Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Tori i Lokita’ i ‘L’ofici d’aprendre’

    Jaume Celanovembre 18, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Tori i Lokita’

    No sé si aquesta secció de cine té pocs o molts seguidors ni si aquests hipotètics seguidors i seguidores fan cas de les meves recomanacions, però aquesta vegada me n’heu de fer i anar a veure l’última pel·lícula dels germans Jean-Pierre i Luc Dardenne, que amb Tori i Lokita ens regalen una altra joia, com  ja van fer-ho , per exemple, amb El nen de la bicicleta.

    Una criatura d’onze anys i una adolescent viuen en un centre a Brussel·les. Ell té papers, ella no. Es fan passar per germans –l’interrogatori inicial de la noia és inoblidable– i intenten vèncer tots els impediments burocràtics per regularitzar la seva situació, però sempre hi ha entrebancs, sempre falta un paper o un segell o allò de: no tens permís de residència i no pots treballar i si no treballes no tens permís de residència. Coses conegudes que els germans Dardenne ens mostren amb una gran sensibilitat i tendresa –interpretacions esplèndides dels dos protagonistes–, però amb tota la seva cruesa. Enganxen la càmera damunt dels protagonistes i els anem seguint, no els deixen ni un minut. No ens estalvien cap penalitat i no ens estalvien –sort en tenim– les mostres d’estimació d’aquestes dues criatures que estan vivint al bell mig d’una societat que no els reconeix, d’uns traficants que els exploten, de l’exigència que han d’enviar diners a les seves famílies… Calidesa entre ells i fredor amb la resta de la societat.

    Sortireu commoguts, tocats, amb un missatge que ens fa rumiar. Aquests nois i noies no els tenim a les portes dels nostres pobles i ciutats, els tenim al costat, a les portes dels súpers i alguna cosa hem de fer. Aquesta pel·lícula ens ajuda en aquest difícil i llarg camí d’anar humanitzant la nostra vida, d’anar-la adreçant cap a la bondat per evitar que la part fosca perseveri i definir què vol dir la bondat no és gota fàcil però la maldat és més identificable.


    ‘L’ofici d’aprendre’

    Molt em temo que aquesta interessant pel·lícula dirigida per François Favrat passarà sense pena ni glòria i serà una llàstima si aquesta intuïció es confirma perquè, a més d’una brillant interpretació de Najaa Bensaid, ens mostra la feina que fa una associació francesa que es diu Compagnons du devoir. Aquesta associació intenta acompanyar nois i noies en risc d’exclusió social, els ofereix una residència per viure-hi, en molts casos, suport dels seus iguals i els ensenyen un ofici. Un ofici, bella paraula aquesta. Ja us podeu imaginar que l’alumnat prové de barris perifèrics de les grans ciutats, de les banlieus, em sembla que en diuen així.

    La protagonista és una noia de 19 anys, sense saber què fer de la seva vida, que ha de tenir cura de la seva família, especialment de la seva germana petita i que es veu embolicada amb un grup de traficants del barri que li exigeixen el pagament d’una droga que ella ha fet malbé.

    Una educadora social i un mestre de taller faran tot el possible perquè aquesta noia no caigui al pou de la marginació.

    Fins aquí tot és més o menys conegut, però el que interessa és constatar que en aquesta vida tots hi arribem amb uns determinats talents –recordeu la paràbola dels talents– que s’han d’exercitar (en aquest cas la noia és molt hàbil en el manteniment i creació de vitralls). Arribem amb una motxilla d’entrada més o menys plena, però perquè tot vagi navegant cap al destí, perquè tothom pugui trobar el sentit de la seva vida i guanyar-se les garrofes cal el suport del teu context social –família, amics, barri…– i encara calen dos altres elements que no podem oblidar: confiança en tu mateix i sort, allò tan suat de trobar-te en el lloc precís en el moment adequat.

    La protagonista no ho té gota fàcil, però té els dos primers elements: els talents inicials i el suport d’un determinat col·lectiu. I al final… bé, no us avanço el desenllaç, seria imperdonable.

    També és molt interessant observar els rituals que té aquest col·lectiu per justament anar construint-se com a col·lectiu que avança de bracet per assolir els mateixos objectius. Els rituals són molt més importants del que ens pensem. Les persones que ens dediquem a l’ofici d’educar ho sabem prou bé.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Reivindicar ‘la família’ és reivindicar totes les famílies»
    Next Article
    Opinió
    La infància vulnerada
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}