Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Tothom que treballi en un centre educatiu es podrà fer la PCR al llarg del mes de gener

    Víctor Sauradesembre 16, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El conseller Bargalló, durant la roda de premsa d’aquesta tarda | Foto: Departament d’Educació

    El primer trimestre del curs ha estat un èxit, davant dels mals auguris que hi havia a l’agost i gràcies a la col·laboració de tota la comunitat educativa. Aquest ha estat el missatge que aquesta tarda ha volgut subratllar el conseller d’Educació, Josep Bargalló, en la roda de premsa de balanç d’aquest període, que ha ofert juntament amb la consellera de Salut, Alba Vergés. Tots dos han insistit, un cop més, que, d’acord amb les dades, les escoles són segures, i que, en el cas que l’evolució de la pandèmia vagi a pitjor, seran l’últim que s’hagi de tancar. “Gràcies als professionals per vetllar pels protocols i mesures sanitàries, a l’alumnat per la paciència perquè les condicions no són les millors, i a les famílies per confiar en l’escola”, ha dit Bargalló.

    “Hem estat molt transparents i hem donat informació clara i entenedora, com no ha fet cap altra comunitat autònoma de l’Estat”, ha comentat Bargalló, visiblement satisfet pel balanç de les dades d’aquest primer trimestre del curs 2020/21: només s’han hagut de tancar 31 centres en algun moment (el 0,61% del total), i tots ells han estat escoles rurals o llars d’infants que tenien un o dos grups. “Això vol dir que el 99,39% dels centres no ha hagut de tancar, però a més 4 de cada 5 alumnes no han deixat mai d’anar a l’escola i 9 de cada 10 professionals no han hagut de passar cap confinament”, ha afegit el conseller.

    L’escola torna l’11 de gener

    Bargalló ha explicat les raons per les quals s’ha decidit posposar la represa del curs escolar a l’11 de gener, dilluns, en comptes del dia 8, divendres, com estava previst inicialment. Es perd un dia lectiu, que no es recupera, però d’aquesta manera “aconseguim que els hipotètics contagis que es produeixin com a conseqüència dels contactes que es produiran entre el dia de Nadal i el dia de reis arribin a l’escola en la seva mínima expressió, i així afecti el mínim als grups estables. Es tracta d’una mesura de reducció de riscos”. La mesura respon a una demanda dels sindicats i és també una mesura preventiva recomanada per la Comissió Europea.

    L’altra mesura anunciada avui, i que ja va avançar en part en l’entrevista que va concedir dilluns a TV3, és que passat festes s’iniciarà un procés de cribratges massius al personal de tots els centres educatius catalans, la qual cosa inclou tots els territoris, totes les etapes educatives, tots els models (pública, concertat, privat) i tot el personal: docents, educadors, administratius, monitors de menjador i lleure, etc. Segons ha explicat el director general de Centres Educatius, Josep González Cambray, es preveu que es faran 170.000 tests en les tres setmanes que van de l’11 al 29 de gener, a un ritme del 45% la primera setmana, el 35% la segona i el 20% restant la tercera. El test serà una automostra de frotis nasal (no nasofaríngic) i serà voluntària. González Cambray ha explicat que una de les raons de fer-ho en tres setmanes és per garantir les substitucions del personal asimptomàtic que es detecti gràcies a aquests cribratges. L’altra és no col·lapsar els laboratoris.

    En el cas de l’alumnat, les proves d’automostra (que tanta polseguera van aixecar inicialment, ja que se suposava que les havien de vigilar els mateixos docents), de moment segueixen en fase de prova pilot. Les que s’han fet fins ara han comptat amb l’assistència de personal sanitari i així seguiran quan es generalitzin, malgrat que no s’ha precisat quan succeirà això.

    Absentisme poc significatiu

    En el balanç del trimestre, al conseller d’Educació se li ha preguntat per l’absentisme. Per primer cop, Bargalló hi ha posat xifres. L’absentisme estructural és del 2% de l’alumnat i aquest trimestre ha estat del 2,4%, per tant “ha tingut molt poca afectació i molt menor a la que s’havia anunciat als mitjans”. Segons el conseller, hi ha un sector de famílies que han optat per no dur els seus fills a les escoles perquè pensen que no són segures, però també n’hi ha que ho han fet perquè opinen que les mesures de prevenció són excessives, com el fet d’haver d’anar sempre amb mascareta, un aspecte que no està previst variar a curt termini, segons ha afegit en resposta a una altra pregunta: “Als centres educatius se seguirà usant la mascareta mentre no hi hagi un canvi de criteri de les autoritats sanitàries”.

    Segons ha explicat la consellera Vergés, al llarg d’aquests mesos s’han fet 615.000 proves PCR a l’entorn escolar, amb la participació de 300 professionals repartits en diverses unitats mòbils,  i el que s’ha constatat és que per cada cas positiu, el 75% dels membres del grup bombolla ha sortit negatiu, percentatge que s’eleva al 82% en el cas de l’educació infantil. “Aquest primer trimestre demostra que les escoles no han estat focus d’infecció, ans el contrari, des del punt de vista de salut ens han ajudat molt al control i seguiment de l’epidèmia, per això aquest compromís de mantenir les escoles obertes sempre”, ha comentat la consellera.

    Extraescolars, esport formatiu i postobligatòria

    Pel que fa a altres vessants vinculades a l’educació i la formació d’infants i joves, en especial el lleure i l’esport, no sembla que hi hagi cap avenç a la vista. S’afirma amb contundència que les escoles són segures, però aquesta contundència desapareix quan es pregunta per les extraescolars, que per tant segueixen relegades a la fase 4 de la hipotètica desescalada, si és que s’hi torna a pensar, perquè les dades epidemiològiques més recents fan pensar més aviat en el contrari. A altres comunitats les competicions a l’aire lliure de l’esport base no s’han prohibit en cap moment, i no consta que això hagi incidit negativament en l’evolució de la pandèmia. Per la consellera Vergés, això es deu a que han restringit altres coses que aquí no s’han restringit. La consellera també ha dit que s’està estudiant un pla per fer cribratges massius en l’esport, però no n’ha donat cap detall.

    Bargalló no ha volgut aventurar gran cosa sobre el que queda de curs, ja que “si alguna cosa hem après d’epidemiologia és que no pots fer cap previsió més enllà de 7-10 dies”. De moment, els ensenyaments postobligatoris, que en teoria mantenien el format híbrid només fins al final del trimestre, continuaran igual “fins que no s’arribi a la quarta fase de la desescalada, que és el que marca el Procicat”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les universitats quadrupliquen els diners que reben de la Generalitat quan es calcula el seu retorn social
    Next Article
    Opinió
    Canvi de regles a mitja partida: repensant el model formatiu dels estudiants d’Educació
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}