’observació i d’aprenentatge. Posant-les en un rol que no els hi pertocava, i donant-los aquelles feines que a elles no els agradaven, com em va passar a mi. Educadores amb anys d’experiència que quan els venia l’olor d’una caca, des de la cadira on estaven assegudes, deien a la noia que feia les pràctiques: “Marta, pots mirar qui té caca i canviar-lo?”, o simplement “algú té caca”, encara pitjor, sense moure’s, informant, i d’aquesta manera indicant a la Marta el que havia de fer sense dir-li directament. Per fer això sempre has de tenir poques ganes de dedicar-te al que et dediques… i has de ser massa amiga del poder i de la jerarquia per aprofitar-te del teu rol d’aquesta manera.

    Sembla que el poder agrada massa i això fa que les tasques menystingudes, com la neteja, recaiguin sobre la persona a la qual se situa en un nivell inferior

    Aquest problema del “no treball en equip” i del “sí a la jerarquia” el podem traslladar també al que passa, de vegades, amb el personal de suport a les escoles bressol, que és on soc ara. Sembla que el poder agrada massa i això fa que les tasques menystingudes, com ara la neteja, recaiguin sobre aquella persona a la qual se situa en un nivell inferior. Personalment no m’agrada gens que passi això. Considero que si l’educadora tutora i l’educadora de suport acompanyen el dinar dels infants, les tasques han de quedar repartides perquè som un equip, perquè les tasques a fer són importants i som dues educadores absolutament igual de necessàries.

    Les educadores que fan pràctiques, venen amb tota la il·lusió. De la nostra mà tenen l’oportunitat de tenir el primer contacte amb els infants i amb la feina que han triat. Donar-los l’oportunitat d’observar com funciona el grup i el paper que té l’educadora, conèixer l’espai i els materials, adaptar-se i de mica en mica anar agafant confiança i iniciativa, tenint un paper més actiu. Abans de demanar que canviïn bolquers, cal que primer et vegin a tu fer-ho i que hagin creat vincle amb els infants, i quan se sentin segures que en canviïn algun amb el teu acompanyament. Donar-los l’espai per fer preguntes i resoldre dubtes que puguin tenir, explicar-los el motiu pedagògic sobre perquè faig això així i no aixà, de tant en tant preguntar com estan i com se senten i fer-les sentir el més acompanyades possible.

    Però tampoc ens enganyem, amb les ràtios que tenim, les necessitem i es converteixen en una persona molt necessària a l’estança. Amb els dies troben el seu lloc, creen vincles amb els infants i acabem treballant conjuntament amb elles. Gràcies a tenir una persona que fa pràctiques, l’educadora, a primera hora i per la tarda, no es troba sola amb vint infants de 2 a 3 anys, o amb tretze infants de 1 a 2 o amb vuit nadons. Les hem de cuidar, sabem que hi ha moments en què treballem sota un estrès que no permet acompanyar-les com cal, però sí que podem parlar sobre aquests moments i avisar que ens els podem trobar.

    Per acabar, l’altre dia a l’escola parlàvem sobre la importància que té ser conscients de la nostra tasca pedagògica amb les educadores que fan pràctiques al nostre costat, i reflexionant sobre això vaig pensar que bàsicament nosaltres passem els dies amb uns infants que són el futur i que les educadores en pràctiques són les que ens faran el relleu. Poca broma, això és molt rellevant, no?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Síndic pica la cresta als municipis per la forma d’informar sobre la seva oferta escolar
    Next Article
    Opinió
    Escollir la millor escola, important decisió
    Aina Cabau Vallverdú

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}