Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Tot el potencial pedagògic del cinema a l’abast del personal docent

    Jordi Ojedamaig 22, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    'Volando juntos', 2019
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Al febrer del 2022 es presentava la nova plataforma acontra+, un nou servei de subscripció i lloguer de cinema i altres continguts audiovisuals, creat per A Contracorriente Films, una distribuïdora i productora de cinema de capital espanyol, que des del 2009 desenvolupa una activitat intensa i innovadora al sector, d’acord amb el nom escollit de l’entitat, promocionant de manera activa l’exhibició, l’edició, la recuperació de la memòria cinematogràfica i els festivals de cinema, que actuen d’elements catalitzadors de la divulgació de la cultura i de l’entreteniment.

    En aquest context, un any després de la posada en marxa de la plataforma, acontra+ és pionera en oferir un servei dissenyat especialment per a col·lectius en general (cinefòrums, col·legis professionals, centres cívics i culturals, parròquies, etc.), i, en especial, per al sector educatiu, tant escoles com instituts, universitats o centres educatius de qualsevol índole. El nou servei permet al personal docent planificar i programar amb més facilitat l’ús pedagògic del cinema a les aules, amb un accés fàcil i legal a les pel·lícules i sèries disponibles a la plataforma, amb títols variats, nombrosos, multidisciplinaris i en contínua actualització setmanal.

    ‘Volando juntos’, 2019

    Les tarifes són mensuals o anuals, amb facilitat per a la subscripció, possibilitat de renovació i possibilitat de cancel·lar-la quan l’usuari ho desitgi, com és habitual en aquest tipus de plataformes. El que és singular és que el client és l’entitat i l’usuari pot ser tot el personal docent del centre, cosa que fa que sigui molt competitiva i atractiva l’oferta en si, amb serveis addicionals com fitxes pedagògiques d’una selecció de títols per facilitar la tasca de preparació de la sessió en qüestió.

    Que les produccions audiovisuals tenen un interès artístic és evident, esdevenint al llarg del segle XX una part fonamental de l’entreteniment i la cultura de la societat actual. La qüestió a plantejar és com utilitzar aquest recurs com a eina pedagògica, contribuint alhora a un procés d’educació de la mirada als infants i adolescents espectadors. Espectadors que no només ho són a casa o a les sales de cinema, també ho poden ser a l’aula. Es tracta d’un nou procés d’alfabetització que es manifesta en un context d’una societat altament influenciada per la comunicació audiovisual en tots els sentits, i per una presumpta addicció a les pantalles, especialment en estudiants d’instituts i universitats.

    ‘Un amigo para Frank’, 2012

    El jove Thomas, interpretat per Louis Vazquez, protagonista de Volando juntos (Donne-moi des ailes, 2019), és un bon prototip d’aquest perfil descrit, i més tenint en compte que la història s’inspira en un fet real. Dirigida per Nicolas Vanier, la pel·lícula és un al·legat a favor de la conservació de les espècies i la biodiversitat, de denúncia dels efectes del model de societat sobre la natura i, sobretot, és un exemple del que podem fer cadascun de nosaltres a nivell individual. Thomas és un adolescent obsessionat amb els videojocs, molest per haver de passar part de les vacances amb el seu pare, un científic dedicat a l’estudi de les oques salvatges i els seus processos de migració, vivint en un lloc idíl·lic en plena natura… sense cobertura, Internet o televisió. Hi pot haver alguna cosa pitjor? O, més ben dit, hi pot haver alguna cosa millor?

    La curiositat del jove, fugint de l’avorriment, el converteix, de forma fortuïta, en la “mare” d’una bandada d’oques que haurà d’ensenyar, amb l’ajuda d’un ultralleuger, quines són les millors rutes migratòries cap al nord del continent europeu, ple de tota mena de barreres, físiques i burocràtiques. Amb una fotografia prodigiosa i fascinant, un ritme aventurer i una trama que captarà emocionalment l’atenció de l’espectador, el llargmetratge és sens dubte un recurs adequat per a classes de biologia, geografia, ciències socials, llengua o per fomentar l’educació en valors per a un públic, l’estudiantat, que, amb tota probabilitat, té desenvolupat un estil d’aprenentatge que el capacita per ser còmplice d’un professorat que vulgui promoure la comunicació, la interacció i la motivació a través del cinema.

    ‘Un amigo para Frank’, 2012

    Aquesta capacitació i habilitat per a l’ús de les tecnologies de la informació a la nostra societat fa que aquesta generació de joves sigui especialment candidata a ser més receptius a l’ús de pel·lícules de ciència-ficció des d’un punt de vista sociològic, especialment quan es tracta de tecnologia versemblant que podríem tenir disponible en pocs anys. La pel·lícula Un amigo para Frank (Robot & Frank, 2012) podria ser un bon exemple per fer-ho. Frank, magistralment interpretat per Frank Langella, ha d’acceptar la imposició dels seus fills de tenir un assistent personal que tingui cura d’ell, a causa de l’avenç despietat de l’Alzheimer i la llunyania de la família, que no pot atendre’l en el dia a dia.

    La clau de la trama és que la solució és contractar un robot assistencial, que fa d’infermer, de cuidador… d’amic. La pel·lícula és una bona eina per analitzar aspectes filosòfics com la identitat, aspectes socials com la soledat a la vellesa, o aspectes econòmics com la longevitat actual i les necessitats d’assistència. També és un bon recurs per contemplar els símptomes de la malaltia, la seva progressió i la manera com es manifesta de forma progressiva. I un debat de màxima actualitat: de com la intel·ligència artificial s’està convertint en un factor fonamental en la societat actual i fins a quin punt en podem arribar a dependre, reflexionant sobre la seguretat, les conseqüències o les responsabilitats legals, entre altres temes, que segur podran idear l’estudiantat i el professorat a classe.

    ‘Su mejor historia’, 2016

    El cinema és, a més, una base testimonial de gran importància que pot utilitzar el docent al mateix espai de l’aula, i es constitueix en una eina virtuosa per poder abordar a l’aula una gran diversitat de continguts temàtics i socioculturals des de diverses perspectives: històrica, econòmica, cultural o, també, des de la perspectiva de gènere. Un exemple fascinant de tot això el constitueix la pel·lícula Su mejor historia (Their Finest, 2016), on l’actriu Gemma Arterton interpreta una assistent d’un guionista de cinema durant la segona guerra mundial. La jove empoderada acabarà aconseguint participar de manera activa al guió de l’encàrrec que reben del govern britànic de produir una pel·lícula patriòtica amb l’ànim d’aixecar la moral de les tropes angleses després dels bombardejos de l’aviació nazi sobre Londres. El procés creatiu d’una pel·lícula com a motor de l’argument dramàtic en un context històric real és un punt de partida molt suggeridor, ideal per captar l’atenció de l’audiència.

    Aquestes tres pel·lícules estan disponibles a la plataforma acontra+, aquestes i moltes més. El seu catàleg és extens, amb títols nacionals i internacionals, amb diversitat de gèneres i èpoques, documentals d’art, enregistraments d’òperes i ballets, i amb una àmplia oferta de produccions emblemàtiques d’animació. El treball de prospecció a la recerca de la pel·lícula ideal per al tema a tractar a classe és un procés apassionant… i ara possible. Ara ja no hi ha cap excusa. Ara hi ha una oportunitat inèdita fins fa poc, i que està en mans dels centres educatius que sigui factible, per poder fer servir el cinema com a recurs pedagògic de forma fàcil i legal.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema Cultura recursos didàctics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘Votes aquí? Matricula aquí els teus fills i filles’, campanya contra la segregació per al 28M
    Next Article
    Opinió
    Necessitem analitzar les zones escolars per la gestió de l’escolaritat equilibrada!
    Jordi Ojeda

    El Dr. Jordi Ojeda és professor del Tecnocampus (Universitat Pompeu Fabra)

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    Un palmarès marcat per la figura del pare

    maig 12, 2025

    1 comentari

    1. Núria Rajadell-Puiggròs on maig 28, 2023 11:38 am

      Benvolgut tothom,
      enhorabona per aquesta plataforma però voldria informar que potser és pionera a nivell totalment virtual, però des del Grup d’Investigació i Assessorament Didàctic GIAD -grup de recerca i grup d’innovació docent consolidat- de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona -en aquests moments Facultat d’Educació- un grup de professorat i algun alumnat- vam crear el “Seminari de Cinema Formatiu”, que durant 25 anys (1995-2019) va investigar, debatre i portar a terme una Setmana dedicada al Cinema Formatiu -la que sempre coincidia amb el dia 20 de novembre, ja que va ser una data clau per al món del cinema !-
      D’aquesta tasca n’han sortit publicats un important nombre de llibres i articles, i també s’ha participat en diversos events de caire acadèmic i científico-educatiu, la difusió de tot plegat va ser els primers anys només en format paper i més endavant es va anant incorporant la virtualitat. I cal dir que han tingut molt ressò als centres educatius i socials perquè es treballen les pel·lícules podríem dir més comercials a partir d’un format que vam crear: el Model ORA (Observar- Reflexionar i Aplicar), que també està a disposició de tothom.
      Reitero l’enhorabona per la vostra tasca, però autonomenar-se com a “pioners” considero que és una mica agosarat.
      Cordialment.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}