Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Síndic pica la cresta als municipis per la forma d’informar sobre la seva oferta escolar

    Redacciómarç 16, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una bona pràctica destacada a l'informe del Síndic. Aquesta campanya de Vilassar de Mar "difon referents positius de les
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Coincidint amb el període de preinscripcions, el Síndic de Greuges ha presentat l’informe El paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar, que analitza el paper clau que tenen els ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar, d’acord amb les seves competències en matèria d’educació. El Síndic considera que, en general, els ajuntaments poden fer més del que fan a l’hora de lluitar contra la segregació escolar i demana canvis en diversos aspectes. Alguns ja s’han de produir per l’aplicació del nou decret d’admissió, però altres no tenen res a veure. En el que possiblement més es fixa el Síndic en aquest informe és la forma “no adequada” que tenen els ajuntaments a l’hora d’informar sobre l’oferta educativa del municipi.

    La gran majoria dels ajuntaments elaboren diferents instruments de publicitat activa per informar les famílies sobre l’oferta educativa i el procés d’admissió de l’alumnat: guies de centres, tríptics informatius, pàgines web, cartes informatives adreçades directament a les famílies, etc. Diversos municipis, a més, organitzen actuacions (in)formatives obertes a les famílies del municipi perquè puguin conèixer els projectes educatius dels centres i també els projectes educatius municipals, en què participen centres i associacions de famílies d’alumnat, com ara fires d’ensenyament, jornades d’inici de curs, etc.  Alhora, les oficines municipals d’escolarització, presents en nombrosos municipis mitjans i grans, són referents en l’atenció, informació i orientació a les famílies.

    No obstant això, segons diu el Síndic, en la majoria dels municipis “aquests sistemes d’informació es converteixen en instruments neutres o poc efectius des de la perspectiva de la lluita contra la segregació escolar. Cal impulsar sistemes i campanyes d’informació que corregeixin les desigualtats i facin arribar, de forma efectiva, la informació a totes les famílies, també a les famílies que fan una tria de centre menys estratègica. Cal establir mecanismes d’acompanyament perquè les famílies que habitualment en queden desplaçades la puguin interpretar i, així, exercir la tria en condicions d’igualtat”.

    Campanya de l’Ajuntament de Sabadell animant a triar l’escola de proximitat

     

    El Síndic considera que cal repensar els sistemes d’informació municipal perquè, lluny d’accentuar les dinàmiques de segregació escolar, esdevinguin veritables instruments que ajudin a combatre-la. A l’informe fa moltes recomanacions, amb exemples gràfics d’ajuntaments que sí que estan fent bé les coses. Per exemple, recomana reforçar la imatge de les escoles menys demandades, però a la vegada no reforçar la presentació de diferències entre els projectes educatius dels diferents centres, així com tampoc organitzar una guia separant els centres públics dels concertats.

    També demana estratègies per desemmascarar els rumors, els prejudicis o les pors, incorporar una explicació sobre el funcionament real del procés d’admissió i emfatitzar els avantatges de l’escolarització de proximitat, però a la vegada la idea que la tria d’escola és l’expressió d’una preferència, supeditada a que hi hagi places. Una altra proposta és organitzar jornades de portes obertes d’àmbit territorial, i sempre fer referència al Pacte contra la segregació escolar i emfasitzar el valor educatiu de la diversitat.

    Promoció de pactes locals

    Un altre punt que subratlla l’informe és que actualment són pocs els municipis que tenen formalment plans o acords locals per promoure la lluita contra la segregació escolar, i que quan hi són “tenen un abast limitat”, bé perquè el seu impacte queda restringit a algun dels àmbits d’actuació, bé perquè la seva inserció en plans més generals pot provocar manca de concreció i precisió, o bé perquè més aviat són instruccions verticals “que no sempre compten amb la complicitat i implicació de la comunitat educativa (o de part d’aquesta)”.

    Cal promoure pactes locals contra la segregació escolar, insisteix l’informe, “que defineixin criteris i mesures a desenvolupar per combatre aquest fenomen al municipi, a partir de la participació i el treball compartit dels agents de la comunitat educativa, i amb el colideratge del Departament d’Educació”. Els pactes locals, afegeix, “permeten visibilitzar el problema de la segregació escolar i situar-lo en l’agenda política, alinear els actors claus en l’abordatge del fenomen, més enllà dels interessos particulars de cada actor, i apoderar i legitimar les administracions a adoptar mesures decidides”.

    D’altra banda, l’informe també analitza el paper dels municipis de més de 10.000 habitants en relació al Decret d’Admissió, tant pel que fa a la seva participació en la planificació, amb l’obligació de crear les taules locals de planificació educativa; la responsabilitat que assumeixen de millorar els sistemes de detecció d’alumnat vulnerable per raons socioeconòmiques; o, en l’àmbit de la gestió i la distribució equitativa de l’alumnat, la creació de les OME (oficines municipals d’escolarització) en aquells municipis que encara no en tinguin.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Ajuntaments Pacte contra la Segregació Escolar segregació escolar Síndic de Greuges
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El lleure divers aconsegueix el reconeixement d’activitat prioritària
    Next Article
    Opinió
    Tinc una educadora de pràctiques!
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.