Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Tota la força dels oceans contra la segregació escolar

    Joan Domènechjuny 8, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A Santa Coloma de Gramenet no hi ha platja ni mar, però hi ha una escola amb esperit de vaixell oceanogràfic que recorre els set mars amb l’alumnat a la descoberta dels seus secrets. Una aventura que l’Escola Tanit va emprendre fa quatre anys de la mà de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) gràcies al programa Magnet, i que aquest curs arriba al seu final. O al seu reinici, mai se sap, perquè els Magnet són de quatre anys (tres de formació i un de consolidació), però les escoles que passen per aquest programa (impulsat pel Departament d’Educació, la Fundació Bofill i l’ICE-UAB) acostumen a mantenir el segell i la filosofia més enllà d’aquest període.

    A l’Escola Tanit els alumnes han tancat aquesta etapa elaborant un decàleg de consells per preservar la riquesa dels ecosistemes marins. En realitat són dos decàlegs, un primer de curiositats marines i un segon de consells per seguir-les gaudint, i els han fet públic aquest dimarts, amb motiu del Dia Mundial dels Oceans. Son recomanacions que tothom es pot aplicar: utilitza cremes solars denses i espera que la pell les absorbeixi perquè no contaminin el mar; no t’emportis els tresors de la platja, com els animals, les plantes o la sorra; practica activitats aquàtiques sense motor; no compris penjolls de petxines, coralls o dents de tauró; compra roba amb teixits d’origen natural, perquè la sintètica acaba entrant en la cadena alimentària marina; si compres peix, assegura’t que la seva mida és la permesa, etc. Val la pena memoritzar-les de cara a l’estiu.

    En motiu del #DiaMundialdelsOceans l’alumnat de @EscolaTanit en aliança amb @ICMCSIC ha elaborat aquest decàleg amb alguns consells per tenir cura dels ecosistemes marins aquest estiu 🌊⛵🦞🐚♻️💙 pic.twitter.com/MsZwoyjgs9

    — Escola Tanit (@EscolaTanit) June 8, 2021

    Les setmanes prèvies a aquest fi d’etapa tots els alumnes del centre han passat per la platja, la de Badalona o la de Sant Adrià, per fer una classe in situ sobre biologia i geologia marina. Acompanyats per científics de l’ICM, han pogut descobrir alguns dels microorganismes que habiten la platja i el litoral, han après com es formen les platges, han entès perquè tenen sorres amb una composició i color diferent en funció d’on es troben, han recollit mostres, les han separat per estrats i les han etiquetat, les han passat per coladors per constatar que en realitat no tot són sorres, sinó que també hi ha graves, llimbs i argila, i també han reproduït, a petita escala, el que fa una draga de cullera quan agafa sorres del fons marí.

    El projecte científic

    L’Escola Tanit treballa sempre amb un projecte científic com a eix transversal per tot el centre, que canvia d’un curs a un altre, però que en tot cas sempre és científic i a partir del qual s’aborden altres àrees de coneixement. “Treballem per projectes, però sempre partint dels interessos dels alumnes, les propostes d’aprenentatge sorgeixen de les seves diferents mirades i motivacions, per la qual cosa cada grup fa el seu itinerari per arribar a sisè assolint les mateixes competències”. Ens ho explica la mestra Imma Pinero, a la qual hem acompanyat en una d’aquestes sessions a la fresca a la platja del Pont del Petroli de Badalona.

    Classificant els sediments per estrats | Foto: VS

     

    Amb l’Imma han vingut tres mestres més i tres grups bombolla perfectament delimitats formats per alumnes de 4 i 5è (l’escola és d’una línia, però aquest curs de dos grups n’han fet tres), i a la platja els esperaven la Neus, la Sílvia i la Marta, dues tècniques de laboratori i una estudiant de doctorat de l’ICM que s’han fet càrrec cadascuna d’un grup. La didàctica de les científiques estava científicament estudiada, a l’alçada d’una audiència d’infants de 9-10 anys que no partia de zero, segurament perquè aquest any l’eix de treball a l’Escola Tanit ha estat, precisament, la geologia. I això deu explicar que no els sorprengui saber que la sorra no és més que una barreja de roques triturada per centenars d’anys d’erosió i dipositades al lloc on estirem la tovallola després de ser transportades pel vent, els rius o les onades.

    El general, ningú s’ha perdut detall i tothom ha pogut participar, bé sigui colant la sorra, prenent mostres dels estrats o llençant la draga. La calor i la temptació de llençar-se a l’aigua han estat tan enormes com el mateix oceà, però les mestres havien advertit als alumnes que com a molt podrien mullar-se els peus, i la major part ho ha respectat durant les dues hores que ha durat el taller.

    Prenent nota de les explicacions | Foto: VS

    Funciona, el magnetisme?

    Aquest és el tipus d’activitat que fa una escola i una institució de renom quan contrauen una aliança Magnet. I la gràcia és que es coneguin, per contrarestar la terrible influència de ràdio macuto quan malparla sense fonament de qualsevol centre educatiu. I perquè més escoles amb problemes de segregació vulguin ser magnets (la convocatòria per al curs vinent està oberta) i més centres d’excel·lència científica i cultural els vulguin acompanyar en aquest viatge. En aquests quatre anys de trajecte compartit entre Tanit i l’ICM s’han fet moltes activitats, algunes tan cridaneres com el submarí científic que durant l’ICM va instal·lar al centre durant una setmana, i que les famílies podien visitar amb els seus fills com a guies; o una exposició que va fer tot el centre sobre la vida a l’Antàrtida a partir del que havien treballat a l’aula.

    I, després de quatre anys, el magnetisme ha funcionat? El centre està desestigmatitzat? “És difícil de dir –explica Imma Pinero–, és cert que es comença a veure més presència de famílies de tota mena a les portes obertes, que hi van atretes pel projecte científic del centre, però és una escola d’una línia i tenim molts germans, per la qual cosa cada any queden molt poquetes places lliures, que no arriben per cobrir tota la demanda”. Un bon començament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    escoles magnet Santa Coloma de Gramenet segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Per un retorn a la ‘normalitat’, també a les escoles
    Next Article
    Reportatge
    Organització per àmbits a secundària: raons, reptes i recels
    Joan Domènech

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Opinió
    Història educativa: la Sinaí

    gener 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}