Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Toni, de mecànic de camions a mestre d’infantil: “Mai li digueu a un infant que no serveix”

    Víctor Sauraoctubre 3, 20187 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Toni Sánchez, fa anys, treballant al taller | Fotos cedides per Toni Sánchez

    “De ben petit sempre vaig sentir el mateix: ets igual que el teu pare. El meu pare no va acabar l’EGB i als 14 anys va entrar a treballar en un taller mecànic de camions, i ho va fer fins a la seva jubilació. Jo vaig entrar al mateix taller amb 16 anys, després de fracassar a l’EGB i a l’FP”. Toni Sánchez va néixer a Tarragona el 1981, al barri de Sant Pere i Sant Pau, i durant tots els seus anys a l’escola Marcel·lí Domingo no recorda ni una sola classe que l’interessés. A partir de quart de primària va començar a acumular males notes, suspenia un munt d’assignatures però anava passant de curs. Ningú s’hi amoïnava gaire. Era “igual que el seu pare”.

    “El missatge d’un mestre et pot marcar definitivament. Cal tenir molta cura dels missatges que es donen als infants perquè es queden al subconscient. Recordo un mestre que vaig tenir que per renyar algun company li deia: ‘Molt bé, tu segueix el camí del Toni, que no arribarà ni a escombriaire, perquè per ser escombriaire es necessita l’EGB”, comenta Sánchez. No era un nen conflictiu ni disruptiu, no desobeïa ni desafiava els mestres, simplement era distret, assegura.

    Tampoc era el marginat; al contrari, sempre ha tingut facilitat per les relacions socials i com que a més jugava molt bé al futbol era força popular entre els companys. Però tenia clar, ell i tothom, que no servia per estudiar. “Jo no portava l’examen als meus pares quan treia un zero, i llavors, com que no el tornava signat, em deixaven al passadís durant una setmana”, afegeix. “O de vegades, per parlar a classe, em feien posar dret a sobre de la taula i així em tirava tota la classe”. No parlem de l’escola del tardofranquisme, sinó de la de finals dels vuitanta.

    “Si tant t’agradaria, fes-ho”

    Durant 20 anys el Toni va ser mecànic de camions, primer com a empleat i a partir dels 25 com a soci de la cooperativa. Es guanyava bé la vida. Però va passar una cosa: als 28 anys se’n va anar a viure amb la Montse Colomer, la seva parella, que ja feia anys era mestra d’educació infantil i tenia plaça a l’Escola les Cometes, de Llorenç del Penedès. “Jo molt sovint li comentava que m’encantaria fer educació infantil, i la Montse m’insistia que si tant m’agradava, que fes la prova d’accés per a majors de 25 anys. De sempre que m’havia animat a estudiar alguna cosa, em deia que fes un curs anglès o un altre d’informàtica, i jo li contestava cada vegada el mateix, que jo no servia per estudiar”.

    Un dia una d’aquestes converses va acabar malament. Van discutir. Ella va plorar. I llavors el Toni li va fer una promesa. “Li vaig dir que ho intentaria i que faria la prova d’accés, i que si aprovava aniria fins al final, però que si suspenia m’havia de prometre que mai més em diria que estudiés”.

    Toni Sánchez

    Durant mesos el Toni es va estar preparant el temari de les proves durant l’hora de dinar, i a partir de tutorials de Youtube. I l’any 2011 va fer les proves. “Vaig treure un 10 en història i un 7 en mates, i quan vam veure aquestes notes ens vam posar a plorar tots dos com nadons”, diu el Toni.

    L’any següent, amb 31 anys, el Toni va entrar a la Universitat Rovira i Virgili, i va haver de demanar a la feina que li reduïssin la jornada laboral a la meitat. Però els va dir als altres sis socis de la cooperativa que estava estudiant una enginyeria mecànica. “No m’haurien deixat agafar la reducció si els hagués dit la veritat”, assegura. El seu pare era l’únic dels socis que la sabia.

    “Del no serveixo al no em conformo”

    De 8 del matí a 1 del migdia el Toni treballava al taller. De 3 a 9 de la tarda anava a la facultat, i a partir de les 10 del vespre feia les feines de la universitat. “Jo no tenia ordinador, ni xarxes socials, no havia fet un treball de recerca en la meva vida ni sabia com posar-m’hi”, explica el Sánchez. Volia fer-ho bé. “Vaig viure un canvi. Del ‘jo no serveixo’ al ‘no em conformo amb menys d’un 7’. A la carrera tinc una mitjana de 8 i d’alguna assignatura vaig treure matrícula”. Aquesta transformació el Toni no l’atribueix només als anys, sinó molt especialment als missatges positius que ha rebut: “Quan hi ha algú al teu costat que et diu que tu pots, això no té preu”.

    Els practicum de la carrera encara van ser més difícils de combinar amb la feina, i arribats a aquest punt ja va haver de confessar a la resta de socis el que realment estava fent mentre no era al taller. Això va causar un fort terrabastall a l’empresa, ja que ell era el jove i el que se suposava que acabaria tirant endavant el negoci a mesura que la resta s’anessin jubilant. Les hores de les pràctiques les va recuperar amb les vacances de dos anys. Les primeres les va fer a una escola d’El Vendrell i les segones a una de Tarragona, en tots dos casos centres d’alta complexitat amb un alt percentatge d’alumnes d’origen estranger. “Les vaig triar a consciència. Segurament perquè tinc tan presents els problemes de la meva educació em volia dedicar a ajudar nens en risc d’exclusió social, vull ajudar que cap nen se senti apartat de la classe, com em vaig sentir jo”, comenta.

    Penjar la granota

    El 2016 obté el títol de mestre, penja definitivament la granota de mecànic i fa classes de català a alumnes nouvinguts a l’escola Marià Fortuny de Reus. Vol entrar a llistes d’interins, però no pot. Encara no té tots els requisits. Li demanen el Nivell C, i no el té. “M’havien deixat ser mestre de català, però no ser mestre d’infantil perquè em faltava el català, quan el nivell C el té automàticament qualsevol estudiant que s’hagi graduat a l’ESO”, es lamenta el Toni. Llavors es prepara per l’examen del Nivell C i se’l treu. I estudia anglès i es treu el B1 d’anglès.

    Pràctiques a l’Escola Ponent, de Tarragona

    En el mateix moment que obté el títol de mestre, el Toni té clar que ha de canviar d’aires, necessita desconnectar de la seva anterior vida. Ho parla amb la Montse, i trien Camprodon (Ripollés). I cap allà marxen quan ella obté el trasllat a la ZER de Llanars. D’això fa més d’un any. Durant aquests temps el Toni ha fet substitucions a l’escola bressol El Rajolet, de Les Presses, a la vegada que rebutjava totes les propostes de feina que li han sorgit de mecànics de la comarca.

    Segueix esperant que es torni a obrir la borsa d’interins, ara que ja compleix tots els requisits, i mentrestant s’ha seguit formant. De petit no servia per estudiar, i ara no para. “En els darrers mesos he fet un curs de gamificació, un de treball per projectes, un d’intel·ligències múltiples, un de documentació i un altre de dibuix”, comenta. També va inscriure’s a l’escola d’estiu de Rosa Sensat del passat juliol. Allà, en un petit grup de treball, va explicar la seva història als companys, i arribat el moment de fer la posada en comú amb tot l’auditori el van ensarronar perquè la repetís per a tots els presents. El cronista era un d’ells.

    Ens citem passats uns mesos. Li demano que m’ho torni a explicar. “No etiqueteu mai als infants, no li digueu a un nen que té dificultats d’aprenentatge que és un perdut, no li digueu mai que no serveix”, segueix insistint durant tota la conversa.

    Toni Sánchez, en l’actualitat

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar dificultats d'aprenentatge Fracàs escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La falsa polémica dels màsters: quan els periodistes renuncien a posicionar l’agenda informativa
    Next Article
    Opinió
    Com treballar les addiccions en les entitats de lleure
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}