Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Transformar el centre educatiu i el seu entorn per reduir la segregació

    Ana Basantadesembre 4, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Institut Escola Mirades
    | Institut Escola Mirades
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tancar o fusionar centres, introduir nous equips de direcció i docents, transformar el projecte pedagògic, reformar les instal·lacions o millorar l’entorn són algunes de les accions que el Consorci d’Educació de Barcelona ha realitzat en 19 centres, en funció de les característiques i necessitats de cadascun, per tal de reduir la segregació escolar en la zona i d’augmentar la demanda per part de les famílies.

    Segons les conclusions del fons de promoció per a l’avaluació de polítiques públiques del Departament d’Economia de la Generalitat (Proava), els resultats permeten ser optimistes en disminuir la segregació i incrementar la demanda. Proava ha analitzat les transformacions integrals de centres educatius des del curs 2018-19 fins al 2021-22.

    L’anàlisi constata que “l’impacte sobre la segregació escolar ha estat molt positiu, ja que pràcticament totes les zones afectades per alguna transformació han millorat notablement en aquest aspecte”. Destaca la zona educativa formada per Sants, Hostafrancs, La Bordeta i Badal, on s’ha observat una reducció del nivell de segregació escolar del 43% en només cinc cursos, passant a ser considerada una zona de segregació baixa.

    L’estudi també remarca que en educació infantil la demanda dels centres transformats se situava uns 20 punts per sota del conjunt del sistema públic, mentre que al final del procés la diferència s’ha reduït a prop de la meitat. Això, segons Proava, està relacionat amb la consideració que la comunitat educativa té del nivell de qualitat i d’oportunitats dels diversos centres.

    Institut escola

    Per a la gerenta del Consorci, Mercè Massa, les dades confirmen l’efectivitat de l’aposta per les grans transformacions dels centres, així com els punts de millora i els reptes: “Volem una ciutat on tots els centres puguin tenir la mateixa confiança i la mateixa garantia”. Les propostes de transformació, ha dit, són “integrals i profundes” i van des de crear nous equips fins a posar èmfasi en l’itinerari formatiu, de manera que agrupar centres i transformar-los en institut escola és una de les mesures que ha funcionat.

    Les transformacions integrals de centres són un conjunt d’actuacions que tenen com a objectiu la millora de l’equitat en accés a l’educació, la igualtat d’oportunitats i la lluita contra la segregació escolar. Les iniciatives s’han dut a terme en centres amb uns nivells elevats de complexitat, baix rendiment acadèmic o uns nivells reduïts de demanda per part de les famílies.

    Accions diverses

    En aquest sentit, tenint en compte que cada centre necessita respostes diferents, s’han realitzat accions que inclouen una nova oferta d’ensenyaments, sigui tancant, fusionant o fent créixer els centres. Altres mesures tenen a veure amb canvis en la direcció, en el projecte pedagògic, en els edificis i en l’entorn educatiu. El lideratge de l’equip docent i  els projectes innovadors formen part de l’estratègia. “És molt important que cada centre tingui el seu perfil”, exemplifica Massa.

    Els motius per posar el focus en una transformació o en una altra estan relacionats amb haver detectat la necessitat de corregir una situació de segregació o de descens en el nombre de preinscripcions, per tal d’aconseguir una millora en la igualtat d’oportunitats.

    Mirada al futur

    La coordinadora de recerca i avaluació del Consorci d’Educació de Barcelona, Marta Comas, assenyala que “un cop consolidat el Pla de xoc contra la segregació i per a la igualtat d’oportunitats i èxit educatiu, calia dotar els centres amb unes bases que els permetessin avançar en l’equivalència i fer que tots ells siguin volguts per part de les famílies i l’alumnat”.

    “Aquesta avaluació servirà per endreçar, estandarditzar i millorar futurs processos de transformació integral, ja que les dades ens mostren que, en general, i malgrat el capgirament que suposen, les comunitats educatives es mostren satisfetes amb el resultat”, afegeix Comas.

    En aquesta mateixa línia, l’estudi recomana passar d’una visió de transformació de centres a una de transformació de zona, com ha passat a Sant Andreu, Nou Barris, Sants-Montjuïc, Les Corts i Horta Guinardó, que són els districtes en què se situen els 19 centres transformats integralment.

    Exemple de canvi

    Un d’aquests centres és el nou Institut escola Mirades el 2021, al barri del Carmel. La seva directora, Maica Jiménez, recorda el tancament de l’antiga escola Taixonera i les obres en el mateix espai, amb els mateixos alumnes i mestres, però amb canvis en l’equip directiu. El primer canvi va ser el canvi de nom, Mirades, per a després, curs a curs, anar sumant l’ESO. La renovació dels patis, per transformar-los en espais més verds i menys grisos és una altra de les modificacions més notables.

    Tot això ha suposat que hi hagi més interès de les famílies del barri a l’hora de fer la preinscripció, gràcies també a les jornades de portes obertes per mostrar el projecte educatiu, en què l’alumnat té més autonomia i més responsabilitat. Així, tots els cursos, comencen les classes amb una assemblea, i és que la participació estudiantil, remarca Jiménez, és essencial en aquest canvi de mirada.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    consorci d'educació de barcelona Equitat educativa Equitat social Segregació segregació escolar Segregació sociocultural
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Re Educa, un projecte que posa en relleu la sostenibilitat i l’educació
    Next Article
    Opinió
    Infants i mòbil, entre la dependència i l’exorcisme. Acció pedagògica
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    1 comentari

    1. fusteria alumini tarragona on febrer 14, 2025 7:24 am

      Estic encantat de trobar webs on llegir informació tan necessària com aquesta. Gràcies per aportar aquest article.

      Saluts

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}